Producent / Kraj: Embraer / Brazylia
|
|
Model: CBA 123 Vector
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy komunikacji regionalnej i turystycznej (pierwszy lot w 1991 r.). Maszyna skonstruowana jako dolnopłat z usterzeniem w układzie T, napędzana dwoma śmigłami pchającymi umieszczonymi w ogonowej części samolotu.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2x Garrett TPF351-20A |
Maksymalna moc |
2x 970 kW |
Załoga |
19 + 2 załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
16,46 m |
Długość |
18,5 m |
Wysokość |
5,6 m |
Masy |
|
Masa własna
|
4 900 kg |
Maksymalna masa startowa |
7 711 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
593 km/h |
Pułap |
12 192 m |
Zasięg |
1 610 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Savoia / Włochy
|
|
Model: Marchetti SM.95
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy włoski samolot komunikacyjny, dolnopłat z podwoziem z kółkiem ogonowym (oblatany w maju 1943 r.). Po zakończeniu II wojny światowej samolot ten umożliwiał odbudowanie włoskiej komunikacji lotniczej. Maszyny tego typu latały na trasach międzykontynentalnych, m.in. do Wenezueli.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 × Alfa Romeo 128 RC.18 |
Maksymalna moc |
4 x 850 KM |
Załoga |
18 + 5 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
34.28 m |
Długość |
24.77 m |
Wysokość |
5.25 m |
Masy |
|
Masa własna
|
13 310 kg |
Maksymalna masa startowa |
21 655 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
361 km/h |
Prędkość podróżna |
315 km/h |
Pułap |
6 350 m |
Zasięg |
2 000 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Canadair / Kanada
|
|
Model: CL 44
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy samolot pasażersko-transportowy wywodzący się z modelu Bristoll Britania300. CL 44 był pierwszą nowoczesną cywilną maszyną transportową odpowiadającą wymogą komercyjnej komunikacji przewozowej: 30 t ładunku można było załadować i wyładować w ciągu jednej godziny. Oprócz wersji transportowej zaczęto także produkcję wersji pasażerskiej.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 ×Rolls-Royce Tyne (wersja CL-44D4) |
Maksymalna moc |
4 x 4270 kW (5800 KM) |
Liczba pasażerów |
160 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
43,37 m |
Długość |
41,73 m |
Wysokość |
11,8 m |
Masy |
|
Masa własna
|
40 312 kg |
Maksymalna masa startowa |
92 986 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
634 km/h |
Pułap |
9 145 m |
Zasięg |
8 990 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Berijew / ZSRR
|
|
Model: Be-30
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot pasażerski, górnopłat typu STOL (pierwszy lot 3.03.1967 r. z silnikami gwiazdowymi 13.07.1968 r. z silnikami turbośmigłowymi). Skrzydła zbudowane w połowie z płyt z wypełniaczami ulowymi. W kabinie pasażerskiej znajdowały się charakterystyczne prostokątne okna. Seryjnie wyprodukowano tylko trzy maszyny.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x silnik turbośmigłowy TVD -10 |
Maksymalna moc |
2 x 698 kW (950 KM) |
Liczba pasażerów |
15 + 1-2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
17 m |
Długość |
15,70 m |
Wysokość |
5,52 m |
Masy |
|
Masa własna
|
3607 kg |
Maksymalna masa startowa |
5 860 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
480 km/h |
Prędkość podróżna |
460 km/h |
Zasięg |
1 300 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Junkers / Niemcy
|
|
Model: Ju 290
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy samolot transportowy, wolnonośny dolnopłat z podwójnym usterzeniem pionowym (oblatany 16.07.1942 r.). Pierwsze wyprodukowane maszyny wykorzystano już podczas operacji zaopatrzenia Stalingradu obecnie Wołgogrodu. Maszyny serii A-5 służyły jako morskie samoloty rozpoznawcze oraz samoloty rozpoznawcze dalekiego zasięgu.
|
|
1.1. Konstrukcja
- czterosilnikowy dolnopłat o konstrukcji metalowej,
- kabina zakryta,
- podwozie chowane w locie
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4x BMW 801D |
Maksymalna moc |
4x 1700 KM |
Uzbrojenie |
sześć działek MG 151 kalibru 20 mm (umieszczone w dwóch wieżyczkach na grzbiecie kadłuba, w bocznych okienkach kadłuba, w przedniej części podkadłubowej gondoli i w ogonie samolotu), jeden karabin maszynowy MG 131 kalibru 13 mm (umieszczony w tylnej części podkadłubowej gondoli) |
Załoga |
9 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
42,00 m |
Długość |
28,64 m |
Wysokość |
6,83 m |
Masy |
|
Masa własna
|
33 000 kg |
Maksymalna masa startowa |
45 000 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
440 km/h |
Prędkość podróżna |
360 km/h |
Pułap |
6000 m |
Zasięg |
6150 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
|