
Iljuszyn Ił-86 - W 1969r. radzieckie ministerstwo lotnictwa złożyło zamówienie na nowy szerokokadłubowy samolot pasażerski, mogący zabierać 250-300 pasażerów. Początkowo biuro Iljuszyna planowało zmodyfikować samolot Ił-62M Ze względu na trudności techniczne z tego pomysłu szybko się wycofano i rozpoczęto prace nad zupełnie nową konstrukcją o oznaczeniu Ił-86.
Prototyp oblatano w 1976. Ponieważ uzyskał zakładane osiągi, zdecydowano o rozpoczęciu produkcji samolotu. Pierwszy egzemplarz seryjny był gotów w październiku 1977r., a w grudniu 1980r. Iły-86 rozpoczęły regularne loty. W tym samym czasie wprowadzono pierwsze większe poprawki, zwiększając zasięg samolotu i poprawiając wytrzymałość konstrukcji. W 1981r. rozpoczęto eksploatację Iłów-86 na liniach międzynarodowych. Po śmierci Siergieja Iljuszyna w 1977r. prace nad udoskonalaniem samolotu prowadzono pod kierunkiem G. Nowożyłowa.
Produkcja seryjna samolotów Ił-86 trwa do tej pory. Pod koniec lat 70 oraz w latach 80 część podzespołów była produkowana w Polsce.
Konstrukcja: całkowicie metalowy czterosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Pokład pasażerski mieści 350 osób. Podwozie trójzespołowe, chowane hydraulicznie. Napęd stanowią 4 silniki turboodrzutowe D-30KP o ciągu 117,6 kN (12 000 kG) każdy. W późniejszych seriach zastosowano 4 silniki NK-86 o ciągu 127,5 kN (13 000 kG) każdy.
Dane techniczne (wersja z silnikami NK-86):
Rozpiętość |
48,06 m |
Długość |
59,54 m |
Wysokość |
15,81 m |
Powierzchnia nośna |
320 m2 |
Masa własna |
78 000 kg |
Masa całkowita |
206 000 kg |
Prędkość maksymalna |
948 km/h |
Pułap |
11 000 m |
Zasięg |
4600 km |