Producent / Kraj: North American / USA
|
|
Model: A-36 Invader
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot szturmowy i bombowiec nurkujący, dolnopłat (z 1940 r.); nie należy go mylić z modelem Douglas A-26, który także określany był jako Invader, często określany mianem Apache. Maszyna była zmodyfikowaną wersją modelu P-51 Mustang, wyposażoną w hamulce aerodynamiczne do lotu nurkowego.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Allison V-1710-87 |
Maksymalna moc |
1325 KM |
Uzbrojenie |
6 km 12,7 mm do 454 kg bomb |
Załoga |
1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,28 m |
Długość |
9,83 m |
Wysokość |
3,70 m |
Masy |
|
Masa własna
|
3280 kg |
Maksymalna masa startowa |
4550 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
589 km/h |
Pułap |
7650 m |
Zasięg |
2500 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Suchoj / ZSRR
|
|
Model: Su-5
|
|
|
|
|
|
1. Opis: Su-5 jest typowym przykładem samolotów powstających jako doraźne rozwiązanie wynikające z potrzeby chwili. Pod koniec II wojny światowej radzieckie myśliwce zaczęły ustępować swoją prędkością najnowszym samolotom hitlerowskiej rzeszy. Pojawiły się również pierwsze niemieckie konstrukcje z napędem odrzutowym i rakietowym, Messerschmitt Me 262 i Messerschmitt Me 163, a radziecki przemysł lotniczy na tym etapie swojego rozwoju nie był w stanie szybko zbudować sprawnego silnika odrzutowego, radykalnie poprawiającego maksymalną szybkość samolotów nim napędzanych. Postanowiono zatem sięgnąć po rozwiązanie zastępcze, jakim był prosty w swojej konstrukcji silnik odrzutowy napędzany silnikiem tłokowym; taki układ konstrukcyjny nazywany jest motorjet.
|
|
1.1. Konstrukcja:
1.2. Wyposażenie
Silnik: silnik tłokowy Klimow M-107A (WK 107A)
|
|
|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
silnik tłokowy Klimow M-107A (WK 107A) |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10,56m |
Długość |
8,51m |
Wysokość |
3,53m |
Masy |
|
Masa własna
|
2 954 kg |
Maksymalna masa startowa |
3 804 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
810 km/h |
Prędkość wznoszenia |
11,9 m/s |
Pułap |
12 000 m |
Zasięg |
600 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Scaled Composites / USA
|
|
Model: Scaled Composites Global Flyer
|
|
|
|
 |
|
1. Opis - Samolot doświadczalny z jednym odrzutowym silnikiem. Samolot został zbudowany na zlecenie Steve'a Fossetta, który od 1 do 3 marca 2005 r. obleciał tym samolotem świat bez dodatkowego tankowania paliwa i międzylądowań.
|
|
1.1. Konstrukcja: kompozytowa
1.2. Wyposażenie: Silnik: BMW IIIa o mocy 136 kW (185 KM).
|
|
|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Williarns International FJ44-3 ATW
|
Ciąg |
10,2 kN (1040 kG)
|
Płatowiec |
kompozytowa |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
34,75m |
Długość |
13,44m |
Wysokość |
4,05 |
Powiezchnia nośna |
37,16 m² |
Masy |
|
Masa własna |
1 678 kg |
Masa startowa |
10 024 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
315 km/h
|
Pułap
|
15 500m |
Zasięg |
35 200m |
Egzemplarze |
1 |
Załoga |
1 |
Użytkownicy |
Stany Zjednoczone |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Śmigłowiec (lub helikopter) jest chyba najbardziej skomplikowanym aparatem latającym wynalezionym przez człowieka. Słowo helikopter pochodzi od greckich słów helix (spirala) i pterion (skrzydło). Już Leonardo da Vinci wymyślił urządzenie latące, napędzane przez element obrotowy w kształcie spirali. Śmigłowiec zyskał na znaczeniu podczas II wojny światowej. Stosowany był wszędzie tam, gdzie niezbędny był pionowy start i pionowe lądowanie oraz konieczna okazywała się zdolność do zawiśnięcia w powietrzu i manewrowania. Wciąż jednak - o czym świadczą niektóre przykłady - próbowano połączyć właściwości wiropłatu z właściwościami stałopłatu.

|