|
|||||
|
|
||||
1. Opis Francuski śmigłowiec wielozadaniowy (oblatany 15.04.1965 r.). Projekt powstał na zamówienie wojska francuskiego, które potrzebowało średniego śmigłowca transportowego do działań w każdych warunkach atmosferycznych. Model wyprodukowany został we współpracy z brytyjską firmą Westland.
|
|||||
1.1. Konstrukcja:
|
|
||||
2. Schemat |
3. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | 2 × Turboméca Turmo IVC turbowałowe |
Maksymalna moc | 2 x 1158 kW (1575 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
15,08 m |
Długość całkowita | 18,15 m |
Wysokość | 5,14 m |
Masy | |
Masa własna
|
3 766 kg |
Maksymalna masa startowa | 7 400 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 260 km/h |
Wznoszenie maks. w locie pionowym | 552 m/min |
Pułap | 4 800 m |
Zasięg | 550 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}