
McDonnell Douglas DC-10 - trójsilnikowy samolot średniego i dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę McDonnell Douglas. Porównywany do Airbusa A300, Boeinga 747 i Lockheed L-1011 TriStar. 386 DC-10 lata dla linii lotniczych, a 60 dla USAF jako latające cysterny.
Historia
Samolot ten był pierwszym wspólnym dziełem po połączeniu się McDonnell Aircraft Corporation i Douglas Aircraft Company w jedną firmę, przeznaczonym na rynek cywilny. Powstał na zlecenie American Airlines, która zapragnęła posiadać samolot mniejszy od Boeinga 747, ale o podobnym zasięgu i mogącego startować z mniejszych lotnisk. Firma sprostała wymaganiom zleceniodawcy tworząc właśnie DC-10.
Swój pierwszy lot DC-10 odbył 29 sierpnia 1970 r. i wszedł na rynek już rok później, tuż przed samolotem Lockheed L-1011 TriStar, który jest bardzo podobny pod względem parametrów. Pierwszymi odbiorcami byli United Airlines i American Airlines.
Pierwsza wersja DC-10 seria 10 (zwana domestic) o zasięgu 6112 km. Seria 30 miała znacznie zwiększony zasięg 10010 km, a z maksymalnym załadunkiem 7410 km. Natomiast seria 40 dysponowała zasięgiem 9265 km przy normalnym załadunku i 7520 km przy maksymalnym. Jedną z najbardziej widocznych różnic było posiadanie przez serie 10 trzech kompletów podwozia, a 30 i 40 miała cztery. Dodatkowe dwa koła serie 30 i 40 otrzymały za sprawą zwiększonej ładowności.
Ostatni DC-10 z 446 wyprodukowanych zszedł z taśmy produkcyjnej w grudniu 1988 i został dostarczony na początku następnego roku.
Samolot ten był pierwszym wspólnym dziełem po połączeniu się McDonnell Aircraft Corporation i Douglas Aircraft Company w jedną firmę, przeznaczonym na rynek cywilny. Powstał na zlecenie American Airlines, która zapragnęła posiadać samolot mniejszy od Boeinga 747, ale o podobnym zasięgu i mogącego startować z mniejszych lotnisk. Firma sprostała wymaganiom zleceniodawcy tworząc właśnie DC-10.
Swój pierwszy lot DC-10 odbył 29 sierpnia 1970 r. i wszedł na rynek już rok później, tuż przed samolotem Lockheed L-1011 TriStar, który jest bardzo podobny pod względem parametrów. Pierwszymi odbiorcami byli United Airlines i American Airlines.
Pierwsza wersja DC-10 seria 10 (zwana domestic) o zasięgu 6112 km. Seria 30 miała znacznie zwiększony zasięg 10010 km, a z maksymalnym załadunkiem 7410 km. Natomiast seria 40 dysponowała zasięgiem 9265 km przy normalnym załadunku i 7520 km przy maksymalnym. Jedną z najbardziej widocznych różnic było posiadanie przez serie 10 trzech kompletów podwozia, a 30 i 40 miała cztery. Dodatkowe dwa koła serie 30 i 40 otrzymały za sprawą zwiększonej ładowności.
Ostatni DC-10 z 446 wyprodukowanych zszedł z taśmy produkcyjnej w grudniu 1988 i został dostarczony na początku następnego roku.
Dane podstawowe
Państwo: Stany Zjednoczone
Producent: McDonnell Douglas
Typ: pasażerski, dalekiego zasięgu
Konstrukcja: duralowo-kompozytowa, półskorupowa, kabina hermetyzowana, podwozie chowane
Załoga: 3 (2 pilotów i nawigator)
Historia
Data oblotu: 29 sierpnia 1970
Lata produkcji: 1971-1989
Zachowane egzemplarze: 446
Dane techniczne
Napęd: 3 turbowentylatorowe General Electric CF6-6D
Moc: 218 kN
Wymiary:
Rozpiętość 47,43 m
Długość 55,55 m
Wysokość 17,70 m
Powierzchnia nośna 329,8 m?
Masa:
Własna 110.710 kg
Użyteczna 41.290 kg
Startowa 186.025 kg
Osiągi: Prędkość maksymalna 960 km/h
Zasięg: 10.220 km
Promień działania: 4.355 km
Dane operacyjne
Liczba miejsc: od 265 do 380 (zależy od wersji)
Użytkownicy: FedEx, USAF
Opracował. Sebastian Rozwandowski
(www.sebalot2008.bloog.pl)
Państwo: Stany Zjednoczone
Producent: McDonnell Douglas
Typ: pasażerski, dalekiego zasięgu
Konstrukcja: duralowo-kompozytowa, półskorupowa, kabina hermetyzowana, podwozie chowane
Załoga: 3 (2 pilotów i nawigator)
Historia
Data oblotu: 29 sierpnia 1970
Lata produkcji: 1971-1989
Zachowane egzemplarze: 446
Dane techniczne
Napęd: 3 turbowentylatorowe General Electric CF6-6D
Moc: 218 kN
Wymiary:
Rozpiętość 47,43 m
Długość 55,55 m
Wysokość 17,70 m
Powierzchnia nośna 329,8 m?
Masa:
Własna 110.710 kg
Użyteczna 41.290 kg
Startowa 186.025 kg
Osiągi: Prędkość maksymalna 960 km/h
Zasięg: 10.220 km
Promień działania: 4.355 km
Dane operacyjne
Liczba miejsc: od 265 do 380 (zależy od wersji)
Użytkownicy: FedEx, USAF
Opracował. Sebastian Rozwandowski
(www.sebalot2008.bloog.pl)
Żródło: wikipedia.org