|
|||||
EC725 |
|
||||
1. Historia modelu Śmigłowiec powstał na zapotrzebowanie francuskich sił zbrojnych do zadań CSAR (poszukiwawczo-ratunkowych w warunkach bojowych), po odrzuceniu testowanego w latach 1996-1999 AS532A2 Cougar jako zmodernizowana konstrukcja. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 27 listopada 2000 roku w miejscowości Marignane. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. W 2008 zamówienie na 50 sztuk złożyła Brazylia (18 dla sił powietrznych, 16 dla marynarki i 16 dla wojsk lądowych). Od 2010 roku Meksyk zamówił łącznie 12 śmigłowców dla sił powietrznych i dla marynarki. Malezja w 2011 roku zamówiła 12 sztuk dla marynarki wojennej, które mają zastąpić przestarzałe SH-3 Sea King. Po sześć śmigłowców zamówiła też Indonezja i Tajlandia, a trzydzieści – Kuwejt. Polska negocjowała zakup 50 śmigłowców H225M za ok. 13,5 mld PLN dla zastąpienia Mi-8 i Mi-14 Sił Zbrojnych, ale po roku rozmów w październiku 2016 Ministerstwo Rozwoju poinformowało o zakończeniu negocjacji umowy offsetowej gdyż Airbus Helicopters nie przedstawił oferty zabezpieczającej w należyty sposób interesów ekonomicznych oraz bezpieczeństwa Polski. Zdaniem producenta decyzja o zerwaniu negocjacji została podjęta jednostronnie przez Ministerstwo. |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Całkowicie metalowy przeznaczony dla dwóch pilotów, zdolny do przewozu 28 osób.
2.2. Wyposażenie Silnik:
2 silniki turbowałowe Makila 1A4 Uzbrojenie:
2 karabiny maszynowe FN MAG zamieszczone po obu stronach śmigłowca 2wyrzutnie pocisków rakietowych 68 mm 2 działka GIAT 20 mm system ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radarową EWR-99 FRUIT RWR wyrzutnia flar/dipoli Alkan ELIPS
2.3. Warianty |
|||||
H225M (EC725 Caracal) : Śmigłowiec Transportowo-Bojowy H225 (EC225) : Śmigłowiec dla odbiorców cywilnych EC725 VIP : Transport VIP'ów, do 12 osób EC725 SAR : Śmigłowiec do poszukiwań i udzielania pomocy EC725 MEDEVAC : Śmigłowiec Medyczno-Ewakuacyjny
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
|
4. Dane techniczne
Typ Śmigłowca | Eurocopter EC725 Super Cougar (H225M Caracal) |
Silnik, producent | 2 silniki turbowałowe Makila 1A4 |
Maksymalna moc | 2 x 2400 KM |
Śmigłowiec | Śmigłowiec Transportowy |
Wymiary
|
|
Średnica Wirnika
|
16,20 m |
Długość | 19,50 m |
Wysokość | 4,60 m |
Masy | |
Masa własna
|
5330 kg |
Maksymalna masa startowa | 11000 kg |
Masa użyteczna | 5670 kg |
Osiągi Śmigłowca | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 324 km/h |
Prędkość podróżna | 285 km/h |
Wznoszenie maksymalne | 7.4 m/s |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | 2 x 325kg/h |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 857 km |
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}