Każdy zgodzi się ze stwierdzeniem, że od człowiek zaczął myśleć abstrakcyjnie, obserwować otaczającą go przyrodę, zwierzęta, dziwił się jednemu: dlaczego może tylko chodzić? Bo przecież ptaki latają! A on nie. Czemu? I drążąc tą myśl, stworzył legendę Ikara oraz jego syna Dedala. Obaj wznieśli się w powietrze w jedyny możliwy sposób: machając rękami, pokrytymi piórami, niczym ptaki skrzydłami. Przypłacili to życiem.
Dedal i Ikar prawdopodobnie nigdy w powietrze się nie wznieśli, ale wielu śmiałków próbowało latać, naśladując ptaki. I wielu, niestety, przypłaciło to życiem. W ciągu całej historii ludzkiej cywilizacji wiele prób swobodnego lotu zakończyło się śmiercią bezimiennych, a potem znanych z imienia, nazwiska czy pochodzenia, bohaterów.
Ale ludzkość uczyła się szybko. Odkryła, dlaczego latają ptaki: wytwarzają siłę nośną większą od swojego ciężaru za pomocą skrzydeł. Zbudował więc balon i na zasadzie wypornościowej uniósł się wreszcie w powietrze. Ale nie był to lot swobodny: gdzie zawiał wiatr, tam balon MUSIAŁ lecieć…Wynalazł więc skrzydła i zaczął szybować. I zyskał możliwość sterowana lotem! Przynajmniej do czasu, kiedy nie opadł powoli na ziemię. Szybuje do dzisiaj, chwaląc sobie ten piękny wyczyn.
Ale nadal brakowało mu jednego: swobodnego unoszenia się w powietrze - kiedy chce, szybować - jak długo chce i opadać bezpiecznie - kiedy i gdzie chce. Trzy warunki, do spełnienia których brakowało mu już tylko jednego elementu: napędu, który pozwoliłby na poruszanie się maszyny ze skrzydłami, które poruszając się wytworzyłyby siłę nośną.
I tak naprawdę zaczął swobodnie latać (tak jak ptaki, choć inaczej) wtedy dopiero, kiedy wynalazł napęd lotniczy: śmigło, paliwo, silnik, turbinę…odkrył prawa termodynamiki. Dzięki temu mógł wreszcie nadać rozpęd maszynie, którą nazwał samolotem, i unieść się w powietrze.
Wreszcie ludzkość nauczyła się latać, tak jak chciała! Swobodnie!
O tym jest ten dział. O napędach lotniczych...
Zapraszamy!
Maciej Ługowski
Silnik braci Wright do samolotu FLYER - grafika archiwum
W dziale:
- Krótka historia napędu lotniczego
- Kalendarium napędu lotniczego
- Lotniczy silnik odrzutowy typu motorjet
- Lotniczy spalinowy silnik tłokowy
- Lotniczy spalinowy silnik tłokowy - konstrukcja
- Paliwo w lotniczych silnikach tłokowych
- Silniki turboodrzutowe Generacji 1
- Zasada działania silnika czterosuwowego
- Zasada działania silnika dwusuwowego