PZL I-23 Manager

 

PZL I-23 Manager - prace nad samolotem dyspozycyjnym i szkolno-treningowym PZL I-23 "Manager" rozpoczęto w 1993r. Głównym konstruktorem został inż. Alfred Baron. W 1998r. ukończono egzemplarz do prób statycznych, a w roku następnym gotowy był samolot przeznaczony do prób w locie. Pierwszy lot prototypu doszedł do skutku 10 II 1999r., pilotem był Maciej Aksler. Produkcję seryjną ulokowano w PZL-Świdnik, głównym powodem było doświadczenie tego zakładu w obróbce kompozytów.  "Manager" przeznaczony może być dla użytkowników prywatnych do szybkiego i dalekiego podróżowania, aeroklubów i szkół lotniczych do szkolenia pilotów w lotach według przyrządów. Może korzystać zarówno z lotnisk betonowych, jak i trawiastych.

 

Wersje i odmiany:

  • PZL I-23 - samolot szkolno-dyspozycyjny, dwuster z silnikiem gaźnikowym Lycoming O-360-A1A o mocy 180 KM, wyposażony w podwozie chowane w locie

  • PZL I-23 D - samolot dyspozycyjny, wyposażony w pojedynczy układ sterowania i podwozie chowane w locie. Napęd stanowi silnik wtryskowy Lycoming IO-360-A1A o mocy 200KM

  • PZL I-23 S - samolot szkolno-treningowy, dwuster z silnikiem gaźnikowym Lycoming O-320A-D2A o mocy 160 KM, wyposażony w podwozie stałe

 

Konstrukcja: wykonana głównie z materiałów kompozytowych na bazie żywic epoksydowych wzmocnionych włóknem węglowym i szklanym. PZL I-23 zrealizowany został w układzie jednosilnikowego, czteromiejscowego dolnopłata. Podwozie i napęd - jw.

 

 

Dane techniczne (PZL I-23):

Długość

7.10 m

Rozpiętość

8.95 m

Wysokość

2.49 m

Masa własna 690 kg
Masa całkowita 1150 kg
Prędkość maksymalna 295 km/h
Zasięg 400 km
 
 

Opracował: Paweł Szczepaniec