Producent / Kraj:

Urban Air / Czechy

Model:

Samba XXL

 

 

sambaxxlfoto

 

1. Historia modelu

Samba XXL jest modyfikacją modelu UFM 10 Samba firmy Urban Air. Do budowy modelu XXL użyto skrzydeł oraz usterzenia z poprzedniego modelu, powiększono natomiast kadłub. Pierwszy prototyp Samby XXL wystartował w kwietniu 2003 roku.

 

2. Opis

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Samba XXL to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat konstrukcji kompozytowej. Posiada stałe, trzypunktowe podwozie z kółkiem przednim.
  • Materiały użyte do budowy samolotu to laminaty z włókien szklanch oraz węglowych. Dźwigar główny skrzydła wykonany z włókna węglowego CFRP (Carbon Fibre Reinforced Polymer).
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Płytowy ster wysokości.
  • Klapy typu szczelinowego, trójpozycyjne.
  • Hydrauliczne hamulce.
  • Zbiorniki paliwa o pojemności 50 lub 100 litrów zintegrowane ze skrzydłem.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Brak danych.

 

Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM oraz w jedno z dwóch rodzajów śmigieł.

 

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 
3. Schemat  

sambaxxl3d

4. Dane techniczne

Typ samolotu Samba XXL
Silnik, producent Rotax 912UL lub 912 ULS
Maksymalna moc 80 lub 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,00 m
Długość 6,15 m
Wysokość 2,10 m
Masy
 
Masa własna
ok. 280 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna 192,5 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h
Prędkość podróżna b.d. km/h
Prędkość minimalna 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 7,5 m/s
Długość startu na bramkę 15 m b.d.
Długość lądowania znad przeszkody 15 m b.d.
Zużycie paliwa b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 50 lub 100 l
Zasięg 1500 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}