
Junkers Ju-89 - ciężki samolot bombowy skonstruowany przez Ernsta Zindela, powstał na zamówienie Luftwaffe jako ciężki bombowiec strategiczny, powstał równocześnie z konkurencyjnym Do-19 prototyp oblatał Hesselbach 11 kwietnia 1937 roku. Mimo iż wykazał się lepszymi osiągami niż konkurent również nie wszedł do produkcji seryjnej. Głównym powodem wstrzymania prac było to iż główny orędownik bombowca strategicznego szef sztabu Luftwaffe generał Walter Waver zginął w wypadku lotniczym 3 czerwca 1936 roku. Udało się zbudować trzy prototypy, samoloty nie osiągnęły zakładanych osiągów, podobnie jak i u konkurencyjnego Do-19 największym niedostatkiem były silniki o zbyt małej mocy. Oblatano dwa samoloty, oba przebudowano na transportowce, elementy trzeciego wykorzystano przy budowie samolotu transportowego Ju-90. Mimo iż samolot nie posiadał zadowalających osiągów jako bombowiec postanowiono wykorzystać niezłe osiągi udźwigu i latem 1938 na maszynie ustanowiono rekord pułapu 9312 metrów z obciążeniem 5 ton i pułap 7250 m z obciążeniem 10 ton, planowano załogę składającą się z 9 osób oraz podobne uzbrojenie jak w Do-19 czyli dwie duże wieżyczki dwuosobowe wyposażone w działka na kadłubie i pod kadłubem oraz ruchome kaemy w przodzie i tyle kadłuba.
Oba prototypy zostały przebudowane na samoloty transportowe, w takiej omianie załoga wynosiła 6 osób. Oba Ju-89 weszły w skład 172 TG (pułku transportowego) po rozbiciu jednego samolotu w maju 1939 roku drugi uzywany był z powodzeniem jeszcze latem 1940 roku do lotów transportowych do Norwegii.
KONSTRUKCJA - duralowa, na skrzydłach lotki i klapy szczelinowe typu Junkers, podwozie trójkołowe chowane hydraulicznie.
NAPĘD - 4 silniki rzędowe dwunastocylindrowe chłodzone cieczą Daimler Benz DB-600A o mocy po 960 kM, śmigła trójłopatowe.
UZBROJENIE - dwa ruchome kaemy MG-15 kal. 7,92 mm, 2 ruchome działka MG-FF kal. 20
Mm w wieżyczkach, 1600-2500 kg bomb.
DANE TECHNICZNE - drugi prototyp
rozpiętość m 35,27
długość m 26,50
wysokość m 7,61
powierzchnia nośna m² 184,0
masa własna kg 16 866
masa całkowita kg 22 620
masa maksymalna kg 27 800
prędkość maksymalna km/h 390
na wysokości m 5000
prędkość przelotowa km/h 315
pułap m 7000
zasięg km 1600
zasięg maksymalnie km 2000
Oprac. Jacek Waszczuk