W rozdziale tym znajdują się praktyczne informacje dotyczące planowania trasy w locie według przepisów VFR (z widocznością terenu).

 

Aby zaplanować trasę VFR należy:

  • wybrać lotniska startu i lądowania i zaznaczyć je na mapie
  • wybrać punkty zwrotne trasy i zaznaczyć je na mapie
  • wybrać wysokość lotu
  • wszystkie punkty trasy połączyć odcinkami linii prostych
  • za pomocą kątomierza nawigacyjnego należy zmierzyć kursy geograficzne poszczególnych odcinków trasy
  • za pomocą skalówki należy zmierzyć rzeczywiste długości posczególnych odinków trasy
  • z mapy wiatrów lub komunikatu GAMET dla danego obszaru należy określić kierunek oraz prędkość wiatru na planowanej wysokości lotu
  • za pomocą kalkulatora nawigacyjnego obliczyć wszystkie niezbędne parametry poszczególnych odcinków trasy (KZ - Kąt Znoszenia, KM - Kurs magnetyczny, GS-Ground Speed, Czas przelotu przez poszczególne odcinki trasy)
  • zsumować całkowitą długość trasy oraz całkowity obliczony czas przelotu
  • upewnić się, że lądowanie nie nastąpi po zachodzie słońca (za wyjątkiem posiadania uprawnienia VFR-Noc)
  • sporządzić tzw. nawigacyjny plan lotu (wersja uproszczona/wersja zaawansowana)
  • jeżeli którykolwiek odcinek trasy przebiega przez przestrzeń kontrolowaną, należy złożyć plan lotu! Instrukcja wypełniania formularza planu lotu