W rozdziale tym znajdują się praktyczne informacje dotyczące planowania trasy w locie według przepisów VFR (z widocznością terenu).
Aby zaplanować trasę VFR należy:
- wybrać lotniska startu i lądowania i zaznaczyć je na mapie
- wybrać punkty zwrotne trasy i zaznaczyć je na mapie
- wybrać wysokość lotu
- wszystkie punkty trasy połączyć odcinkami linii prostych
- za pomocą kątomierza nawigacyjnego należy zmierzyć kursy geograficzne poszczególnych odcinków trasy
- za pomocą skalówki należy zmierzyć rzeczywiste długości posczególnych odinków trasy
- z mapy wiatrów lub komunikatu GAMET dla danego obszaru należy określić kierunek oraz prędkość wiatru na planowanej wysokości lotu
- za pomocą kalkulatora nawigacyjnego obliczyć wszystkie niezbędne parametry poszczególnych odcinków trasy (KZ - Kąt Znoszenia, KM - Kurs magnetyczny, GS-Ground Speed, Czas przelotu przez poszczególne odcinki trasy)
- zsumować całkowitą długość trasy oraz całkowity obliczony czas przelotu
- upewnić się, że lądowanie nie nastąpi po zachodzie słońca (za wyjątkiem posiadania uprawnienia VFR-Noc)
- sporządzić tzw. nawigacyjny plan lotu (wersja uproszczona/wersja zaawansowana)
- jeżeli którykolwiek odcinek trasy przebiega przez przestrzeń kontrolowaną, należy złożyć plan lotu! Instrukcja wypełniania formularza planu lotu