Tu-204 (ros. Ту-204) – dwusilnikowy samolot pasażerski średniego zasięgu skonstruowany w biurze technicznym Tupolewa, na zamówienie Aerofłotu. Jako odpowiednik amerykańskiego Boeinga 757, miał zastąpić także starzejący się trzysilnikowy Tu-154.
Tu-204 został stworzony w odpowiedzi na zapotrzebowanie na średniej wielkości samolot, wykorzystywany zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Charakteryzuje się niskimi kosztami obsługi, niskim poziomem hałasu, oraz szerokimi możliwościami modyfikacji. Tupolew Tu-204 może być napędzany za pomocą silników turbowentylatorowych Aviadvigatel PS-90 lub Rolls-Royce RB211. Jest produkowany w dwóch największych rosyjskich ośrodkach przemysłu lotniczego, w Ulianowsku i w Kazaniu.
Kabina Tu-204 w konfiguracji jednoklasowej mieści do 210 pasażerów, a w konfiguracji dwu lub trzyklasowej 164-193 pasażerów. Fotele w klasie ekonomicznej są ustawione w konfiguracji 3+3, zaś w klasie business, w konfiguracji 2+2. Odległość między rzędami foteli w klasie business wynosi 810 mm. Klasy są rozdzielane za pomocą kurtyn. Wersja towarowa operuje na kilku liniach w Europie oraz w Egipcie
W 1994 Tu-204 wyposażony w silniki PS-90A uzyskał pierwszy certyfikat lotniczy. Wariant Tu-204 120 został wyposażony w silniki Rolls-Royce RB211-535E4 co pozwoliło uzyskać zgodę ICAO na wykorzystanie przez operatorów europejskich. Na bieżąco dąży do otrzymania certyfikatu JAA. Samoloty zostały przystosowane do rosyjskiego standardu AP-25 (zgodnego z FAR-25 i JAR-25)
Dane techniczne
Napęd 2 silniki turbowentylatorowe, Aviadvigatel PS-90 lub Rolls-Royce RB211
Ciąg 157 kN każdy
Wymiary
Rozpiętość | 41,8 m |
Długość | 40,2 lub 46,1 m, zależnie od wersji |
Wysokość | 13,88 m |
Powierzchnia nośna | 184,20 m² |
Masa własna | 59 000 kg |
Masa całkowita | 103 000 kg |
Prędkość maksymalna | 900 km/h |
Pułap | 12 600 m |
Zasięg | 6 500 km |
Źródło: Wikipedia.org