
PZL I-23 Manager - prace nad samolotem dyspozycyjnym i szkolno-treningowym PZL I-23 "Manager" rozpoczęto w 1993r. Głównym konstruktorem został inż. Alfred Baron. W 1998r. ukończono egzemplarz do prób statycznych, a w roku następnym gotowy był samolot przeznaczony do prób w locie. Pierwszy lot prototypu doszedł do skutku 10 II 1999r., pilotem był Maciej Aksler. Produkcję seryjną ulokowano w PZL-Świdnik, głównym powodem było doświadczenie tego zakładu w obróbce kompozytów. "Manager" przeznaczony może być dla użytkowników prywatnych do szybkiego i dalekiego podróżowania, aeroklubów i szkół lotniczych do szkolenia pilotów w lotach według przyrządów. Może korzystać zarówno z lotnisk betonowych, jak i trawiastych.
Wersje i odmiany:
-
PZL I-23 - samolot szkolno-dyspozycyjny, dwuster z silnikiem gaźnikowym Lycoming O-360-A1A o mocy 180 KM, wyposażony w podwozie chowane w locie
-
PZL I-23 D - samolot dyspozycyjny, wyposażony w pojedynczy układ sterowania i podwozie chowane w locie. Napęd stanowi silnik wtryskowy Lycoming IO-360-A1A o mocy 200KM
-
PZL I-23 S - samolot szkolno-treningowy, dwuster z silnikiem gaźnikowym Lycoming O-320A-D2A o mocy 160 KM, wyposażony w podwozie stałe
Konstrukcja: wykonana głównie z materiałów kompozytowych na bazie żywic epoksydowych wzmocnionych włóknem węglowym i szklanym. PZL I-23 zrealizowany został w układzie jednosilnikowego, czteromiejscowego dolnopłata. Podwozie i napęd - jw.
Dane techniczne (PZL I-23):
Długość |
7.10 m |
Rozpiętość |
8.95 m |
Wysokość |
2.49 m |
Masa własna | 690 kg |
Masa całkowita | 1150 kg |
Prędkość maksymalna | 295 km/h |
Zasięg | 400 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec