Producent / Kraj: Piaggio / Włochy

 

Model: P.148/149

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowy, wolnonośny dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji (oblatany 12.02.1951 r.), samolot szkolny do treningu podstawowego, a także do wstępnego szkolenia akrobacyjnego. Ulepszona wersja oznaczana jako P.149 była standardowym samolotem szkolnym niemieckiej Bundesluftwaffe oraz sił powietrznych wielu innych krajów. W Niemczech samoloty produkowane były na licencji włoskiej w zakladach Focke-Wulf.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Lycoming O-435-A
Maksymalna moc  142 kW
Załoga  3-4 +1 pilot
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,12 m
Długość  8,44 m 
Wysokość  2,40 m
Masy  
Masa własna
 938 kg
Maksymalna masa startowa  1280/1680 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  235 km/h
Pułap  5000 m / 6 050 m
Zasięg  925 km / 1090 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}