
Iljuszyn Ił-16 - Oznaczenie to nosiła lżejsza wersja samolotu Ił-10, projektowana specjalnie w celu wykorzystania w wojnie z Japonią. Szturmowiec miał działać bez osłony myśliwskiej, a zmniejszona masa miała zapewniać mu lepszą zwrotność. Próby fabryczne prototypu rozpoczęto w sierpniu 1945r. i przedłużyły się z powodu zawodności zastosowanego silnika AM-43NW. Stateczność w powietrzu była zła i poprawiło ją dopiero wydłużenie tylnej części kadłuba i powiększenie usterzenia pionowego. Maszyna była szybsza i zwrotniejsza od Iła-10, lecz kłopoty z silnikiem i zakończenie wojny z Japonią, spowodowały w lecie 1946r. przerwanie prac nad tą konstrukcją. Istniał tylko 1 egzemplarz prototypowy.
Konstrukcja: metalowa, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie, kabina załogi i silnik opancerzone; silnik rzędowy AM-43NW o mocy 2300 KM, śmigło czterołopatowe.
Uzbrojenie: 2 działka WJa kal. 23 mm i 2 k.m. SzKAS kal. 7.62 mm w skrzydłach oraz działko UBT kal. 20 mm tylnego strzelca. Ładunek bomb: maksymalny – 500 kg, normalny – 400 kg
Dane techniczne:
Rozpiętość |
13,4 m |
Długość |
11,2 m |
Powierzchnia nośna |
30 m2 |
Masa własna |
4200 kg |
Masa całkowita |
6180 kg |
Prędkość maksymalna |
520 km/h |
Zasięg |
900 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec