
Lockheed F-104 Starfighter - (starfighter – gwiezdny myśliwiec) - samolot myśliwski skonstruowany pod nadzorem „Kelly” Johnsona. Prace rozpoczęto na początku lat pięćdziesiątych, w tamtym czasie panowała tendencja iż nowy myśliwiec powinien znacznie przewyższać osiągami poprzedników. Na początku lat pięćdziesiątych seryjne myśliwce osiągały prędkości bliskie prędkości dźwięku. Założono iż nowy samolot będzie dwukrotnie szybszy. Prototyp został oblatany 28 lutego 1954 roku, podczas lotów fabrycznych potwierdziły się zakładane osiągi. Postanowiono wykorzystać świetne własności do pobicia lotniczych rekordów. W efekcie udało się szesnastokrotnie poprawić rekordowe wyniki.
PUŁAP LOTU
27 811 m H. C. Johnson USA 7.05.1958 rok
31 515 m J. B. Jordan USA 14.12.1959 rok
WZNOSZENIE NA 3000 m
41,85 sek. Enevaldson USA 13.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 6000 m
58,41 sek. Smith USA 13.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 9000 m
81,14 sek. Smith USA 14.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 12000 m
90,09 sek. Smith USA 14.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 15000 m
131,01 sek. Enevoldson USA 15.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 20000 m
222,99 sek. Smith USA 14.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 25000 m
266,03 sek. Enevaldson USA 13.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 30000 m
15 min 4,92 sek. J. B. Jordan USA 14.12.1958 rok (był to pierwszy wynik w tej
kategorii)
PRĘDKOŚĆ NA BAZIE 15/25 km
2259,538 km/h W. W. Irvin USA 16.05.1958 rok
W KATEGORII KOBIET
PRĘDKOŚĆ NA BAZIE 15/25 km
2048,875 km/h J. Cochran USA 12.04.1963 rok
2300,234 km/h J. Cochran USA 11.05.1964 rok
PRĘDKOŚĆ NA BAZIE 100 km
1937,150 km/h J. Cochran 1.05.1963 rok
2097,266 km/h J. Cochran 1.06.1964 rok
PRĘDKOŚĆ NA BAZIE 500 km
1814,365 km/h J. Cochran 3.06.1963 rok
w końcu lat pięćdziesiątych uruchomiono produkcje samolotu w wersji szybkiego, lekkiego myśliwca do działań w dobrych warunkach pogodowych. Pogoń za osiągami samolotu miała swoje cienie, maszyna była stosunkowo słabo wyposażona, posiadała dużą prędkość lądowania oraz była dosyć trudna w pilotażu. Seryjne samoloty weszły na wyposażenie lotnictwa amerykańskiego. A wkrótce też na wyposażenie lotnictwa państw NATO, łącznie zbudowano 2600 samolotów wszystkich odmian. Jedynie Wielka Brytania postanowiła pozostać przy własnych myśliwcach. W latach siedemdziesiątych za sprawą myśliwca F-104 nastąpiła zmiana rządów w większości państw użytkujących te samoloty. Okazało się iż podczas rozmów dotyczących zakupów przedstawiciele zakładów Lockheed rozminęli się nieco z prawem oferując bezzwrotne pożyczki lub gratyfikacje w innej postaci. Dodatkowo kielicha goryczy dopełniła seria wypadków jakim uległa duża liczba samolotów, trudnych w pilotażu.
Doskonałe osiągi zostały okupione pewnymi kompromisami, między innymi skąpe wyposażeniem i trudnością w pilotażu. W państwach europejskich na własną rękę próbowano wzbogacić wyposażenie maszyn, instalowano dodatkowe elementy które niebezpiecznie zwiększały masę samolotu przyczyniając się jeszcze bardziej do pogorszenia własności lotnych. Włochy i Kanada były państwami które zakupiły licencje na produkcje F-104 (w Kanadzie produkowane były pod oznaczeniem CF-104). Dochodzenia rządowe prowadzone w kolejnych państwach w latach siedemdziesiątych doprowadziły do szybkiego wycofania samolotów z uzbrojenia. Jedynym państwem które używało myśliwców przez dłuższy czas były Włochy. Można tu było spotkać latające Starfightery na pokazach lotniczych do końca XX wieku.
NAPĘD silnik turboodrzutowy General Electric J-79-GE-19 o ciągu 7962 daN
UZBROJENIE działko sześciolufowe M61 Vulcan kal. 30 mm. Na 9 belkach podwieszeń pod skrzydłami i kadłubem można przenosić pociski rakietowe kierowane i niekierowane, bomby klasyczne o łącznej masie do 3400 kg
DANE wersja F-104A F-104S
rozpiętość m 6,62 / 6,68
długość m 16,66 / 16,69
wysokość m 4,08 / 4,11
powierzchnia nośna m² 18,21/ ---
masa własna kg 6071 / 6760
masa całkowita kg 10 258 / 9840
masa maksymalna kg 11 721 / 14 060
prędkość maksymalna km/h 1669 / 2330
pułap praktyczny m 19 750 / 17 680
wznoszenie m/sek 306 / ---
zasięg km 1175 / ---
zasięg maksymalny km 2253 / 2920
Oprac. Jacek Waszczuk
PUŁAP LOTU
27 811 m H. C. Johnson USA 7.05.1958 rok
31 515 m J. B. Jordan USA 14.12.1959 rok
WZNOSZENIE NA 3000 m
41,85 sek. Enevaldson USA 13.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 6000 m
58,41 sek. Smith USA 13.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 9000 m
81,14 sek. Smith USA 14.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 12000 m
90,09 sek. Smith USA 14.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 15000 m
131,01 sek. Enevoldson USA 15.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 20000 m
222,99 sek. Smith USA 14.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 25000 m
266,03 sek. Enevaldson USA 13.12.1958 rok
WZNOSZENIE NA 30000 m
15 min 4,92 sek. J. B. Jordan USA 14.12.1958 rok (był to pierwszy wynik w tej
kategorii)
PRĘDKOŚĆ NA BAZIE 15/25 km
2259,538 km/h W. W. Irvin USA 16.05.1958 rok
W KATEGORII KOBIET
PRĘDKOŚĆ NA BAZIE 15/25 km
2048,875 km/h J. Cochran USA 12.04.1963 rok
2300,234 km/h J. Cochran USA 11.05.1964 rok
PRĘDKOŚĆ NA BAZIE 100 km
1937,150 km/h J. Cochran 1.05.1963 rok
2097,266 km/h J. Cochran 1.06.1964 rok
PRĘDKOŚĆ NA BAZIE 500 km
1814,365 km/h J. Cochran 3.06.1963 rok
w końcu lat pięćdziesiątych uruchomiono produkcje samolotu w wersji szybkiego, lekkiego myśliwca do działań w dobrych warunkach pogodowych. Pogoń za osiągami samolotu miała swoje cienie, maszyna była stosunkowo słabo wyposażona, posiadała dużą prędkość lądowania oraz była dosyć trudna w pilotażu. Seryjne samoloty weszły na wyposażenie lotnictwa amerykańskiego. A wkrótce też na wyposażenie lotnictwa państw NATO, łącznie zbudowano 2600 samolotów wszystkich odmian. Jedynie Wielka Brytania postanowiła pozostać przy własnych myśliwcach. W latach siedemdziesiątych za sprawą myśliwca F-104 nastąpiła zmiana rządów w większości państw użytkujących te samoloty. Okazało się iż podczas rozmów dotyczących zakupów przedstawiciele zakładów Lockheed rozminęli się nieco z prawem oferując bezzwrotne pożyczki lub gratyfikacje w innej postaci. Dodatkowo kielicha goryczy dopełniła seria wypadków jakim uległa duża liczba samolotów, trudnych w pilotażu.
Doskonałe osiągi zostały okupione pewnymi kompromisami, między innymi skąpe wyposażeniem i trudnością w pilotażu. W państwach europejskich na własną rękę próbowano wzbogacić wyposażenie maszyn, instalowano dodatkowe elementy które niebezpiecznie zwiększały masę samolotu przyczyniając się jeszcze bardziej do pogorszenia własności lotnych. Włochy i Kanada były państwami które zakupiły licencje na produkcje F-104 (w Kanadzie produkowane były pod oznaczeniem CF-104). Dochodzenia rządowe prowadzone w kolejnych państwach w latach siedemdziesiątych doprowadziły do szybkiego wycofania samolotów z uzbrojenia. Jedynym państwem które używało myśliwców przez dłuższy czas były Włochy. Można tu było spotkać latające Starfightery na pokazach lotniczych do końca XX wieku.
NAPĘD silnik turboodrzutowy General Electric J-79-GE-19 o ciągu 7962 daN
UZBROJENIE działko sześciolufowe M61 Vulcan kal. 30 mm. Na 9 belkach podwieszeń pod skrzydłami i kadłubem można przenosić pociski rakietowe kierowane i niekierowane, bomby klasyczne o łącznej masie do 3400 kg
DANE wersja F-104A F-104S
rozpiętość m 6,62 / 6,68
długość m 16,66 / 16,69
wysokość m 4,08 / 4,11
powierzchnia nośna m² 18,21/ ---
masa własna kg 6071 / 6760
masa całkowita kg 10 258 / 9840
masa maksymalna kg 11 721 / 14 060
prędkość maksymalna km/h 1669 / 2330
pułap praktyczny m 19 750 / 17 680
wznoszenie m/sek 306 / ---
zasięg km 1175 / ---
zasięg maksymalny km 2253 / 2920
Oprac. Jacek Waszczuk