Producent / Kraj: Embraer / Brazylia
|
|
Model: CBA 123 Vector
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy komunikacji regionalnej i turystycznej (pierwszy lot w 1991 r.). Maszyna skonstruowana jako dolnopłat z usterzeniem w układzie T, napędzana dwoma śmigłami pchającymi umieszczonymi w ogonowej części samolotu.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2x Garrett TPF351-20A |
Maksymalna moc |
2x 970 kW |
Załoga |
19 + 2 załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
16,46 m |
Długość |
18,5 m |
Wysokość |
5,6 m |
Masy |
|
Masa własna
|
4 900 kg |
Maksymalna masa startowa |
7 711 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
593 km/h |
Pułap |
12 192 m |
Zasięg |
1 610 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Savoia / Włochy
|
|
Model: Marchetti SM.95
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy włoski samolot komunikacyjny, dolnopłat z podwoziem z kółkiem ogonowym (oblatany w maju 1943 r.). Po zakończeniu II wojny światowej samolot ten umożliwiał odbudowanie włoskiej komunikacji lotniczej. Maszyny tego typu latały na trasach międzykontynentalnych, m.in. do Wenezueli.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 × Alfa Romeo 128 RC.18 |
Maksymalna moc |
4 x 850 KM |
Załoga |
18 + 5 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
34.28 m |
Długość |
24.77 m |
Wysokość |
5.25 m |
Masy |
|
Masa własna
|
13 310 kg |
Maksymalna masa startowa |
21 655 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
361 km/h |
Prędkość podróżna |
315 km/h |
Pułap |
6 350 m |
Zasięg |
2 000 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Canadair / Kanada
|
|
Model: CL 44
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy samolot pasażersko-transportowy wywodzący się z modelu Bristoll Britania300. CL 44 był pierwszą nowoczesną cywilną maszyną transportową odpowiadającą wymogą komercyjnej komunikacji przewozowej: 30 t ładunku można było załadować i wyładować w ciągu jednej godziny. Oprócz wersji transportowej zaczęto także produkcję wersji pasażerskiej.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 ×Rolls-Royce Tyne (wersja CL-44D4) |
Maksymalna moc |
4 x 4270 kW (5800 KM) |
Liczba pasażerów |
160 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
43,37 m |
Długość |
41,73 m |
Wysokość |
11,8 m |
Masy |
|
Masa własna
|
40 312 kg |
Maksymalna masa startowa |
92 986 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
634 km/h |
Pułap |
9 145 m |
Zasięg |
8 990 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Berijew / ZSRR
|
|
Model: Be-30
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot pasażerski, górnopłat typu STOL (pierwszy lot 3.03.1967 r. z silnikami gwiazdowymi 13.07.1968 r. z silnikami turbośmigłowymi). Skrzydła zbudowane w połowie z płyt z wypełniaczami ulowymi. W kabinie pasażerskiej znajdowały się charakterystyczne prostokątne okna. Seryjnie wyprodukowano tylko trzy maszyny.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x silnik turbośmigłowy TVD -10 |
Maksymalna moc |
2 x 698 kW (950 KM) |
Liczba pasażerów |
15 + 1-2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
17 m |
Długość |
15,70 m |
Wysokość |
5,52 m |
Masy |
|
Masa własna
|
3607 kg |
Maksymalna masa startowa |
5 860 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
480 km/h |
Prędkość podróżna |
460 km/h |
Zasięg |
1 300 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Junkers / Niemcy
|
|
Model: Ju 290
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy samolot transportowy, wolnonośny dolnopłat z podwójnym usterzeniem pionowym (oblatany 16.07.1942 r.). Pierwsze wyprodukowane maszyny wykorzystano już podczas operacji zaopatrzenia Stalingradu obecnie Wołgogrodu. Maszyny serii A-5 służyły jako morskie samoloty rozpoznawcze oraz samoloty rozpoznawcze dalekiego zasięgu.
|
|
1.1. Konstrukcja
- czterosilnikowy dolnopłat o konstrukcji metalowej,
- kabina zakryta,
- podwozie chowane w locie
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4x BMW 801D |
Maksymalna moc |
4x 1700 KM |
Uzbrojenie |
sześć działek MG 151 kalibru 20 mm (umieszczone w dwóch wieżyczkach na grzbiecie kadłuba, w bocznych okienkach kadłuba, w przedniej części podkadłubowej gondoli i w ogonie samolotu), jeden karabin maszynowy MG 131 kalibru 13 mm (umieszczony w tylnej części podkadłubowej gondoli) |
Załoga |
9 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
42,00 m |
Długość |
28,64 m |
Wysokość |
6,83 m |
Masy |
|
Masa własna
|
33 000 kg |
Maksymalna masa startowa |
45 000 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
440 km/h |
Prędkość podróżna |
360 km/h |
Pułap |
6000 m |
Zasięg |
6150 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Dornier / Niemcy
|
|
Model: Do 228
|
|
|
|
|
|
1. Opis niemiecki dwusilnikowy turbośmigłowy samolot pasażerski i transportowy typu STOL z lat 80. XX wieku, opracowany przez firmę Dornier.
|
|
1.1. Konstrukcja
Dwusilnikowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej. Usterzenie klasyczne, podwozie trójpodporowe chowane w locie.
1.2. Wyposażenie
2 x silnik turbośmigłowy Gerrett AiResearch TPE-331 -5-252D o mocy 776 KM (560 kW).
|
|
|
|
2.Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Gerrett AiResearch TPE-331 -5-252D |
Maksymalna moc |
2x 776 KM (560 kW) |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
16,97m |
Długość |
16,56m |
Wysokość |
4,86m |
Powierzchnia nośna |
32m2 |
Masy |
|
Masa własna
|
3 739 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
433 km/h |
Prędkość podróżna |
315 km/h |
Pułap |
8535 m |
Zasięg |
1111 km |
źródło: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Dornier Flugzeugwerke / Niemcy
|
|
Model: Do B
|
|
|
|
|
|
1. Opis: Niemiecki samolot pasażerski, znany pod nazwą "Dornier Merkur".Na tym modelu Walter Mittelholzer wraz z Georgiem Zinsmaierem pobili siedem rekordów światowych w czasie przelotu na trasie 7 tys. kilometrów między Berlinem, Królewcem, Moskwą, Tyflis, Baku i Charkowem w czerwcu 1926 roku.
|
|
1.1. Konstrukcja
Nieduży samolot pasażerski , o drewnianej konstrukcji.
1.2. Wyposażenie
Silnik: BMW VI o mocy 500 kW (600 KM)
|
|
|
|
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
BMW VI |
Maksymalna moc |
500 kW (600 KM) |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
19,60m |
Długość |
12,80m |
Wysokość |
3,80m |
Masy |
|
Masa własna
|
2 280 kg |
Maksymalna masa startowa |
3 700 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
175 km/h |
Maksymalna liczba pasażerów |
8 |
źródło: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: De Havilland / Wielka Brytania
|
|
Model: Comet
|
|
|
|
|
|
1. Opis pierwszy na świecie komercyjny odrzutowy samolot pasażerski, który wszedł do seryjnej produkcji. Samolot, zaprezentowany w 1949 roku, produkowany był przez brytyjskie przedsiębiorstwo de Havilland.Prosukowany w kilku wersjach które były ulepszane w czasie.
|
|
1.1. Konstrukcja
1.2. Wyposażenie
4 silniki turboodrzutowe Rolls-Royce Avon 524 , 46,7 kN każdy
|
|
|
|
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Rolls-Royce Avon 524 |
Maksymalna moc |
4x 46,7 kN |
Liczba miejsc |
do 109 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
34,98m |
Długość |
33,98m |
Wysokość |
8,99m |
Masy |
|
Masa własna
|
34 200 kg |
Maksymalna masa startowa |
73 480 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
805 km/h |
Pułap |
12 200 m |
Zasięg |
5 190 km |
źródło: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Fairchild/ USA
|
|
Model: Swearingen Metroliner
|
|
|
|
|
|
1. Opis Fairchild Swearingen Metroliner to amerykański, dwusilnikowy samolot pasażerski przeznaczony do obsługi lotów regionalnych, produkowany w Teksasie. Model Metroliner był jednym z pierwszych samolotów tej klasy z kabiną ciśnieniową. Przyczynił się do rozwoju komunikacji regionalnej w USA i w Europie. Wersja Metro II miała większe prostokątne okna. Wersja Metro III i najnowsza Metro 23 charakteryzowały się znacznie większą masą startową. W 2001 r. zakończono produkcję.
|
|
1.1. Konstrukcja
Ulepszona kabina cisnieniowa oraz większe okna na bokach samolotu.
1.2. Wyposażenie
2 silniki turbośmigłowe Garrett TPE331-12UAR o mocy 809 kW kazdy.
|
|
|
|
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Garrett TPE331-12UAR |
Maksymalna moc |
2x 809 kW |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
17,70m |
Długość |
18,10m |
Wysokość |
5,08m |
Powierzchnia nośna |
28,71m2 |
Masy |
|
Masa własna
|
3 763 kg |
Maksymalna masa startowa |
7 483 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
576 km/h |
Prędkość podróżna |
515 km/h |
Pułap |
9 100 m |
Zasięg |
2 131 km |
źródło: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Aero Commander / Wielka Brytania
|
|
Model: DH.89 Dragon Rapide
|
|
|
|
|
|
1. Opis de Havilland DH.89 Dragon Rapide — dwupłatowy samolot pasażerski z 1934 roku, będący pomniejszoną wersją czterosilnikowego DH.86 Express o stałym podwoziu. Zabierał na pokład 8 pasażerów i dwóch członków załogi. Oficjalna nazwa Dragon Rapide pochodząca z języka angielskiego (szybka ważka) była bardzo często skracana do Rapide.
|
|
1.1. Konstrukcja
lekka drewniana konstrukcja dwupłata ze skrzydłem o małej nacyleniu i dużym wydłużeniu.Podwozie nieskładane.
1.2. Wyposażenie
2 × de Havilland Gipsy Six, tłokowe o mocy 200 KM (150 kW) każdy
|
|
|
|
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
de Havilland Gipsy Six |
Maksymalna moc |
2x 200 KM (150 kW) |
Płatowiec |
dwupłatowiec |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
14,64m |
Długość |
10,52m |
Wysokość |
3,10m |
Powierzchnia nośna |
31,25 m2 |
Masy |
|
Masa własna
|
1 460 kg |
Maksymalna masa startowa |
2 497 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
253 km/h |
Prędkość wznoszenia |
4,3 m/s |
Pułap |
5090 m |
Zasięg |
930 km |
Załoga |
2 |
źródło: pl.wikipedia.en
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Dornier / Niemcy
|
|
Model: Do 328
|
|
|
|
|
|
1. Opis: Niemiecki samolot pasażerski krótkiego zasięgu produkowany przez firmę Dornier, a od 1996 roku Fairchild-Dornier.
|
|
1.1. Konstrukcja
Turbośmigłowy samolot pasażerski.
1.2. Wyposażenie
Silnik: 2x 2 x silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney Canada PW119B o mocy 1877 KM (1380 kW)
|
|
|
|
|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Pratt & Whitney Canada PW119B |
Maksymalna moc |
2x 1877 KM (1380 kW) |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
20,98m |
Długość |
21,28m |
Wysokość |
7,20m |
Masy |
|
Masa własna
|
8 810 kg |
Maksymalna masa startowa |
13 640 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
472 km/h |
Prędkość podróżna |
135 km/h |
Pułap |
10 000 m |
Zasięg |
1 650 km |
źródło: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Avro / Wielka Brytania
|
|
Model: 500
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot wielozadaniowy, dwupłat (prototyp oblatany 3.12.1912 r.), prace konstrukcyjne nad dwumiejscowym samolotem wojskowym rozpoczęto w 1911 roku, szczególny nacisk położono na czas lotu i ładowność. Łącznie zbudowano 21 maszyn, które były używane jeszcze na początku I wojny światowej jako samoloty obserwacyjne, łącznikowe, do lekkich zadań transportowych i szkolne.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Gnome |
Maksymalna moc |
50 KM |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10.97 m |
Długość |
8.84 m |
Wysokość |
2.97 m |
Masy |
|
Masa własna
|
409 kg |
Maksymalna masa startowa |
590 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
98 km/h |
Prędkość wznoszenia |
2.2 m/s |
Pułap |
1300 m |
Zasięg |
220 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
|