315 Dywizjon Myśliwski "Dębliński"
Dywizjon powstał przejmując tradycję po Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie. Po dwóch miesiącach szkolenia dywizjon osiągnął gotowość bojową, początkowe loty bojowe nie przynosiły sukcesów w postaci zwycięstw powietrznych. 1 lipca 1941 roku z dywizjonu odeszli brytyjscy oficerowie, w lipcu dywizjon wszedł w skład 3 Polskiego Skrzydła Myśliwskiego, rozpoczęto loty nad kontynent. 9 sierpnia podczas loty bojowego nad Francją odniesiono pierwsze zwycięstwa powietrzne, niestety okupione śmiercią dwóch pilotów. 14 sierpnia 1941 roku nad Francją zestrzelono 10 samolotów bez strat własnych. W październiku 1943 roku dywizjon przeniesiono z Fighter Command do lotnictwa taktycznego 2TAF (Second Tactical Air Force). 10 lipca 1944 roku dywizjon oddelegowano do obrony Londynu przed V-1 przy czym wykonywano równocześnie loty myśliwskie nad kontynentem. 18 sierpnia 1944 roku dywizjon wystartował w składzie 12 maszyn pod dowództwem HORBACZEWSKIEGO w rejonie Beauvais (Francja) napotkano grupę około 20 myśliwców FOCKE WULF Fw-190 podczas nabierania wysokości, po chwili zauważono jeszcze dwie podobne grupy. Horbaczewski poprowadził dywizjon do ataku w efekcie zestrzelono 16 samolotów, jeden zaliczono jako zwycięstwo prawdopodobne oraz trzy uszkodzono. Podczas lotu zginął Horbaczewski po uprzednim zestrzeleniu trzech myśliwców niemieckich. We wrześniu dywizjon został przydzielony do składu 133 Polskiego Skrzydła Myśliwskiego (2TAF) a w październiku 1944 roku ponownie nastąpiła zmiana, jednostkę przeniesiono na powrót do Fighter Command. 1944 rok zakończono zestrzeleniem 45 samolotów, 2 zaliczono jako prawdopodobne oraz 6 uszkodzono. Wiosną 1945 roku nasiliły się ataki pocisków V-1 w związku z czym w marcu 1945 roku 315 Dywizjon ponownie przeniesiono do zwalczania V-1, 25 marca 1945 roku por. H. Bibrowicz zestrzelił ostatni latający pocisk V-1 na konto dywizjonu. 14 kwietnia 1945 roku wykonano lot na osłonę 500 bombowców lecących nad Świnoujście, był to najdłuższy lot osłonowy polskich myśliwców podczas II wojny (ostatnie samoloty lądowały w 5 godzin 45 minut od startu). 25 kwietnia 1945 roku wykonano lot na osłonę 255 bombowców atakujących siedzibę Hitlera Berchtesgaden ponownie najdłuższy lot bojowy polskich myśliwców (tym razem ostatnie samoloty lądowały 5 godzin 57 minut od startu i to był najdłuższy lot bojowy polskich myśliwców podczas II wojny)
Łącznie piloci 315 Dywizjonu wykonali 6927 lotów bojowych w czasie 13 532 godzin, zestrzelili 86 samolotów 18 zestrzelono prawdopodobnie oraz 29 uszkodzono, dodatkowo zestrzelono 53 pociski latające <V-1> (czwarte miejsce wśród wszystkich dywizjonów <RAF>). W zwalczaniu V-1 najlepsze rezultaty osiągnęli
Jankowski 7 zestrzelonych V-1
Siwek 5 zestrzelonych V-1
Łącznie piloci 315 Dywizjonu wykonali 6927 lotów bojowych w czasie 13 532 godzin, zestrzelili 86 samolotów 18 zestrzelono prawdopodobnie oraz 29 uszkodzono, dodatkowo zestrzelono 53 pociski latające <V-1> (czwarte miejsce wśród wszystkich dywizjonów <RAF>). W zwalczaniu V-1 najlepsze rezultaty osiągnęli
Jankowski 7 zestrzelonych V-1
Siwek 5 zestrzelonych V-1
W walce poległo 29 pilotów, jeden zaginął oraz 4 dostało się do niewoli. W
wypadkach lotniczych poległo 5 pilotów
8.01.1941 powstanie dywizjonu
13.03.1941 osiągnięto gotowość bojową
14.08.1941 Święto dywizjonu obchodzono na pamiątkę pierwszych zwycięstw nad Francją
6.12.1946 rozwiązano dywizjon
PK oznaczenie kodowe malowane na samolotach przez całą wojnę.
Lotnicy dywizjonu mieli prawo do munduru nosić jedwabne szaliki koloru ciemnoniebieskiego
ODZNAKA Czarny kogut z czerwoną grzywą wpisany w trójkąt warszawski o białym tle (godło przedwojennej 112 eskadry myśliwskiej). W prawym górnym rogu liczba 315, wszystkie części metalowe koloru złotego. Odznaka zatwierdzona Dz. Rozk. N. W. Nr 4 z 10. 10.1943 poz 43 Anglia, nadawana 14 sierpnia podczas święta dywizjonu
KOLEJNI DOWÓDCY
Brytyjczyk
S/Ldr H. D. Cooke do 1.07.1941
Polacy
mjr pil. Stanisław Pietraszkiewicz 21.01.1941 - 21.09.1941
kpt. pil. Władysław Szczęśniewiecki 22.09.1941 - 8.11.1941
mjr pil. Stefan Janus 9.11.1941 - 6.05.1942
mjr pil. Mieczysław Wiórkiewicz 7.05.1942 - 25.09.1942
kpt. pil. Tadeusz Sawicz 26.09.1942 - 16.04.1943
kpt. pil. Jerzy Popławski 17.04.1943 - 15.02.1944
kpt. pil. Eugeniusz HORBACZEWSKI 16.02.1944 - 18.08.1944
kpt. pil. Tadeusz Andersz 19.08.1944 - 6.04.1945
kpt. pil. Władysław Potocki 7.04.1945 - 02.1946
kpt. pil. Jan Siekierski 02.1946 - 6.12.1946
KOLEJNE LOTNISKA BAZOWANIA
Acklington Anglia 8.01.1941 - 13.03.1941
Speke Anglia 13.03.1941 - 14.07.1941
Northolt Anglia 14.07.1941 - 1.04.1942
Woodvale Anglia 1.04.1942 - 5.09.1942
Northolt Anglia 5.09.1942 - 2.06.1943
Hutton Cranswick Anglia 2.06.1943 - 6.07.1943
Ballghalbert Anglia 6.07.1943 - 13.09.1943
Heston Anglia 13.09.1943 - 1.04.1944
Coolham Anglia 1.04.1944 - 22.06.1944
Homsley South Anglia 22.06.1944 - 26.06.1944
Ford Anglia 26.06.1944 - 10.07.1944
Brenzett Anglia 10.07.1944 - 10.10.1944
Andrews Field Anglia 10.10.1944 - 30.10.1944
Peterhead Anglia 30.10.1944 - 16.01.1945
Andrews Field Anglia 16.01.1945 - 10.08.1945
Coltishall Anglia 10.08.1945 - 6.12.1946
UŻYWANE SAMOLOTY
HAWKER HURRICANE Mk-I 02.1941 - 07.1941
SUPERMARINE SPITFIRE Mk-II 07.1941 - 09.1941
SUPERMARINE SPITFIRE Mk-V 08.1941 - 11.1942
05.1943 - 04.1944
SUPERMARINE SPITFIRE Mk-IX 10.1942 - 05.1943
NORTH AMERICAN P-51 MUSTANG 03.1944 - 12.1946
Jacek Waszczuk
8.01.1941 powstanie dywizjonu
13.03.1941 osiągnięto gotowość bojową
14.08.1941 Święto dywizjonu obchodzono na pamiątkę pierwszych zwycięstw nad Francją
6.12.1946 rozwiązano dywizjon
PK oznaczenie kodowe malowane na samolotach przez całą wojnę.
Lotnicy dywizjonu mieli prawo do munduru nosić jedwabne szaliki koloru ciemnoniebieskiego
ODZNAKA Czarny kogut z czerwoną grzywą wpisany w trójkąt warszawski o białym tle (godło przedwojennej 112 eskadry myśliwskiej). W prawym górnym rogu liczba 315, wszystkie części metalowe koloru złotego. Odznaka zatwierdzona Dz. Rozk. N. W. Nr 4 z 10. 10.1943 poz 43 Anglia, nadawana 14 sierpnia podczas święta dywizjonu
KOLEJNI DOWÓDCY
Brytyjczyk
S/Ldr H. D. Cooke do 1.07.1941
Polacy
mjr pil. Stanisław Pietraszkiewicz 21.01.1941 - 21.09.1941
kpt. pil. Władysław Szczęśniewiecki 22.09.1941 - 8.11.1941
mjr pil. Stefan Janus 9.11.1941 - 6.05.1942
mjr pil. Mieczysław Wiórkiewicz 7.05.1942 - 25.09.1942
kpt. pil. Tadeusz Sawicz 26.09.1942 - 16.04.1943
kpt. pil. Jerzy Popławski 17.04.1943 - 15.02.1944
kpt. pil. Eugeniusz HORBACZEWSKI 16.02.1944 - 18.08.1944
kpt. pil. Tadeusz Andersz 19.08.1944 - 6.04.1945
kpt. pil. Władysław Potocki 7.04.1945 - 02.1946
kpt. pil. Jan Siekierski 02.1946 - 6.12.1946
KOLEJNE LOTNISKA BAZOWANIA
Acklington Anglia 8.01.1941 - 13.03.1941
Speke Anglia 13.03.1941 - 14.07.1941
Northolt Anglia 14.07.1941 - 1.04.1942
Woodvale Anglia 1.04.1942 - 5.09.1942
Northolt Anglia 5.09.1942 - 2.06.1943
Hutton Cranswick Anglia 2.06.1943 - 6.07.1943
Ballghalbert Anglia 6.07.1943 - 13.09.1943
Heston Anglia 13.09.1943 - 1.04.1944
Coolham Anglia 1.04.1944 - 22.06.1944
Homsley South Anglia 22.06.1944 - 26.06.1944
Ford Anglia 26.06.1944 - 10.07.1944
Brenzett Anglia 10.07.1944 - 10.10.1944
Andrews Field Anglia 10.10.1944 - 30.10.1944
Peterhead Anglia 30.10.1944 - 16.01.1945
Andrews Field Anglia 16.01.1945 - 10.08.1945
Coltishall Anglia 10.08.1945 - 6.12.1946
UŻYWANE SAMOLOTY
HAWKER HURRICANE Mk-I 02.1941 - 07.1941
SUPERMARINE SPITFIRE Mk-II 07.1941 - 09.1941
SUPERMARINE SPITFIRE Mk-V 08.1941 - 11.1942
05.1943 - 04.1944
SUPERMARINE SPITFIRE Mk-IX 10.1942 - 05.1943
NORTH AMERICAN P-51 MUSTANG 03.1944 - 12.1946
Jacek Waszczuk