W 1925r 16 Eskadra Wywiadowcza została przemianowana na 11 Eskadrę Lotniczą.
Dowódcy:
- sierpień 1925r - kpt.pil. Ludwik Idzikowski
- 1 XI 1925r - kpt.pil. Stanisław Szczekowski-Wilk
- 25 X 1927r - por.pil Juliusz Dziewulski
- 1 I 1928r - kpt.pil. Julian Dąbrowski
- maj 1928r - por.pil Juliusz Dziewulski
- na ćwiczenia letnie 1928r - por.pil. Bolesław Nieznański
- po ćwiczeniach letnich 1928r - kpt. Stanisław Szczekowski-Wilk
- sierpień 1929r - por.pil. Bolesław Nieznański
- 20 IX 1929r - kpt.obs Modest Rastawiecki
- 1929r - 1930r - por.obs. Stanisław Borowy
- 14 V 1930r - kpt.pil. Włodzimierz Guberiew
- 9 XII 1931r - kpt.pil. Witold Rutkowski
- 23 III 1933r - kpt.pil. Marian Zabłocki
- 1 X 1933r - kpt.pil. Jan Kazimierz Lasocki
- 22 XI 1934r - kpt.pil. Kazimierz Kielich
- 12 XI 1934r - kpt.pil. Ludwik Szul
- styczeń 1937r - kpt.pil. Franciszek Dudzik
- grudzień 1938r - kpt.pil. Józef Rawicz-Szabuniewicz
Wyposażenie:
- wrzesień 1925r - Breguet XIV (10 maszyn)
- wiosna 1926r - Breguet XIX
- 1930r - Breguet XIX (10 maszyn)
- wrzesień 1936r - PZL-23 "Karaś"
Miejsce stacjonowania i działania:
- 1927r - "Szkoła ognia", poligon Rembertów
- 1929r - przemianowana na 11 Eskadrę Liniową
- sierpień-wrzesień 1929r - ćwiczenia w rejonie m. Łyntupy koło Suwałk
- 1930r - szkoła ognia lotniczego w m. Grudziąc-Grupa
- sierpień-wrzesień 1930r - ćwiczenia letnie w Tomaszowie Mazowieckim
- maj-czerwiec 1931r - szkoła ognia na Pustyni Błędoswkiej
- maj-wrzesień 1932r - szkoła ognia na poligonie Trauguttowo, ćwiczenia letnie w m. Czerwony Bór i Siedlce
- wrzesień 1933r - ćwiczenia letnie w rejonie Końskiej Woli i Żyrzyn
- październik 1933r - przeniesienie eskadry z Mokotowa na lotnisko Okęcie (hangar nr 6)
- 14 VI - 10 VII 1934r - szkoła ognia na poligonie Trauguttowo
- 2 - 6 VIII 1934r - ćwiczenia jednostek lotniczych zakończonych koncentracją na lotnisku Okęcie i defiladą powietrzna nad Warszawą
- 2 - 5 II 1934r - ćwiczenia zimowe
- 20 VI - 23 VII 1934r - szkoła ognia 2 Grupy Artylerii
- 3 - 8 VIII 1934r - ćwiczenia i koncentracja na warszawskim węźle lotnisk
- maj 1936r - szkoła ognia na Pustyni Błędowskiej
- 8 - 14 IX 1936r - międzydywizyjne ćwiczenia na Podolu
- 10 - 14 V 1937r - kurs szkoleniowy na samoloty "Karaś" ze względu na liczne wypadki
- 19 VIII 1937r - I Kurs Strzelców Samolotowych
- 8 - 15 IX 1937r - specjalistyczne ćwiczenia różnych broni wojsk lądowych na terenie Wielkopolski
- 15 III 1938r - w trybie alarmowym odleciała na lotnisko Lida
- 20 III 1938r - uczestniczyła w grupowym locie 108 samolotów "Karaś" wzdłóż granicy polsko-litewskiej
- 24 V - 7 VI 1938r - szkoła ognia na poligonie Błędów koło Krakowa
- 25 VII - 16 VIII 1938r - stacjonowała na lotnisku Lida
- wrzesień 1938r - wielkie manewry wojsk lądowych i lotnictwa na Wołyniu
- 3 XI 1938r - II Kurs Strzelców Samolotowych
W marcu 1939r kolejna reorganizacja lotnictwa wojskowefo, spowodowała rozwiązanie 11 Eskadry Liniowej.
Wcześniej 121 Eskadra Myśliwska.
Dowódcy:
- sierpień 1928r - kpt.pil. Edward Więckowski
- 29 VIII 1928r - wz.por.pil. Konrad Sadowski
- marzec 1930r - kpt.pil. Edward Więckowski
- 21 VI 1932r - por.pil. Józef Kępiński
- grudzień 1933r - por.pil. Józef Ostrowski
- 9 IV 1934r - por.pil. Józef Kępiński
- 13 XI 1935r - por.pil. Zdzisław Krasnodęby
- 19 X1937r - kpt.pil. Gustaw Sidorowicz
Wyposarzenie:
- sierpień 1928r - Spad 51 C1 (6 maszyn, w 1929r 10 sztuk)
- maj 1931r - Wibaut 70 C1
- wiosna 1933r - PZLP-7
- listopad 1935r- PZL P-11
Miejsce stacjonowania i działania:
- wrzesień 1928r - Ostrowiec Świętokszyski, ćwiczenia manewrowe
- czerwiec 1929r - "Szkoła Ognia" w Rembertowie
- 12 -20 IX 1929r - międzydywiizyjne manewry w rejonie Hrubieszowa i Włodzimierza Wołyńskiego
- wrzesień 1929r - ćwiczenia OPL w Dęblinie
- 14-30 I 1930r - ukończenie kursu spadocronowego
- 30 IV - 15 V 1931r - Grudziąc, "Szkoła Ognia"
- 29 V - 20 VI 1932r- Grudziąc, "Szkoła Ognia"
- 19 VIII - 2 IX 1932r - Brześć n. Bugiem, "Szkoła Ognia"
- 22 XII1932r - szkolenie z obsługi PZLP-7
- lipiec 1935r - Grudziąc, "Szkoła Ognia"
- 3-8 VIII 1935r - ćwiczenia na lotnisku Okęcie
- 6 IX - 18 IX 1935r - Lubelszczyzna, ćwiczenia międzydywizyjne
- 24 VIII 1936r -poligon Trauguttowo, "Szkoła Ognia"
- 6-20 VI 1937r - poligon Trauguttowo, "Szkoła Ognia"
- 8-15 IX 1937r - Wielkopolska, ćwiczenia
- mrzec 1938r - Parubanek koło Wilna i 21 III 1938r - powrót do Warszawy
- 28-30 VIII 1938r - Dęblin, ćwiczenia OPL
- 22-25 III 1939r - Warszawa, ćwicz. OPL
- 23/24 sierpnia 1939r - mobilizacja zgodnie z elaboratem MOB
Wojnę ObronnąPolski 1939r 111 Eskadre Myśliwska odbyławalcząc w składzie III/I Dywizjonu Myśliwskiego Brygady Pościgowej
Przemianowana 122 Eskadra Myśliwska.
Dowódcy:
- sierpień 1928r - kpt. Jerzy Wieniawa-Długoszowski
- 1 IX 1928r - por.pil. Wiktor Ryl
- 17 IV 1931r - kpt.pil. Kazimierz Kuzian
- 25 IV 1932r - por.pil Paweł Kaczmarczyk
- 28 VI 1932r - kpt.pil. Kazimierz Kuzian
- 1933r - por.pil. Adam Kowalczyk
- 1933r - kpt.pil. Kazimierz Kuzian
- 2 VI 1934r - por. Stanisław Pietraszkiewicz
- 1 II 1935r - por.pil. Paweł Kaczmarek
- 31 V 1935r - por. Stanisław Pietraszkiewicz
- 22 VII 1936r - por.pil. Adam Kowalczyk
- 4 XI 1937r - por.pil. Tadeusz Opulski
Wyposażenie:
- sierpień 1928r - Spad 61 C1 ( w 1929r 10 maszyn )
- 1928r - 1933r - Wilbault
- 1 IV 1933r - PZL P-7
- zima 1936r - PZL P-11c
Miejsce stacjonowania i działania:
- wrzesień 1928r - Łuck, ćwiczenia
- wrzesien 1928r - Dęblin, manewry, ćwiczenia OPL
- styczeń 1930r - ukończenie kursu spadochronowego
- 21 VI - 1 VII 1930r - Grudziąc, "Szkoła Ognia"
- 30 IV - 15 V1931r - Grudziąc, "Szkoła Ognia"
- 29 V - 20 VI 1932r - Grudziąc, "Szkoła ognia"
- 1933r - ćwiczenia letnie, poligon Toruń-Podgórz i międzydywizyjne ćwiczenia w Nowogródku
- 29 VII - 5 VIII - ćwiczenia i koncentracja nad Wzrszawą
- 20 VI - 23 VII 1935r - Grudziąc, "Szkoła Ognia"
- 6-18 IX 1935r - Lubelszczyzna, manewry jednostek piecoty i kawalerii
- 1 VII - 9 VII 1936r - Lida, ćwiczenia wojsk lądowych
- 2 - 8 VIII 1936r - koncentracja w warszawkim węźle lotnisk ( Zaborów )
- 24 VIII - 2 IX 1936r - ćwiczenia, poligon Trauguttowo koło Brześcia n. Bugiem
- listopad 1936r - ćwiczenia Lwów-Złoczów
- 6 - 20 VI 1937r - ćwiczenia, poligon Trauguttowo
- 8 15 IX 1937r - ćwiczenia letnie, Wielkopolska i Pomorze
- 16 III 1938r - w trybie alarmowym z ostrą amunicją odleciała eskadra wna lotnisko Porubanek koło Wilna
- 27 V - 2 VI 1937r - ćwiczenia nad współpracą ziemia - powietrze przy udziale radiostacji pokładowyc NZL/M monitorowanych na P-11
- 28 - 30 VII - ćwiczenia OPL, Dęblin
- wrzezień 1937 - brala udział w operacji "Zaolzie"
- 21-26 VI 1939r - "Szkola Ognia"
- 30 VIII 1939r - eskadra w pełnym składzie odleciała na lotnisko polowe Zielonka koło Warszawy
Wojnę Obronną Polski 1939r 112 Eskadra Myśliwska odbyła w składzie II/I Dywizjonu przydzielonego do Brygady Pościgowej
W trakcie reorganizacji 113 Eskadry Myśliwskiej Nocnej w jednostkędoświadczalną II lini, część pilotów i personelu naziemnego weszła w skład formującej się eskadry dziennej.
Dowódcy:
- sierpień 1933r - kpt.pil. Władysław Prohazka
- 22 XI 1934r - kpt.pil. Eugeniusz Wyrwicki
- sierpień 1935r - por.pil. Krzysztof Dobrowolski
- sierpień 1935r - kpt.pil. Eugeniusz Wyrwicki
- 1 XI 1936r - por.pil. Władysław Szcześniewski
- 14 XII 1938r - por.pil. Wieczysław Barański
Wyposażenie:
- sierpień 1933r - PWS-10
- 1935r - PZL P-7
- sierpień 1936r - PZL-11a
Miejsce stacjonowania i działania:
- 1- 24 VII 1935r - poligon Grudziądz-Grupa, ćwiczenia
- 2-6 VII 1936r - ćwiczenia i koncentracja na podwarszawskim węźlelotnisk
- 24 VIII -12 IX 1936r - Lwów-Złoczów, ćwiczenia letnie
- 6 - 20 VI 1937r - poligon Trauguttowo, "Szkoła Ognia"
- 8 - 14 IX 1937r - manewry różnych broni, Wielkopolskai Pomorze
- marzec 1938r - alarmowoodleciała na lotnisko Porubanek koło Wilna
- maj 1938r - z kompletną obsługą i personelem do IV/I Dywizjonu na polowe lotnisko obok m. Sarny. Obronaprzed obcąpenetracją z powietrza robót kompleksu obronnego
- 7-20 IX 1938r - międzydywizyjne ćwiczenia w Wołyniu
- 21 - 26 V 1939r - ćwiczenia na poligonie Trauguttowo
- 23-24 VIII 1939r - mobilizacja na lotnisku Okęcie
113 Eskadra Myśliwska odbyła Wojnę Obronną Polski 1939r w składzie IV/1 Dywizjonu Brygady Pościgowej
W oparciu o rozkaz MSWojsk. Dep. Aero. L. z dnia 20 II 1930r d-ca 1 Pułku Lotniczego, rozkazem dziennymz dn. 2 V
II 1930r, podjął organizację 113 Eskadry Myśliwskiej Nocnej.Powstanie tej jednostki było zapewne wynikiem doświadczeń uzyskanych podczas ćwiczeń nocnych OPL. Prawdopodobnie stwierdzono, że sprawność dziennych eskadr myśliwskich w obronie przed nocnym nalotembyła zbyt malo operatywna.
Do jej zadań miało należeć :
- Osłony własznych eskadr niszczycielskich nocnych
- zwalczanie obcego lotnictwa bombardującego
Dowódcy:
- 2 VII 1930r - kpt.pil. Józef Werakso
- listopad 1932r - por.pil. Stanisław Latwis
- marzec 1933r - kpt.pil. Józef Werekso
- 1 X 1933r - por.pil. Władysław Prohazka
Wyposażenie:
- 1930r - Breguet XIX B.2 (5 maszyn, każdy w innym kolorze)
- październik 1932r - Potez XXV
- lipiec 1933r - Potez XXV B2
Miejsce stacjonowania i działania:
- 20 - 30 V 1931r - szkolenia OPL, Biała Podlaska
- 18 VII - 2 IX 1932r - poligon Trauguttowo
- Rozkazem dziennym z dn. 29 IX 1932r - przydzielona do jednostki por.pil Stanisława Latwisa
- 19 - 20 VII 1933r - ćwiczenia OPL, Brześć n. Bugiem
- 5 - 9IX 1933r - ćwiczenia, Grodno
- Rozkaz MSWoisk. z dn. 7 VII 1933r - sformuowanie IV/I Dywizjonu Myśliwskiego w składzie 113 i 114 Eskadry
W oparciu o rozkaz MSWojsk. Biuro Og. Org. L. z dnia 17III 1933r d-ca 1 Pułku Lotniczego, rozkazem dziennym z dn. 30 IX 1933r nakazał sformowanie 114 Eskadry Myśliwskiej w ramach III/I Dywizjonu Myśliwskigo.
Dowódcy:
- marzec 1933r - por.pil. Aleksander Łagiewski
- 22 XI 1934r - kpt.pil. Władysław Prohazka
- 26 XI 1935r - kpt.pil. Władysław Gnyś
- 19 X 1937r - por.pil. Lew Kuryłowicz
- 3 XI 1937r - por.pil. Juliusz Frey
Wyposażenie:
- marzec 1933r - PWS - 10
- czerwiec 1936r - PZL P-11a
Miejsce stacjonowania i działania:
- 3 IV 1934r - ćwiczenia grupowe na lotnisku Okęcie
- Rozkaz z dn. 2 VI 1934r - eskadra weszła w skład nowpowstałego IV/1 Dywizjonu Myśliwskiego
- lipiec 1935r - ćwiczenia na poligonie Grudziądz-Grupa, "Szkoła Ognia"
- 3 - 8 VIII 1935r - ćwiczenia lotnicze i koncentracja na warszawskich lotniskach
- 2- 6 VIII 1936r - ćwiczenia na podwarszawskim węźle lotniczym wraz z defiladą
- wrzesień 1936r - ćwiczenia zorganizowane, poligon Lwów-Złoczów
- 24 VII - 21VIII 1937r - "Szkoła Ognia" poligon Trauguttowo
- marzec 1938r - przelot wzdłuż granicy polski-litewskiej
- 23 - 25 VIII 1938r - "Szkoła Ognia" poligon w Rembertowie
- 7 - 20 IX 1938r - manewry wojsk londowych i litnictwa na Wołyniu
- maj 1939r - szkolenie strzeleckie i powrót na Okęcie
- lipiec 1939r - zorganizował zasadzkę w pobliżu Prus Wschodnich pod dowództwem por.pil. A.Gabszewicza, lecz po kilku dniach bezowocnyc startów porzeciwko samolotom Luftwaffe został odesłany na Okęcie
- sierpień 1939 - mobilizacja zgodnie z elaboratem MOB
- 30 VIII 1939r - nakaz odlotu do Jabłonny
Wojnę Obronną Polski 1939r 114 Eskadra Myśliwska odbyła w ramach działań IV/1 Dywizjonu Myśliwskiego Brygady Pościgowej
Była ona przemianowaną 12 Eskadrą Wywiadowczą na wiosnę 1925r.
Dowódcy:
- wiosna 1925r - kpt.obs. Konstanty Koziełło
- wrzesień 1925r - kpt.pil Mateusz Iżycki
- sierpień 1927r - kpt Franciszek Haberek
- czerwiec 1928r - kpt.pil. Stanisław Skarżyński
- kwieczień 1929r - Marian Malar
- lipiec 1929r - kpt.pil. Stanisław Skarzyński
- 1 II 1930r - por.obs. Marian Sukniewicz
- 25 IV 1930r - kpt.obs. Edward Młynarski
- 22 XI 1934r - kpt.obs. Marian Sukniewicz
- 13 VI 1935r - kpt.pil. Juliusz Dziewulski
- 6 VII 1937r - kpt.pil. Stanisław Leszczyński
- listopad 1938r - kpt.obs. Fidelis Łukasik
Wyposażenie:
- wiosna 1925r - Ansaldo 3000
- jesień 1925r - Potez XV (6 samolotów - stan na wiosnę 1926r)
- listopad 1927r - Potez XXVII
- wiosna 1930r - Potez XXV
- maj 1932r - Breguet XIX
- wrzesień 1936r - PZL-23A "Karaś"
Miejsce stacjonowania i działania:
- sierpień 1925r - brała udziała w manewrach wołyńskich w tzw. eskadrze manewrowej
- 1929r - zmiana nazwy z 12 Eskadry Lotniczej na 12 Eskadrę Liniową
- 1929r - przeszkolenie bombardierskie i szkoła ognia lotniczego, ćwiczenia w rejonie Grodna
- maj - lipiec 1930r - szkoła ognia lotniczego na poligonie Grudziądz-Grupa
- wrzesień 1930r - ćwiczenia oddziałów poechoty i kawalerii, na lotnisku w m. Chodorów
- maj - lipiec 1931r - szkolenie ognia w Krakowie na poligonie Błędów
- wrzesień 1931r - ćwiczenia na poligonie Dęblin
- czerwiec 1932r - szkoła ognia lotniczego w Brześciu n. Bugiem
- lato 1933r - ćwiczenia letnie na terenie Wileńszczyzny
- wiosna 1934r - przeniesienie na lotnisko Okęcie wraz z 11 Eskadrą
- czerwiec 1934r - odleciała na poligon Trauguttowo
- 4 X 1934r - została nadana 12 Eskadrze 1 Pułku Lotniczego odznaka pamiątkowa 14 D.P. Wlkp. "Jako oddziałowi wchodzącącemu w skład Dywizji podczas wojny 1919/1920
- maj 1935r - ćwiczenia bombardierskie i strzeleckie na poligonie Grudziąc-Grupa
- maj 1936r - współdziałał w ćwiczeniacj artylerii przeciwlotniczej na poligonie Trauguttowo
- sierpień 1936r - specjalne ćwiczenia synchronizacjii działań lotnictwa z jednostkami wojsk lądowych w rejonie Torunia
- sierpień 1936r 0 kincentracja i wielka parada z lotniska Zaborów k. Warszawy
- maj 1937r - przeszkolenie bombardierskie w okolicy Krakowa
- sierpień - wrzesień 1937r - ciwiczenia międzydywizyjne wraz ze sztabami Wielkich Jednostek
- marzec 1938r - w trybie alarmowym została przesunięta na lotnisko Lida, skąd 26 III powróciła do Warszawy
- wrzesień 1938r - wielkie manewry na Wołyniu
W wyniku reorganizacji lotnictwa została rozwiązana w marcu 1939r.
Dnia 13 II 1919r powstała na lotnisku Ławica 1 Wielkopolska Eskadra Polna. Inicjatorem powstnia eskadry był ppor.pil. Wiktor Pniewski. Złożona była ona prawie wyłącznie z Wielkopolan i wyposażona w sprzęt zdobyty na Niemcach przy zajmowaniu Ławicy. Na początku marca odjechała na Ukrainę.
Dowódcy:
- luty 1919r - ppor.pil. Wiktor Pniewski
- 2 I 1920r - por.obs. Maksymilian Kowalewski
- 3 III 1920r - kpt.pil. Władysław Jurgenson
- maj 1920r - por. Witold Rutkowski
- czerwiec 1920r - por.obs. Maksymilian Kowalewski
- 1921r - por.pil. Władysław Chramiec
- 1922r - kpt.pil. Aleksander Łaguna
- lipiec 1923r - kpt.pil. Franciszek Rudnicki
- maj 1924r - kpt. Konstanty Kaziełło
Wyposażenie:
- marzec 1919r - Breguet XIV i Ansaldo 300 - 7 samolotów (5 obserwacyjnych, 1 szturmowy i 1 myśliwski)
Miejsce stacjonowania i działania:
- marzec 1919r - loty bojowe z lotniska Hureczko koło Przemyśla. Zadania: rozpoznawcze, fotograficzna i szturmowo-bombardierskie
- 1919r - weszła w skład Frontu Wielkopolskiego
- 3 IX 1919r - przerzucenie eskadry na Front Litewsko-Białoruski
- wiosna 1920r - 1 Eskadra Wielkopolska została przemianowana na 12 Eskadrę Wywiadowczą
- 1920r - pobyt w Białym stoku, przeniesienie do m Siekierki k. Warszawy, skąd odbyła wiele lotów bojowych w rejon Mławy i Działdowa na rzecz 3 Armii
- sierpień-wrzesień 1920r - po odsunięciu frontu z Warszawy, stacjonowała kolejno z lotnisk Markowszczyzna k. Białegostoku, Grodno i Lida
- listopad 1020r - zawieszenie broni i przeniesienie eskadry na lotnisko Wilanów k. Warszawy
W maju 1925r przemianowano 12 Eskadrę Wywiadowczą na 12 Eskadrę Lorniczą
Powstała z przemianowania 7 Eskadry Myśliwskiej im. T. Kaściuszki na wiosne 1925r.
Dowódcy:
- wiosna 1925r - kpt.pil. Tadeusz Piotrowicz
- 16 VI 1925r - kpt.pil Jerzy Wieniawa-Długoszowski
- wiosna 1927r - kpt.pil. Edward Więckowski
Miejsce stacjonowania:
- VIII 1925r - Łuck, do manewrów lądowyc na Wołyniu.
- IX 1927r - Ostrowiec Świętokrzyski, ćwiczenia manewrowe.
Wyposarzenie:
- wiosna 1925r - Ansaldo A-1 "Balilla"
- jesień 1926r - Spad 61 C1
- wiosna 1927r - Spad 51 C1
Rozkazem MSW z dnia 2 VIII 1928r podanym w rozkazie dziennym 1 Pułku Lotniczego nr 185/28 z dnia 14 VIII 1928r przemianowano 121 Eskadrę Myśliwską na 111 Eskadrę Myśliwską 1 Pułku Lotniczego.
Kontynuując działalność byłej 18 Eskadry Myśliwskiej tworzyła wraz ze 121 Eskadrą III Dywizjon Myśliwski 1 Pułku Lotniczego.
Dowódcy:
- styczeń 1925r - kpt.pil. Jerzy Wieniawa-Długoszowski
- czerwiec 1925r - por.pil. Leon Berski
- styczeń 1927r - kpt.pil. Jerzy Wieniawa-Długoszowski
- zima 1927r - Spad 51
Wyposażenie:
- styczeń 1925r - Ansaldo "Balilli"
- jesień 1926r - Spad 61 C1
Miejsce stacjonowania i działania:
- lato 1925r - Wołyń, w składzie eskadry "manewrowej" myśliwskiej 1 Pułku Lotniczego
- lato 1927r - Ostrowiec Świętokrzyski, ćwiczenia
W oparciu o rozkaz MSWojsk. z dnia 2 VIII 1928r,rozkazem dziennym 1 Pułku Lotniczego nr 185/28 przemianowano 122 Eskadre Myśliwską na 112 Eskadrę Myśliwską 1 Pułku Lotniczego.
13 Eskadra Lotnicza do maja1925r funkfjonowała jako 3 Eskadra Wywiadowcza.
Dowódcy:
- maj 1925r - kpt.obs. Czesław Niekraszewicz
- maj 1926r - kpt.pil. Karol Malik
- lipiec 1929r - kpt.pil. Ignacy Skorobohaty
- maj 1930r - por.pil. Karol Eberhardt
- 1931r - kpt.pil. Ignacy Skorobohaty
- listopad 1931r - kpt.obs. Leonard Hudzicki
- 1933r - kpt.pil. Jan Kazimierz Lasocki
Wyposażenie:
- maj 1925r - Ansaldo 300
- 1925r/1926r - Potez XV
- 1927r - Potez XXVII
- 1929r - Breguet XIX B2
- październik 1929r - Breguet XIX A.2 (10 samolotów)
Miejsce stacjonowania i działania:
- sierpień 1925r - ćwiczenia manewrowe na Wołyniu
- sierpień 1928r - przesunięta do I Dyonu Lotniczego
- 1929r - ćwiczenia bombardzierskie w tzw. ciemni
- październik 1929r - została przemianowana na 13 Eskadrę Liniową
- maj - czerwiec 1930r - ćwiczenia na poligonie Grugdziąc-Grupa
- lipiec - sierpień 1930r - ćwiczenia na poligonie w Powursku
- maj - czerwiec 1931r - szkoła ognia na poligonie Błędów
- sierpień - wrzesień 1931r - letnie ćwiczenia na lotniskach Rudnik i Kraków
- 1932r - szkoła ognia w Trauguttowie, ćwiczenia w m. Krzask Stary koło Siedlc
- czerwiec 1933r - przesunięta na lotnisko Rynek koło Małkini, uczesticząc w ćwiczeniach Brygady Kawalerii "Suwałki", powrót na lotnisko Mokotów
Rozkazem dziennym z 31 I 1934r 13 Eskadra Liniowa została rozwiązana.
W drugiej połowie 1930r Dowództwo 1 Pułku Lotniczego powołało tzw. pluton towarzyszący, który miał podlegać d-cy I Dywizjonu Liniowego. W związku z rozeiązaniem 13 Eskadry Liniowej należącej do I Dywizjonu, podjęto się organizacji jednostki, która otrzymała numerację i nazwę 13 Eskadra Towarzysząca. Utworzono 3 plutony 3-samolotowe z personelu byłej 3 Eskadry Liniowej.
Pluton I/13 - d-ca:
por.obs. Józef Skibiński
22 XI 1934r - kpt.pil. Karol Eberhardt
październik 1936r - por.obs Lesław Waligórski
3 XI 1936r - kpt.pil. Stanisław Leszczyński
5 VIII 1937r - por.obs. Eugeniusz Lech
listopad 1937r - kpt.pil. Bolesław Nieznański
22 XI 1937r - por.obs. Seweryn Łąźniewski
sierpień 1938r - kpt.pil. Bolesław Nieznański
październik 1938r - por.obs. Bernard Tomaszuk
1 XII 1938r - por.obs. Henryk Wiśniewski
19 VI 1939r - kpt.obs Feliks Misiewicz
Pluton II/13 - d-ca:
por.obs. Antoni Malewski
15 XII 1934r - por.obs. Tadeusz Waliszewski
listopad 1937r - por.obs.Tadeusz Domaradzki
25 VIII 1938r - por.obs. Edward Hubicki
październik 1938r- por. Łaźniewski
Pluton III/13 - d-ca:
por.obs Apoloniusz Protassewicz
Pluton IV/13 - d-ca:
por.obs Tadeusz Nowacki
Pluton V/13 - d-ca:
por.obs. Fidelis Łukasik
Szefem eskadry został sierż. Wacław Kozłowski
Dowódcy:
- 1930r - kpt.obs.Edward Młynarski
- 1935r - por. T. Nowacki
- 17 X 1936r - kpt.pil. Karol Eberhardt
- październik 1938r - kpt.pil.Bolesław Nieznański
Wyposażenie:
- 1930r - Potez XXVII (3 samoloty), Hanriot XIX, PWS-5, PZL Ł-2
- 1934r - Lublin R-XIIIC
- maj 1939r - RWD-14 "Czapla"
Miejsce stacjonowania i dziełania:
- czerwiec 1934r - szkoła ognia na poligonie w Trauguttowie
- maj 1935r - szkoła ognia Grudziąc-Grupa
- maj-czerwiec 1935r - szkoła ognia, Kraków
- maj 1937r - szkoła ognia na Pustyńi Błędowskiej
- maj 1938r - stacjonowała na lotnisku Rakowice koło Krakowa
- 5 VI 1938r - przesunięto ją w trybie alarmowym do m. Pohulanka koło Wilna
23/24 VIII 1939r odbył się alarm mobilizujący, który postawił 13 Eskadrę w stan gotowości bojowej. Jednostka została przemianowana z 13 Eskadry Towarzyszącej na 13 Eskadrę Obserwacyjną. W nocy 26/27 sierpnia odjechał z Okęcia rzut kołowy. Siedem samolotów RWD-14 "Czapla", wraz z dwoma RWD-8 zostały przekierowane na lotnisko polowe w m. Czerwony Bór. Wojnę Obronna Polski 1939r 13 Eskadra Obserwacyjna odbyła w składzie Samodzielnej Grupy Operacyjnej "NAREW"
Organizację 14 Eskadry pojęto w 1 Pułku Lotniczym w początku 1925r.
Rozkaz MSWojsk. Dep. Żeglugi Pow.z dnia 18 V 1926r nakazywała:
- przemianowanie II Dyonu lotniczego (13 i 14 Eskadry) na II Dywizjon Niszczycielski
- sformowanie przy II Dywizjonie Niszczycielskim plutonu reflektorów
Dowódcy:
- 1925r - por.pil. Stefan Micewski
- maj 1926r - kpt.pil. Witold Rutkowski
Wyposażenie:
- 1925r - Berguet XIV
- zima 1925r - Potez XV B2 typ II
- 1926r - Farman "Goliat" ( nie zaakceptowane jako niszczycielskie)
- 1926r - Berguet XIX B (dostosowane do lotów nocnych)
Rozkazem MSWojsk. z dnia 2 VIII 1928r przemianowano 14 Eskadrę na 211 Eskadrę Niszczycielską Nocną
Powstała po reorganizacji 13 Eskadry Towarzyszącej 1 Pułku Lotniczego, przeprowadzonej w drugiej połowie października 1937r. Tworzenie jej oparto na sprzęcie i personelu IV Plutonu 13 Eskadry. Taktycznie i organizacyjnie, eskadra podlegała dowódcy nowo powstałego VI/1 Dywizjonu Towarzyszącego
Składała się na dwa plutony:
Pluton I/16 - d-ca:
por.obs. Edmund Jura
1 XII 1938r - por.obs. Bolesław Sadowski
lipiec 1939r - por.obs Jan Lemieszonek
Pluton II/16 - d-ca:
por.obs. Mieczysław Kwieciński
sierpień 1938r - kpt.obs. Henryk Wiśniewski
16 VI 1939r - por.obs. Kazimierz Prędecki
Dowódcy:
- pażdziernik 1937r - kpt.obs. Tadeusz Nowacki
- 24 XI 1938r - kpt.pil. Władysław Polesiński
- wiosna 1939r - kpt.obs. Franciszek Kalinowski
- 15 VII 1939r - kpt.obs. Eugeniusz Lech
- 25 VIII 1939r - por.obs. Jerzy Stachurski
Wyposażenie:
- październik 1937r - Lublin R-XIIID
- sierpień 1939r - Lublin R-XIIID (7 samolotów), RWD-8 (2 samoloty)
Miejsce stacjonowania i działania:
- luty 1938r - ćwiczenia zimowe
- maj - czerwiec 1938r - "Szkoła ognia", poligon Błędów koło Krakowa
- jesień 1938r - poligon Pohulanka, ćwiczenia strzeleckie
- sierpień - wrzesień 1938r - ćwiczenia letnie\
- wiosna 1939r - ćwiczenia, m. Czerwony Bór, poligon Trauguttowo
- 25 VIII 1939r - ukończenie mobilizacji sierpniowej, 16 Eskadra Towarzysząca została przemianowana na 16 Eskadrę Łącznikową
- 27/28 VIII 1939r - rzut kołowy eskadry odjechała na lotnisko w m. Pęchery koło Otwocka
W Wojnie Obronnej Polski 1939r początkowo 16 Eskadra Łącznikowa podlegała d-cy Okręgu Korpusu nr 1, a następnie wykonywała zadania Naczelnego d-cy Lotnictwa
Wiosną przybyła do Polski wraz z Armią gen. Józefa Hallera 39 Eskadra Breugetów, której obsadę stanowił personel francuski. Początkowo została zainstalowana w Warszawie, a następnie w Lublinie i Krakowie. W końcu września 1919r, ze względu na zakaz rządu francuskiego - wzbraniający lotnikom francuskim udział w walkach na froncie - 39 Eskadrę przejęły władze polskie.
Dowódcy:
- wrzesień 1919r - kpt.pil. Jerzy Rudlicki
- czerwiec 1920r - por.pil. Władysław Gliński
- lipiec 1920r - ppor.pil. Franciszek Rudnicki
- sierpień 1920r - ppor.pil Marian Burhardta
- maj 1921r - por.pil Tadeusz Prauss
- lipiec 1923r - kpt.obs. Stefan Sznuk
- październik 1924r - kpt.pil. Bronisław Wojtarowicz
Wyposażenie:
- sierpień 1920r - Breguet
- maj 1921r - Breuguet XVI A2
- 1923r - Ansaldo 300
Miejsce stacjonowania i działania:
- marzec 1920r - przemianowana na 16 Eskadrę Wywiadowczą
- 11 IV 1920r - odjechała na front zajmując lotnisko Kremeńczuki koło Starokonstantynowa.
- kwiecień 1920r - V Dyon Lotniczy (z 16 Eskadrą) przeniesiony do 2 Armi gen. Listowskiego
- 1920r - operowała z lotnisk - Kozatyn, Maharyńce Wołoskie, Kijów, Zawihel
- czerwiec 1920r - skierowana do m. Łuck
- lipiec-sierpień 1920r - przydzielona do 1 Armii, a następnie do 5 Armii
- sierpień 1920r - ofensywa na Grodno i bitwa "Niemeńska"
- jesień 1920r - wcielona do oddziałów gen. L. Żeligowskiego. Utworzył on wraz z 16 Eskadrą "Wojsko Litwy Środkowej". Eskadra stacjonowała na lotnisku Porubanek koło Wilna.
- marzec 1921r - odlot z lotniska Porubanek do Warszawy\
- maj 1921r - weszła w skład 1 Pułku Lotniczego
- 1925r - przemianowana na 11 Eskadrę Lotniczą
Dowódcy:
- wrzesień 1919r - kpt.pil. Władysław Krawiec-Iwanowski
- maj 1920r - por.pil. Stanisław Gogoliński
- lipiec 1920r - kpt.obs. Edward Karaś
- jesień - zima 1920r - por.pil Juliusz Gilewicz
- maj 1921r - kpt.pil. Józef Krzyczkowski
- 1924r - kpt.pil. Wiktor Ryl
- 1925r - kpt.pil. Józef Krzyczkowski
- marzec 1925r - kpr.pil. Jerzy Wieniawa-Długoszewski
Wyposażenie:
- czerwiec 1919r - Salmson
- jesień 1920r - policznych szkodach związanych z walkami z Armią Czerwonąpozostałim 1 samolot
- zima 1920r - różne samoloty myśliwskie
- połowa 1922r -Spad VII
- 1922r - Spad XIII
- 1923r - Ansaldo "Balilla"
Miejsce stacjonowania i działania:
- czerwiec 1919r - przybycie do Polski z armiągen. Józefa Hallera jako 580 Eskadra Salmsonów , Piotrków
- wrzesień 1919r - przejęcie 580 Eskadry przez załogi polskie
- luty 1920r - Toruń i weszła w skład IV Grupy Lotniczej
- kwiecień 1920r - Zahacie koło Połocka, działalność bojowa na korzyść dowódcy Frontu Litewsko-Białoruskiego
- lipiec 1920r - przemianowana na 18 Eskadrę Wywiadowczą
- jesień - zima 1920r - Mołodeczko, Duniłowicze, Królewszczyzna, Parafianów, Dokszyce, Lida, w Toruniu wraz z 4 Eskadrą utworzenie Lotniczego Dyonu Rezerwowego
- styczeń 1921r - przemianowanie na 18 Eskadrę Myśliwską
- maj 1921r - połowa 1922r - Dęblin
- wiosna 1922r - lotnisko Mokotów, Warszawa
Przemianowana na 122 Eskadrę Myśliwską 1 Pułku Lotniczego
Dowódcy:
wrzesień 1919r - kpt.pil.Stefan Ciecierski
grudzień 1919r - por.pil. Kazimierz Tomaszewicz
kwiecień 1920r - por.pil Antoni Mroczkowski
wrzesień 1920r - Spad XIII
Wyposażenie:
maj 1919r - Spad
kwiecień 1920r - Spad VII (6maszyn)
Miejsce stacjonowania i działania:
maj 1919r - przybyłado Polski z armią gen. J. Hellera, jako francuska 162 Eskadra Myśliwska, Mowkotów w Warszawie
wrzesień 1919r - przejęcie przez władzę polskie
1919r/1920r - Warszawa, szkolenia akrobacji i walkach powietrznych
kwiecien 1920r - Front Litewsko-Białoruski, lotnisko Żołodzin i otrzymała nazwę i numerację 19 Eskadra Myśliwska
6 maja 1920r - por. Mroczkowski uzyskał dla eskadry pierwsze zwycięsrtwo powietrzne, a później ppor. Pawlikowski zestrzelił balon obserwacyjny w m. Maczy
lato 1920r - działania szturmowe, Żołodzin, Mińsk Litewski, Baranowicze
jezień-zima 1920r - lotnisko w Prużanach, Brześciu n. Bugiem, Słonimiu oraz Baranowicach i Mińsku Litewskim
styczeń 1921r - wcielona do 18 Eskadry Myśliwskiej
Powstała ona w wyniku reorganizacji 13 Eskadry Towarzyszącej 1 Pułku Lotniczego w październiku 1937r. Przejeła ona sprzęt i personel V/13 Plutonu.
Składała się z dwóch plutonów:
Pluton I/19 - d-ca:
por.obs. Eugeniusz Lech
czerwiec 1939r - por.obs, Maciej Socharski
Pluton II/19 - d-ca:
por.obs. Stanisław Daniel
20 IX 1938r - por.obs. Stefan Kalina
18 XII 1938r - kpt.obs. Lucjan Fijuthow
Dowódcy:
- październik 1937r - por.obs. Fidelis Łukasik
Wyposażenie:
Miejsce stacjonowania i działania:
- luty 1938r - cwiczenia zimowe
- maj - czerwiec 1938r - poligon Pohulanka, "Szkoła ognia"
- sierpień - wrzesień 1938r - ćwiczenia letnie Mazowieckiej Brygady Kawalerii na terenie Podlasia
- lato 1939r - szkoła ognia na poligonie Trauguttowo
19 Eskadra Towarzysząca nie była objęta elaboratem MOB, więc z chwilą ogłoszenia mobilizacji sierpniowej została rozwiązana.
Przemianowana 14 Eskadra Niszczycielska Nocna.
Dowódcy:
- 14 VIII 1928r - kpt.pil. Witold Rutkowski
- 18 IV 1930r - por.obs. Kazimierz Radziejewski
- wrzesień 1932r - kpt.pil. Karol Kaczmarek
- 1 X 1933r - kpt.obs. Henryk Dąbrowski
- 22 XI 1934r - kpt.obs. Józef Mroczkiewicz
- 1 XI 1937r - kpt. pil. Stefan Floryanowicz
- 15 XI 1938r - kpt.obs. Franciszek Omylak
Wyposażenia:
- sierpień 1928r - Breguet XIX B2 (przystosowane do nocnych lotów)
- zima 1928r - Farman "Goliath"
- maj 1928 - Fokker ( 2 sztuki)
- lato 1938r - PZL-23 "Karaś"
- listopad 1938r - PZL - 37A "Łoś"
- kwiecień 1939r - PZL - 37B "Łoś"( z podwójnym usterzeniem pionowym)
Miejsce stacjonowania i działania:
- maj 1929r - szkolenie bombardierskie w ciemni na poligonie Modlin
- październik 1929r - krurs nocnego pilotażu
- 3 VII 1930r - "Szkoła Ognia", Grudziąc-Grupa
- 3-15 IX 1930r - "Szkoła Ognia",Grudziąc
- wrzesień 1932r - przemianowanie eskadry z niszczycielskiej na bombową
- 13 - 16I 1932r - ćwiczenia zimowe, Modlin
- czerwiec 1932r - "Szkoła ognia", Pustynia Błędowska
- 26 VIII - 4 IX 1932r - ćwiczenia bombardiersie, Modlin
- 2 - 6 VII 1934r - ćwiczenia jednostek lotniczych na terenie Wielkopolski, zakończone koncentracją i defiladą powietrzną eskadr w Warszawie
- 15 VIII 1934r - eskadra w składzie dywizjonu odleciała na "Szkołe ognia" w Krakowie
- wrzesień 1936r - kurs przeszkolenia obserwatorów lotniczych na samolocie PZL-23 "Karaś"
- 26 VIII - 15 IX 1937r - ćwiczenia na poligonie Modlin
- wrzesiń 1938r - drużynowe manewry wojsk lądowych w Wołyniu
- listopad 1938r - otrzymala nazwę211 Eskadra Bombowa
- wiosna 1939r - przemianowanie II/1 Dywizjonu na 210 Dywizjon Bombowy ( 211 i 212 Eskadra)
- 30 V - 21 VI 1939r -"Szkoła ognia", Małaszewicze
- 2lipca1939r - eskadra w składzie 210 Dywizjonu wystartowała o godz. 4.00na przelot dookoła polski po trasi: Warszawa - Wilno - Lida - Lwów - Kraków - Poznań - Toruń - Warszawa.
- 24 - 25 VIII1939r - przydział 210 Dywizjonu Bombowego na lotnisko Ułęż koło Dęblina
211 Eskadra Bombowa uczestniczyła w Wojnie Obronnej Polski 1939r w składzie 210 Dywizjonu Brygady Bombowej.
Rozkazem dziennym 1 Pułku Lotniczego z dn. 13 IX 1929r kpt.obs. Stanisław Luziński podjął formowanie kolejnej eskadry niszczycielskiej nocnej. Rozkaz organizacyjny z dn. 17 V 1929r - określał m.in. numerację i nazwę tworzącej się jednostki 212 Eskadra Niszczycielska Nocna. Organizacyjnie i taktycznie podlegała dowództwu II Dyonu Niszczycielskiego Nocnego, zajmując miejsce 13 Eskadry przesuniętej do I Dyonu Liniowego.
Dowódcy:
- wrzesień 1929r - kpt.obs. Stanisław Luziński
- 17 IV 1931r - kpt.pil. Jakub Kosiński
- 7 XI 1932r - kpt.pil. Tadeusz Wójcik
- 1 XI 1937r - kpt.pil. Stanisław Grodzicki
- 10 VIII 1938r - kpt.pil. Stanisław Taras-Wołkowiński
Wyposażenie:
- listopad 1929r - Forman F-68 "Goliath" (dwu silnikowe)
- lipiec 1930r - Fokker F-VIIB/3m (3 samoloty)
- jesień 1931r - Fokker ( dostala 2 samoloty)
- sierpień 1936r - Fokker ( 6 samolotów)
- wiosna 1938r - PZL-23 "Karaś"
- październik 1938r - PZL-37A "Łoś"
- marzec 1939r - PZL-37B
Miejsce stacjonowania i działania:
- 5 V - 28 VI 1930r - kurs pilotażu nocnego
- 3 - 23 VII 1930r - "Szkoła ognia", Grudziąc-Grupa
- czerwiec 1931r - "Szkoła ognia". Pustynia Błędowska i Grudziąc
- 29 V - 12 VI 1932r - "Szkoła ognia", przemianowanie jednostki na 212 Eskadrę Bombową Nocną
- 2 - 4 III 1933r - nocne bombardowanie (bomby cementowe) na poligonie Modlin
- wrzesień 1933r - ćwiczenia strzeleckie i bombardierskie na poligonie Toruń-Podgórz
- 2 - 6 VIII 1934r - specjalne ćwiczenia lotnicze, węzeł lotnisk Gniezno
- 1935r - ćwiczenia OPL na terenie kraju
- 9 - 11 I 1936r - ćwiczenia na poligonie Modlin
- 2 - 6 VIII 1936r - koncentracja jednostek lotniczyc różnego przeznaczenia na warszawskim węźle lotnisk.
- 1937r - program szkienie i doskonalenia jak w ubiegłych latach
- 1 - 22 IX 1938r - manewry na Wołyniu, szkolenie na PZL-23 "Karaś"
- 10 VI - 19 VII 1938r - "Szkoła ognia", Pustynia Błędowska
- marzec 1939r - II/1 Dywizjon Bombowy Nocny zreorganizowany na 210 Dywizjon Bombowy w składzie 211 i 212 Eskadry
- 30 V - 16 VI 1939r - "Szkoła ognia", Brześć nad Bugiem
- 2 VII 1939r - o godz. 4:00 wystartowała w składzie dywizjonu do lotu okrężnego Warszawa-Wilno-Lwów-Kraków-Poznań-Warszawa, powrót o godz 20:00
- 24 - 25 VIII 1939r - mobilizacja na lotnisku Okęcie
- 26 VIII 1939r - odleciał rzut kołowy eskadry w rejon Lublina, później do Ulęża
- 31 VIII 1939r - odleciał rzut powietrzny na lotnisko Ulęż koło Dęblina
- 31 VIII 1939r - rozkazem dowódcy Brygady Bombowej przemianowano 210 Dywizjon na X Dywizjon Bombowy "Łoś"
Podczas Wojny Obronnej Polski 1939r załogi 212 Eskadry Bombowej wykonywały zadania bojowe w składzie X Dywizjonu Bombowego operującego w składzie Brygady Bombowej.
W końcu czerwca 1931r por.obs. Czesław Wejcht został wyznaczony na organizatora trzeciej jednostki niszczycielskiej nocnej - 213 Eskadry. Organizacyjnie i taktyczneie weszła w sklad II/1 Dyonu Niszczycjielskiego Nocnego.
Dowódcy:
- czerwiec 1931r - por.obs. Czesław Wajcht
- sierpień 1932r - por.obs. Zygmunt Wasilewski
- czerwiec 1933r - por.obs. Apoloniusz Protassewicz
- 30 IX 1934r - kpt.obs. Stanislaw Kijankowski
- 19 X 1934r - por.pil. Stefan Floryanowicz
- 1 XI 1937r - kpt.pil. Stanisław Cwynar
- 20 X 1938r - kpt.pil Józef Wyrzykowski
Wyposażenie:
- czerwiec 1931r - Fokkery
- czerwiec - lipiec 1938r - PZL-23 "Karaś"
- jesień 1938r - PZL-37A "Łoś"
Miejsce stacjonowania i działania:
- wrzesień 1931r - ćwiczenia na poligonie Grudziąc-Grupa
- 29 V 1932r - "Szkoła ognia", Grudziąc
- 18-20 VIII 1932r - ćwiczenia OPL w Siedlcach
- sierpień 1933r - ćwiczenia na Pustyni Błędowskiej
- październik 1933r - ćwiczenia na poligonie Toruń-Podgórz
- czerwiec 1936r - program strzelecki i bombardierski w Krakowie
- sierpień 1936r - koncentracja jednostek lotniczych zakończona defiladą nad Warszawą
- jesień 1936r - szkolenie w zakresie obsługi PZL-23 "Karaś"
- styczeń 1937r - ćwiczenia zimowe na poligonie Modlin
- sierpień 1937r -ćwiczenia letnie na poligonie Modlin
- marzec 1938r - tryb alarmowy, lotnisko Lida
- czerwiec 1938r - duże manewry na Wołyniu
- 1 XI 1938r - zreorganizowanie eskadry w Eskadrę Ćwiczebno-Bombową, przewidzianą następnie do rozwinięcia w Szkolny Dywizjon Bombowy
Na podstawie rozkazu z dn. 19 VII 1937r oraz rozkazu d-cy 1 Pułku Lotniczego, przystąpiono do formowania 214 Eskadry Bombowej. Jednostka wraz z organizującą się 215 Eskadrą utworzyły V/1 Dywizjon Bombowy 1 Pułku Lotniczego.
Dowódcy:
- lipiec 1937r - kpt.pil. Emil Furman
- 18 X 1938r -por.obs. Bolesław Nowicki
- 30 X 1938r - kpt.obs. Stanisław Cwyrnar
Wyposażenie:
- lipiec 1937r - PZL-23 "Karaś", Fokker F-VIIB/3m (3-silnikowe)
Miejsce stacjonowania i działania:
- 4-7 V 1937r - ćwiczenia na poligonie Modlin
- 10 VI - 18 VII 1937r - "Szkoła ognia" na poligonie Błędów
- 25-31 VII 1937r - szkolenie w lotac bez widoczności i lotach nocnych
- 7-20 IX 1937r - manewry wojsk lądowych i lotnictwa na Wołyniu.
- luty 1939r - ćwiczenia zimowe, Modlin
Decyzją władz lotniczych z marca 1939r 214 Eskadra Bombow została rozwiązana. Ponieważ numeracja eskadry pozostała w schemacie organizacji 1 Pułku Lotniczego, można przypuszczać, że zamierzano ją odtworzyć w okresie późniejszym w miarę napływu wyszkolonego personelu i samolotów.
Organizacja jednostki przebiegła równolegle z formowaniem 214 Eskadry, w ramach tworzącego się V/1 Dywizjonu Bombowego 1 Pułku Lotniczego.
Dowódcy:
- lipiec 1937r - kp.obs. Marian Sukniewicz
- 1 XI 1938r - kpt.obs Eugeniusz Prusiecki
Wyposażenie:
- lipiec 1937r - PZL - 23B "Karaś"
Miejsce stacjonowania i działania:
- maj 1937r - ćwiczenia na poligonie Modlin, "Szkoła ognia" na poligonie Błędów
- 10 VI - 18 VII 1938r - baza na lotnisku Rakowice koło Krakowa
- luty 1939r - Zgrupowanie Bombowe na poligonie Modlin
Z dniem 8 III 1939r eskadra została rozwiązana.
Jednostka składała się z trzec plutonów (kluczy) po 3 samoloty, z tym jeden z kluczy był rozpoznawczy składający się z najbardziej doświadczonych załóg. Jego zadaniem było wykonywanie i określanie celu ataku bombowego, a ponadto doprowadzanie pozostałych załóg nad cel.
Dowódy:
- marzec 1939r - kpt.obs. Władyslaw Dukszto
Wyposażenie:
- marzec 1939r - PZL-37B "Łoś"
Miejsce stacjonowania i działania:
- 30 V - 21 VI 1939r - "Szkoła ognia" na lotnisku w Małoszewiczach koło Brześcia n, Bugiem
- 26/27 VIII 1939r - odjechał z Okęcia rzut kołowy w rejon Lubllina
- 31 VIII 1939r - rzut kołowy został przesunięty na lotnisko Podlodów koło Dęblina
Wojnę Obronna Polski 1939r odbyła w ramach 215 Dywizjonu Brygady Bombowej
Dowódcy:
- marzec 1939r - kpt.obs. Eugeniusz Prusiecki
Wyposażenie:
- marzec 1939r - PZL-37B "Łoś"
Miejsce stacjonowania i działania:
- maj 1939r - "Szkoła ognia" na lotnisku w Małaszewiczach
- lipiec 1939r - przeszkolenie na samolotach "Łoś"
- sierpień 1939r - przesunięcie na lotnisko Podlodów koło Dęblina z lotniska w rejonie Lublina
Wojnę Obronną polski1939r 217 Eskadra Bombowa odbyła w składzie 215 Dywizjonu Bombowego, walcząc w ramach Brygady Bombowej.
Dowódcy:
- marzec 1939r - por.obs Zygmunt Sokołowski
- 1 VIII 1939r - kpt.pil. Józef Rawicz-Szabuniewicz
Wyposażenie:
- marzec 1939r - PZL-37 "Łoś", LWS-4 "Żubr"
Miejsce stacjonowania i działania:
- czerwiec 1929r - eskadra została przesunięta na lotniski w Małaszewicze ze względu na szczupłość pomieszczeń na Okęciu.
Ponieważ 220 Dywizjon Bombowy (221Eskadra i 222 Eskadra Bombowa) nie osiągnął przed wybuchem wojny zdolności bojowej, w czasie działań wojennych stanowili jedunie zaplecze kadrowo-sprzętowe dla walczących dywizjonów bombowych "Łosi".
Organizację jednostki rozpoczęto na lotnisku Okęcie w ramach nowo utworzonego 220 Dywizjonu Bombowego 1 Pułku Lotniczego.
Dowódcy:
- marzec 1939r - kpt.obs. Fidelis Łukasik
Wyposażenie:
- marzec 1939r - PZL-37 "Łoś", LWS-4 "Żubr"
Miejsce stacjonowania i działania:
- czerwiec 1939r - przesunięcie eskadry z Okęcia na lotnisko Małaszewicze
W czasie wojny była jednostką rezerwową w zakresie kadrowo-sprzętowym dla walczących dywijonów bojowych. W pierwszych dniach wojny, po odejści z lotniska Małaszewicze, przebywała na lądowisku Żabczyce koło Pińska, skąd w dniach 15-17 IX 1939r ewakuowała się na południowy wschód kraju.
W grudniu 1918r w Warszawie została zorganizowana jednostka lotnicza, zwana "Eskadrą Warszawską", a później 3 Eskadrą Wysiadowczą. W kwietniu 1920r weszła w skład V Dyonu Lotniczego, następnie do IV Dyonu Wywiadowczego i poźniej do I Dyonu Wywiadowczego.
Dowódcy:
- 30 XI 1918r - kpt.pil Julian Słoniewski
- czerwiec 1919r - kpt.pil. Donat Makijonek
- 1920r - kpt.pil. Stefan Ciecierski
- listopad 1921r - kpt.pil Donat Makijonek
- listopad 1923r - kkpt.pil. Ludzik Idzikowski
- 19 V 1925r - kpt.obs. Czesław Niekraszewicz
Wyposażenie:
- 1918r - DFW C, Albatros CVII, LVG CV, LVG CVI
- październik 1919r - Breguet XIV
- 1922r - Breguet XIV i Ansaldo 300
Miejsce stacjonowania i działania:
- styczeń 1919r - odjechała po zorganizowaniu w Warszawie do Lublina
- 15 II 1919r - rozpoczęcie prac bojowych eskadry
- zima 1919r - po poobycie na froncie przesunięto ją do Ciechanowa jako rezerwę
- zima 1919-1920r - Kraków
- 1920r - operowała z lotniska Starokonstantynów. Jej zadaniem były dalekie loty zwiadowcze i rozpoznanie nieprzyjacielskich węzłów kolejowych. Eskadra zajmowała kolejno lotniska: Zawiahel, Stawiszcze i Żytomierz, aby 8 maj wylądować na kijowskim lotnisku Post Wołyński
- 1920r - brała udział w walkach z kawalerią Budionego dokonując rozpoznań i akcji szturmowych, na rzecz 3 Armii. Przesuwała się w kierunku Chełma do dyspozycji gen Rydza-Śmigłego. Załogi 3 Eskadry okryły się chwałą bombardując i atakując w lotach szturmowych oddziały sowieckie pod Łuckiem, Dubnem i Równem.
- sierpień 1920r - z lotniska Dęblin dokonywała licznych atakw szturmowych i rozpoznań. Następnie została przeniesiona do Mińska Mazowieckiego.
- 1920r - brała udział w ofensywie "Niemeńskiej". Stacjonowała na lotnisku Białystok dokonując rozpoznań strategicznych. Weszła w skład 4 Armii latając z lotnisk Wołkowysk, Słonim i Baranowicze
- 1921r - przesunięta na lotnisko Porubanek z przyczyn politycznych i braku miejsca na Mokotowie. Weszła w skład IV Dyony Wywiadowczego
- wiosna 1922r - przesunięta do Warszawy i weszła w skład I Dyonu Wywiadowczego
W maju 1925r 3 Eskadra Wywiadowcza została przemianowana na 13 Eskadrę Lotniczą. Weszła w skład formującego się II Dyonu Lotniczego.
7 XI 1918r zorganizowano, na zasadzie dobrowolnego zaciągu, na lotnisku Rakowice koło Krakowa jednostki lotniczej o nazwie III Eskadra Lotnicza Bojowa. W wyniku skromnej ilości środków i nie pełnej obsady personelu latającego, wyposażenie i zorganizowanie eskadry nie było możliwe. Jej pierwszym dowódcą został kpt.obs. Karol Stelmach (właściwie dowodził kpt.pil. Camillo Perini). Sytuacja militarna w Małopolsce Wsch spowodowała przerzucenie jednostki do Lwowa. Eskadra dysponowała w tym czasie: 2 samolotami typu Oeffag 51, Oeffag 52, 3 K.m-ami i 1 lotniczym aparatem fotograficznym.
21 XII 1918r Eskadrę przemianowano na 7 Eskadrę Lotniczą z przydziałem do II Grupy Lotniczej (dowódca: kpt.pil. StefanBastry).
7 Eskadra od 1 I 1919r była dowodzona przez por.pil. Jerzego Borejsza.
W marcu 1919 dowódcą został por.pil. Stefan Stec. W tym czasie załogi Eskadry dzielnie broniły Lwowa, znosząc trudy ciężkich warunków wojennych, jaki i pogodowych.
W lecie 1919r 7 Eskadra otrzymała 12 samolotów myśliwskich Spad VII i Albatros D.III, tworzą pierwszą polską eskadrę myśliwską.
W okresie letnim eskadra była w rezerwie Naczelnego Dowództwa, co umożliwiło pilotom trening na nowym sprzęcie.
W październiku dowództwo objął por.pil. Ludmił Rayski. Do eskadry napływają ochotnicy – lotnicy amerykańscy.
W połowie października 7 lotników amerykańskich z mjr. Cedric Faunt-le-Roy na czele udało się do Lwowa, by przejąć 7 Eskadrę, która odtąd nosiła nazwę 7 Eskadry Bojowej im. Kościuszki
Dowództwo nad eskadrą przejął mjr. Cedric Faunt-le-Roy.
Z nadejściem wiosny 1920 roku Eskadra przeniosła się na lotnisko Połonne, następnie na lotnisko Zwiahel.
Wmaju 1920 Eskadra operowała z lotnisk Berdyczów i Biała Cerkiew. Tu otrzymano samoloty Ansaldo A-1 „Balilla” specjalizujących się w niskich lotach szturmowych, szczególnie w starciach z kawalerią Budionnego. Eskadra dale przenosiła się na lotniska w
Koziatynie, Berdyczowie i Zwiahlu.
W wyniku ciężkich strat w personelu latającym, a także licznych uszkodzeń maszyn bojowych,Eskadra została skierowana jako uzupełnienie do Lwowa. Następnie Eskadra przenosiła się kolejno na lotniska w Hołobach, Uściułgu, Korczowie i Lwowie. Następnym dowódcą (Faunt-le-Roy przejął dowództwo nad III Dyonem) został kpt. Georg Crawford.
W maju 1921r &Eskadra weszła w skład organizującego się ! Pułku Lotniczego w Warszawie. W tym czasie dowódcą był kpt.pil. Jerzy Weber. Okres ten dla Eskadry nie należał do najłatwiejszych. Odpływ części personelu w ramach demobilizacji spowodowały duże zmiany w składzie personelu latającego i naziemnego. Ponadto dawał się odczuć niedostatek samolotów.
W 1922r kolejnym dowódcą został kpt.pil. Teofil Dziamę.
Od sierpnia 1923 r eskadrą dowodził kpt.pil. Bronisław Wąsowski. Nadal piloci eskadry nie uczestniczą w ćwiczeniach z wojskami lądowymi odbywając jedynie loty ćwiczebne w ramach pułku. Z powodów tragicznej śmierci poprzedniego dowódcy, zarządzanie eskadrą należało do kpt.pil. Tadeusza Piotrowicza. Za jego dowodzenia otrzymano pierwsze francuskie samoloty myśliwskie Spad 61. Na wiosne 1925r 7 Eskadra Myśliwska im. T. Kościuszki otrzymała numerację i nazwę 121 Eskadry Myśliwskiej, będącej nadal w składzie III Dywizjonu Myśliwskiego 1 Pułku Lotniczego.