Producent / Kraj:

AIRBUS Helicopters / Francja

Model:

Eurocopter EC725 (H225M Caracal)

 

Caracal

EC725

 

1. Historia modelu

 Śmigłowiec powstał na zapotrzebowanie francuskich sił zbrojnych do zadań CSAR (poszukiwawczo-ratunkowych w warunkach bojowych), po odrzuceniu testowanego w latach 1996-1999 AS532A2 Cougar jako zmodernizowana konstrukcja. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 27 listopada 2000 roku w miejscowości Marignane. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. W 2008 zamówienie na 50 sztuk złożyła Brazylia (18 dla sił powietrznych, 16 dla marynarki i 16 dla wojsk lądowych). Od 2010 roku Meksyk zamówił łącznie 12 śmigłowców dla sił powietrznych i dla marynarki. Malezja w 2011 roku zamówiła 12 sztuk dla marynarki wojennej, które mają zastąpić przestarzałe SH-3 Sea King. Po sześć śmigłowców zamówiła też Indonezja i Tajlandia, a trzydzieści – Kuwejt.

 

Polska negocjowała zakup 50 śmigłowców H225M za ok. 13,5 mld PLN dla zastąpienia Mi-8 i Mi-14 Sił Zbrojnych, ale po roku rozmów w październiku 2016 Ministerstwo Rozwoju poinformowało o zakończeniu negocjacji umowy offsetowej gdyż Airbus Helicopters nie przedstawił oferty zabezpieczającej w należyty sposób interesów ekonomicznych oraz bezpieczeństwa Polski. Zdaniem producenta decyzja o zerwaniu negocjacji została podjęta jednostronnie przez Ministerstwo.
 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Całkowicie metalowy przeznaczony dla dwóch pilotów, zdolny do przewozu 28 osób.

2.2. Wyposażenie

 
Silnik:
 2 silniki turbowałowe Makila 1A4
 
Uzbrojenie:

        2 karabiny maszynowe FN MAG zamieszczone po obu stronach śmigłowca

        2wyrzutnie pocisków rakietowych 68 mm

        2 działka GIAT 20 mm

        system ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radarową EWR-99 FRUIT RWR

        wyrzutnia flar/dipoli Alkan ELIPS

 

2.3. Warianty

 

     

        H225M (EC725 Caracal) : Śmigłowiec Transportowo-Bojowy

        H225 (EC225)  :  Śmigłowiec dla odbiorców cywilnych

        EC725 VIP : Transport VIP'ów, do 12 osób

        EC725 SAR : Śmigłowiec do poszukiwań i udzielania pomocy

        EC725 MEDEVAC : Śmigłowiec Medyczno-Ewakuacyjny

        

 

 
3. Schemat  

EC 725 Line Drawing.svg 

4. Dane techniczne

Typ Śmigłowca  Eurocopter EC725 Super Cougar (H225M Caracal)
Silnik, producent  2 silniki turbowałowe Makila 1A4
Maksymalna moc  2 x 2400 KM
Śmigłowiec  Śmigłowiec Transportowy
Wymiary
 
Średnica Wirnika
 16,20 m
Długość  19,50 m
Wysokość  4,60 m
Masy  
Masa własna
 5330 kg
Maksymalna masa startowa  11000 kg
Masa użyteczna  5670 kg
Osiągi Śmigłowca  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  324 km/h
Prędkość podróżna  285 km/h
Wznoszenie maksymalne  7.4 m/s
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  2 x 325kg/h
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  857 km

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito"alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}