Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company

Model:

Cessna 170

 

Cessna170B orange Cessna 170B

 

 

1. Historia modelu

Ten samolot to poprzednik Cessny 172 produkowany w latach 1948-1956. Samolot może zabrać na pokład 5 osób. Cena tego samolotu wynosiła zaledwie 5500 USD. Mały samolot turystyczny amerykańskiej firmy Cessna Aircraft Company zadebiutował w 1948 roku.
Ten samolot to lekki górnopłat, wczesna wersja Cessny 172 produkowany w latach 1948 - 1956. Samolot może zabrać na pokład 4 osoby. Cena tego samolotu wynosiła zaledwie 5 500 USD. Samolot był produkowany w dwóch wersjach 170a i 170b. produkcja została zakończona w 1956 roku samolot został zastąpiony przez Cessnę 172 Skyhawk. Jest jednym z najpopularniejszych samolotów szkoleniowych do licencji pilota turystycznego.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Górnopłat, o profilu skrzydła - 170: NACA 2412, 170A: NACA 2412/NACA 0012

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Continental O-300

 

2.3. Warianty

Cessna 170
Pod koniec roku 1948 Cessna rozpoczęła sprzedaż modelu 170 z metalowym kadłubem i ogonem, oraz skrzydłami krytymi płótnem. Te najstarsze egzemplarze modelu 170, były w istocie czteroosobową wersją modelu 140 z mocniejszym silnikiem Continental O-300 o mocy 145 koni mechanicznych oraz powiększonymi zbiornikami paliwa.

 

Cessna 170A
W roku 1949 Cessna rozpoczęła sprzedaż modelu 170A, różnił się od poprzednika w pełni metalową konstrukcją, skrzydłami bez wzniosu oraz pojedynczym zastrzałem skrzydeł. Na potrzeby tej wersji przeprojektowano również statecznik pionowy i ster kierunku, użyty później w podobnym kształcie w modelu 195

 

Cessna 305
W roku 1950, lotnictwo, armia i piechota morska Stanów Zjednoczonych rozpoczęły użytkowanie wojskowej wersji Cessny 170, czyli modelu 305, oznaczonej przez wojsko L-19 o później O-1 Bird Dog. Model 305 posiadał istotne różnice w porównaniu do podstawowej Cessny 170, między innymi zastosowano klapy o maksymalnym wychyleniu 60 stopni.

 

Cessna 170B
W roku 1952, wprowadzono model 170B, ze zmienionym skrzydłem o dodatnim wzniosie, wyposażonym w klapy Fowlera tworząc w ten sposób skrzydło używane w jednosilnikowych modelach Cessny do dziś. Do budowy skrzydła zastosowano profil NACA 2412, o cięciwie 1600mm i obrysie prostokątnym do 2500mm rozpiętości skrzydła, dalej w stronę końcówki, zastosowano profil trapezowy o cięciwie zmniejszającej się do 1100mm oraz zwichrzeniu geometrycznym wynoszącym 3 stopnie.


Następca - Model 172
W roku 1956 zdecydowano się zastąpić klasyczne podwozie na trójkołowe z kółkiem przednim co znacznie ułatwiło pilotaż, w ten sposób powstała Cessna 172

 

Model 309 i 319
W latach 1951-1955 używała Cessn 170 jako samoloty eksperymentalne do badan nad kontrolą warstwy przyściennej. Model 309 zbudowano w roku 1951 jako wspólny projekt marynarki Stanów Zjednoczonych oraz Uniwersytetu Wichita, jako bazowy samolot użyto modelu 170A który zmodyfikowano stosując napęd silnikiem turbinowym którego ciąg skierowano na górną powierzchnię skrzydła.
Model 319 również oparto na Cessnie 170A, jednak wykorzystano w nim tłokowy silnik Continental o mocy 225 koni mechanicznych, powiększone klapy i kontrolę warstwy przyściennej. W efekcie udało się uzyskać rozbieg o długości 58m, dobieg 49m a długość startu nad przeszkodę 15m wyniosła zaledwie 137m.
Ostatecznie projekty 309 i 319 uznano za udane, jednak zdobyte doświadczenie nie zostało wykorzystane w modelach produkcyjnych ze względu na duże trudności technologiczne.

 

Powstała także wersja wojskowa Cessny 170, zwana T-41. Używany on był głównie do celów treningowych przez greckie i amerykańskie siły powietrzne.

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Cessna 170
Silnik, producent  Avco Lycoming lub Continental O-300
Maksymalna moc  145 KM
Płatowiec  4 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,97 m
Długość  7,61 m
Wysokość  2,01 m
Masy  
Masa własna
 547 kg
Maksymalna masa startowa  998 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  230 km/h
Prędkość podróżna  195 km/h
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  690 ft/min (3,45 m/s)
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  950 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}