Producent / Kraj: Embraer / Brazylia

 

Model: CBA 123 Vector

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy komunikacji regionalnej i turystycznej (pierwszy lot w 1991 r.). Maszyna skonstruowana jako dolnopłat z usterzeniem w układzie T, napędzana dwoma śmigłami pchającymi umieszczonymi w ogonowej części samolotu.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2x Garrett TPF351-20A
Maksymalna moc  2x 970 kW
Załoga  19 + 2 załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 16,46 m
Długość  18,5 m
Wysokość  5,6 m
Masy  
Masa własna
 4 900 kg
Maksymalna masa startowa  7 711 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  593 km/h
Pułap  12 192 m
Zasięg  1 610 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Savoia / Włochy

 

Model: Marchetti SM.95

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy włoski samolot komunikacyjny, dolnopłat z podwoziem z kółkiem ogonowym (oblatany w maju 1943 r.). Po zakończeniu II wojny światowej samolot ten umożliwiał odbudowanie włoskiej komunikacji lotniczej. Maszyny tego typu latały na trasach międzykontynentalnych, m.in. do Wenezueli.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent   4 × Alfa Romeo 128 RC.18
Maksymalna moc  4 x 850 KM
Załoga  18 + 5 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 34.28 m
Długość  24.77 m
Wysokość  5.25 m
Masy  
Masa własna
 13 310 kg
Maksymalna masa startowa  21 655 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  361 km/h
Prędkość podróżna  315 km/h
Pułap  6 350 m
Zasięg  2 000 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Canadair / Kanada

 

Model: CL 44

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy samolot pasażersko-transportowy wywodzący się z modelu Bristoll Britania300. CL 44 był pierwszą nowoczesną cywilną maszyną transportową odpowiadającą wymogą komercyjnej komunikacji przewozowej: 30 t ładunku można było załadować i wyładować w ciągu jednej godziny. Oprócz wersji transportowej zaczęto także produkcję wersji pasażerskiej.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 ×Rolls-Royce Tyne (wersja CL-44D4)
Maksymalna moc  4 x 4270 kW (5800 KM)
Liczba pasażerów  160
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 43,37 m
Długość  41,73 m
Wysokość  11,8 m
Masy  
Masa własna
 40 312 kg
Maksymalna masa startowa  92 986 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  634 km/h
Pułap  9 145 m
Zasięg  8 990 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Berijew / ZSRR

 

Model: Be-30

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot pasażerski, górnopłat typu STOL (pierwszy lot 3.03.1967 r. z silnikami gwiazdowymi 13.07.1968 r. z silnikami turbośmigłowymi). Skrzydła zbudowane w połowie z płyt z wypełniaczami ulowymi. W kabinie pasażerskiej znajdowały się charakterystyczne prostokątne okna. Seryjnie wyprodukowano tylko trzy maszyny.

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x silnik turbośmigłowy TVD -10
Maksymalna moc  2 x 698 kW (950 KM)
Liczba pasażerów  15 + 1-2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 17 m
Długość  15,70 m
Wysokość  5,52 m
Masy  
Masa własna
 3607 kg
Maksymalna masa startowa  5 860 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  480 km/h
Prędkość podróżna  460 km/h
Zasięg  1 300 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Junkers / Niemcy

 

Model: Ju 290

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy samolot transportowy, wolnonośny dolnopłat z podwójnym usterzeniem pionowym (oblatany 16.07.1942 r.). Pierwsze wyprodukowane maszyny wykorzystano już podczas operacji zaopatrzenia Stalingradu obecnie Wołgogrodu. Maszyny serii A-5 służyły jako morskie samoloty rozpoznawcze oraz samoloty rozpoznawcze dalekiego zasięgu.

 

1.1. Konstrukcja

  • czterosilnikowy dolnopłat o konstrukcji metalowej,
  • kabina zakryta,
  • podwozie chowane w locie
 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4x BMW 801D
Maksymalna moc  4x 1700 KM
Uzbrojenie  sześć działek MG 151 kalibru 20 mm (umieszczone w dwóch wieżyczkach na grzbiecie kadłuba, w bocznych okienkach kadłuba, w przedniej części podkadłubowej gondoli i w ogonie samolotu), jeden karabin maszynowy MG 131 kalibru 13 mm (umieszczony w tylnej części podkadłubowej gondoli)
Załoga  9
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 42,00 m
Długość  28,64 m
Wysokość  6,83 m
Masy  
Masa własna
 33 000 kg
Maksymalna masa startowa  45 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  440 km/h
Prędkość podróżna  360 km/h
Pułap  6000 m
Zasięg  6150 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}