
RWD-20 - w 1937r., w związku z coraz większą popularnością samolotów z kołem przednim oraz trwającymi w DWL przymiarkami do budowy samolotu RWD-18 w takim właśnie układzie, postanowiono zbudować odpowiedni samolot doświadczalny, dla zbadania właściwości takiego podwozia w czasie startu, kołowania i lądowania. Chcąc obniżyć koszty, postanowiono dokonać odpowiedniej przebudowy znajdującego się w wytwórni prototypu RWD-9. Projekt przeróbki wykonał inż. Bronisław Żurakowski. Samolot otrzymał oznaczenie RWD-20.
Samolot wyposażono w silnik rzędowy Walter major 4, usterzenie pionowe wzorowano na usterzeniu RWD-13, w kabinie pozostawiono jedynie przednie fotele, jednocześnie przesuwając podwozie główne do tyłu. Prototyp wykonał w 1937r. loty doświadczalne, łącznie z 3 wersjami podwozia przedniego. Wykazały one dobre własności podwozia oraz znakomitą widoczność z kabiny przy starcie i lądowaniu. Na tym kariera RWD-20 została zakończona. Z samolotu wymontowano silnik, płatowiec został zniszczony w wytwórni we wrześniu 1939r.
Konstrukcja: mieszana- skrzydła drewniane, kadłub spawany z rur stalowych, jednosilnikowy, górnopłat zastrzałowy. Napęd stanowił silnik rzędowy 4-cylindrowy Walter Major 4 o mocy 120 KM. Śmigło dwułopatowe, drewniane.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
11,64 m |
Długość |
7,85 m |
Wysokość |
2,75 m |
Powierzchnia nośna |
16 m2 |
Masa własna |
560 kg |
Masa całkowita |
770 kg |
Prędkość maksymalna |
195 km/h |
Pułap |
4200 m |
Opracował: Paweł Szczepaniec