
foto: airfoto.pl
McDonnell Douglas MD-82 - wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu produkowany przez firmę McDonnell Douglas. Wywodzi się z samolotu DC9 i należy do serii MD-80. Wycofany z produkcji w 2000 roku, po wchłonięciu firmy McDonnell Douglas przez Boeinga.
Historia
Pasażerski MD - 80 i dalsza jego seria to ulepszony model maszyny McDonnell DC -9. Wzorcem dla MD %u2013 80 stworzonej w roku 1975 był DC %u2013 9. Model ulepszono. McD zaproponował nowy typ silnika. Zrezygnował z rozbudowy kadłuba na rzecz powiększenia skrzydła. Budowę prototypu MD-80 zakończono w październiku 1977 roku. Pierwszy oblot odbył się 18 października 1979.
Zaświadczenie o możliwości dopuszczenia maszyn tego typu do lotów pasażerskich przyznano w lipcu 1981 roku. Pierwszym klientem były szwajcarskie linie lotnicze, które maszynę odebrały już we wrześniu 1980 roku. McDonnell przemianowany z DC-9-80 na MD -80 w roku 1983.
Opis serii MD -80 nie wymaga rozpisania na poszczególne modele i typy, gdyż różnią się one jedynie drobnostkami. W MD -82 np. jest w stanie pomieścić większą liczbę pasażerów.
Samolot posiada krótki kadłub. Początkowo sprzedaż McD 80 była mała. Z czasem jednak w miarę usprawnień i ulepszeń sprzedaż zaczęła rosnąć. Jednak połączenie Boeinga i McDonnella w 1997 roku spowodowało spadek sprzedaży, by w grudniu tegoż roku zrezygnować z dalszej produkcji. Produkcja serii MD zakończona została w styczniu 2000 roku.
Produkcja całkowita serii MD -80 zamknęła się w licznie 1191 samolotów.
Informacje techniczne MD-81
Dwa *82.3kN* (18,*500lb*) z silnikiem %u201EPratt & Whitney%u201D JT8D-209 turbofans.
MD-88* - Dwa *93.4kN* (21,*000lb*) *JT8D-219s*.
Wykonanie*MD-81* - Maksymalne przyspieszenie samolotu to 925 km /*h* (*500kt*), ze względu na długość samolotu przyspieszają one do 813 km /*h* (*440kt*).
Ciężar (waga) MD-81 - 35,329 kg (77,*888lb*), maksymalny - 63,505 kg (140,*000lb*), lub 67,810 kg (149,*500lb*) z *JT8D-217As*. MD-88 - 35,369 kg (77,*976lb*), maksymalny - 67,810 kg (149,*500lb*).
Rozmiary:
Skrzydła mierzą 32.87m (107 stopa 10 w ),
przy długości 45.06m (147 stopa 10 w),
wysokość samolotu to 9.02m (29 stopa 7 w ).
Zajmuje przestrzeń 112.3m2 (1209 kw stopa ).
Oprac. JW. na podst. Airliners.net
Historia
Pasażerski MD - 80 i dalsza jego seria to ulepszony model maszyny McDonnell DC -9. Wzorcem dla MD %u2013 80 stworzonej w roku 1975 był DC %u2013 9. Model ulepszono. McD zaproponował nowy typ silnika. Zrezygnował z rozbudowy kadłuba na rzecz powiększenia skrzydła. Budowę prototypu MD-80 zakończono w październiku 1977 roku. Pierwszy oblot odbył się 18 października 1979.
Zaświadczenie o możliwości dopuszczenia maszyn tego typu do lotów pasażerskich przyznano w lipcu 1981 roku. Pierwszym klientem były szwajcarskie linie lotnicze, które maszynę odebrały już we wrześniu 1980 roku. McDonnell przemianowany z DC-9-80 na MD -80 w roku 1983.
Opis serii MD -80 nie wymaga rozpisania na poszczególne modele i typy, gdyż różnią się one jedynie drobnostkami. W MD -82 np. jest w stanie pomieścić większą liczbę pasażerów.
Samolot posiada krótki kadłub. Początkowo sprzedaż McD 80 była mała. Z czasem jednak w miarę usprawnień i ulepszeń sprzedaż zaczęła rosnąć. Jednak połączenie Boeinga i McDonnella w 1997 roku spowodowało spadek sprzedaży, by w grudniu tegoż roku zrezygnować z dalszej produkcji. Produkcja serii MD zakończona została w styczniu 2000 roku.
Produkcja całkowita serii MD -80 zamknęła się w licznie 1191 samolotów.
Informacje techniczne MD-81
Dwa *82.3kN* (18,*500lb*) z silnikiem %u201EPratt & Whitney%u201D JT8D-209 turbofans.
MD-88* - Dwa *93.4kN* (21,*000lb*) *JT8D-219s*.
Wykonanie*MD-81* - Maksymalne przyspieszenie samolotu to 925 km /*h* (*500kt*), ze względu na długość samolotu przyspieszają one do 813 km /*h* (*440kt*).
Ciężar (waga) MD-81 - 35,329 kg (77,*888lb*), maksymalny - 63,505 kg (140,*000lb*), lub 67,810 kg (149,*500lb*) z *JT8D-217As*. MD-88 - 35,369 kg (77,*976lb*), maksymalny - 67,810 kg (149,*500lb*).
Rozmiary:
Skrzydła mierzą 32.87m (107 stopa 10 w ),
przy długości 45.06m (147 stopa 10 w),
wysokość samolotu to 9.02m (29 stopa 7 w ).
Zajmuje przestrzeń 112.3m2 (1209 kw stopa ).
Oprac. JW. na podst. Airliners.net