Producent / Kraj: Messerschmitt / Niemcy

 

Model: Bf 108

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot sportowo-turystyczny, dolnopłat (z 1934 r.); ustawiono na nim wiele rekordów wysokości i odległości. Zanim Luftwaffe złożyło duże zamówienie na samoloty tego typu, wielu użytkowników prywatnych eksploatowało je jako maszyny turystyczne. Podczas II wojny śwatowej Bf 108 wykorzystywano jako samoloty łącznikowe lub szkolne przygotowujące do pilotażu myśliwca Bf 109.

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat o konstrukcji metalowej,
  • kabina zakryta,
  • podwozie chowane w locie
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Argus As 10C-3
Maksymalna moc  176 kW (240 KM)
Załoga  4
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,612 m
Długość  8,206 m
Wysokość  2,02 m
Masy  
Masa własna
 880 kg
Maksymalna masa startowa  1380 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  303 km/h
Prędkość podróżna  265 km/h
Pułap  4800 m
Zasięg  1000 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}