Iljuszyn Ił-40

Iljuszyn Ił-40 - Opracowany w 1953r. samolot Ił-40 był ostatnim zbudowanym szturmowcem Iljuszyna. Pierwszy prototyp, oblatany 7 III 1953r., wyposażony został w 2 silniki odrzutowe AM-5F umieszczone w środkowej części kadłuba. Chwyty doprowadzające powietrze do silników znajdowały się po bokach kadłuba. Powstał także drugi prototyp, różniący się od pierwszego kolistymi wlotami powietrza do silników umieszczonymi w przodzie zwężającego się stożka nosowego kadłuba. Podobne rozwiązanie zastosowano później również w pierwszym Ile-40. Mimo dobrych osiągów i właściwości w locie, z samolotu zrezygnowano po krótkim okresie prób.

Konstrukcja: całkowicie metalowy dolnopłat wolnonośny. 2 osoby załogi (pilot i strzelec-radiooperator). Podwozie trójgoleniowe, wciągane w locie. Napęd stanowiły 2 turbinowe silniki odrzutowe AM-5F o ciągu 2649 daN (2700 kG) każdy.

 

Uzbrojenie: 4 działka N-37 kal. 37 mm w skrzydłach i 2 działka NR-23 kal. 23 mm w stożku ogonowym kadłuba. Samolot miał przenosić niekierowane pociski rakietowe.

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość

15,45 m

Długość

10,4 m

Powierzchnia nośna

51,2 m2

Prędkość maksymalna

964 km/h

Pułap

11 600 m

Zasięg

1000 km

                                                                                                      Opracował: Paweł Szczepaniec