|
|||||
|
|
||||
1. Historia modelu Samba XXL jest modyfikacją modelu UFM 10 Samba firmy Urban Air. Do budowy modelu XXL użyto skrzydeł oraz usterzenia z poprzedniego modelu, powiększono natomiast kadłub. Pierwszy prototyp Samby XXL wystartował w kwietniu 2003 roku.
|
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja
2.2. Wyposażenie Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:
Opcjonalne wyposażenie samolotu:
Silnik: Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM oraz w jedno z dwóch rodzajów śmigieł.
2.3. Warianty Brak. |
|
||||
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
|
4. Dane techniczne
Typ samolotu | Samba XXL |
Silnik, producent | Rotax 912UL lub 912 ULS |
Maksymalna moc | 80 lub 100 KM |
Płatowiec | 2 osobowy, dolnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10,00 m |
Długość | 6,15 m |
Wysokość | 2,10 m |
Masy |
|
Masa własna
|
ok. 280 kg |
Maksymalna masa startowa | 472,5 kg (z systemem ratunkowym) |
Masa użyteczna | 192,5 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 220 km/h |
Prędkość podróżna | b.d. km/h |
Prędkość minimalna | 65 km/h |
Wznoszenie maksymalne | 7,5 m/s |
Długość startu na bramkę 15 m | b.d. |
Długość lądowania znad przeszkody 15 m | b.d. |
Zużycie paliwa | b.d. |
Pojemność zbiorników paliwa | 50 lub 100 l |
Zasięg | 1500 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
{jcomments on}