Powstała zgodnie z rozkazem Dep. Lotnictwa MSWojsk. z dnia 27 V 1925r, który nakazywał przemianowanie 6 Eskadry Wywiadowczej 2 Pułku Lotniczego na 21 Eskadrę Lotniczą.
Dowódcy:
- maj 1925r - kpt.obs. Zygmunt Pistl
- październik 1925r - kpt.pil. Adam Wojtyga
- wiosna 1927r - kpt.pil. Ksawery Piniński
- 25 VII 1927r - kpt.pil. Stanisła Nazarkiewicz
- kwiecień 1929r - kpt.obs. Adam Kurowski
- czerwiec 1931r - kpt.obs. Władysław Oleksik
- 3 I 1932r kpt.pil. Michał Bokalski
- listopad 1933r - kpt.pil. Czesław Krajewski
- 1933r - kpt.pil. Bolesław Godlewski
- 5 I 1934r - kpt.pl. Kazimierz Jarzębiński
- 25 XI 1935r - kpt.pil. Jan Biały
- październik 1936r - kpt.pil. Bolesław Sadowski
- lipiec 1937r - kpt.obs. Stefan Szubert
Wyposażenie:
- maj 1925r - Aslando 300, Potez XV
- zima 1927r - Potez XXVII
- zima 1929r - Breguet XIX
- zima 1936r - PZL-23A "Karaś"
- 1937r - PZL-24A, PZL-23B
Miejsce stacjonowania i diałania:
- sierpień - wrzesień 1925r - kilka załóg 21 Eskadry weszło w skład tzw. "eskadry manewrowej" stacjonującej na Wołyniu
- 1925r - stacjonowała na lotnisku Dubno
- 1926r - ćwiczenia na Podhalu
- lato 1927r - ćwiczenia międzydywizyjne i koncentracja Wielkich Jednostek Dowództwa Okręgu Korpusu nr V, eskadra przebywała na lotniskach w Zawiercie, Stopnica i Ostrowiec Świętokrzyski
- 1928r - szkoły ognia, ćwiczenia lotów nocnych i grupowych, a także współpracy z jednostkami wojsk lądowych, piechoty, artylerii i kawalerii
- 1929r - przemianowanie 21 Eskadry Lotniczej na 21 Eskadrę Liniową
- 1929r - "Szkoła ognia" na lotnisku Tarnobrzeg
- wrzesień 1929r - powrót do Krakowa
- 1930r - odbycie "Szkoły ognia" na lotniskach
Tarnobrzeg i Nowy Targ, ćwiczenia w zakresie lotów grupowych i nocnych, a także szkolenie wraz z jednostkami wojs lądowych, piechoty, artylerii i kawalerii. Powstanie plutonu fotograficznego w składzie 3 samolotoów - w celach kartograficznych zdjęć południowo-zachodniej Polski - lato 1931r - ćwiczenia letnie, powrót na otnisko Rakowice
- 1932r - ćwiczenia letnie w rejonie Łańcuta, a następnie Krakowa i Częstochowy. Szkoła ognia na Pustyni Błędowskiej
- zima 1933r - ćwiczenia z jednostkami 23 Dywizji Górskiej
- sierpień - wrzesień 1933r - ćwiczenia z 6 Dyw. Piech.
- 1934r 0 niesienie pomocy mieszkańcą dotkniętym powodzią na terenach południowych. Ze względu na silne ulewy i powodzie, 21 Eskadra nie brała udziału w ćwiczeniach wojsk lądowych.
- 1935r-1936r - odbywały się standardowe ćwiczenia załóg oraz personelu naziemnego
- marzec 1938r - odleciala do Lidy na koncentracje lotnictwa liniowego. A 20 III wzięła udział w grupowym przelocie wzdłuż granizy polsko-litewskiej
- sierpień - wrzesień 1938r - manewry na Wołyniu i Podolu - stacjonowała na lotnisku Brody
- wrzesień 1938r - przesunięta do Krakowa. Weszła w skład lotnictwa SGO "Śląsk", pod dowództwem kpt.obs. Jana Buczmy
- jesień 1938r - bazowała na lotnisku Klimontów, przebywała tam w pogotowiu bojowym do 25 października - następnie wróciła do Krakowa
- wiosna 1939r - przystąpiono do przzygotowań na nadchodzącą wojnę z III Rzeszą
- sierpień 1939r - mobilizacja przebiegała bez zakłuceń
- 25/26 VIII 1939r - rzut kołowy został zabrany o godz.13:00 do Radomia. Rzut powietrzny pozostał na lotnisku Rakowice
- 27 VIII 1939r - odlot o godz. 17:300 na lotnisko Sadków k. Radomia
- 30 VIII 1939r - przesunięcie eskadry na lotnisko Wsola
Wojnę Obronną Polski 1939r 21 Eskadra Bombowa odbyła w składzie II Dywizjonu Bombowego Lekkiego Brygady Bombowej