Producent / Kraj:
|
FK-Lightplanes / Niemcy |
Model:
|
FK14 Polaris
|
|
|

|
|
1. Historia modelu
|
|
2. Opis
|
|
2.1. Konstrukcja
- Samolot FK14 Polaris to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat ze stałym podwoziem, które dostępne jest w wersji z kółkiem przednim lub ogonowym.
- Kadłub wykonany głównie z włókien węglowych i szklanych w technologii przekładkowej "sandwich" z rdzeniem o strukturze plastra miodu.
- Skrzydła wykonane w tej samej technologii wyłącznie z włókien węglowych.
- Stateczniki oraz powierzchnie sterowe wykonane z aluminium, klejone oraz nitowane.
- Kratownica mocująca silnik oraz przednia goleń podwozia wykonane ze stalowych rur według konwencjonalnego lotniczego standardu.
- Skrzydła o obrysie prostokątnym z trapezowymi końcówkami są łatwo i szybko demontowalne w celach transportu lub przechowywania samolotu. Końcówki zakończone wingletami.
- Klapy trójpozycyjne typu Fowler napędzane elektryczne.
- Przestrzeń bagażowa za fotelami pilotów.
- Przednie/tylne kółko połączone z pedałami steru kierunku.
- Zdwojone sterownice umożliwiają pilotowanie samolotu z lewego lub prawego fotela.
- Podwozie stałe w układzie z kółkiem przednim lub ogonowym.
- Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce, obsługiwane za pomocą dźwigni umieszczonej w centralnej konsoli w kokpicie.
- Zbiorniki paliwa o pojmeności 65 litrów umieszczone są w skrzydłach.
- Spadochronowy system ratunkowy w standardzie.
2.2. Wyposażenie
Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:
- prędkośćiomierz
- wysokościomierz
- busola magnetyczna
- wariometr
- chyłomierz
- wskaźnik ciśnienia oleju
- wskaźnik temperatury oleju
- elektroniczny wyświetlacz parametrów pracy silnika
Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:
- do wyboru klienta są 4 różne układy wyposażenia tablicy przyrządów, zawierające między innymi: elektroniczne wyświetlacze EFIS, wyświetlacze wielofunkcyjne, wyświetlacze parametrów lotu oraz nawigacja GPS
Opcjonalne wyposażenie samolotu:
- powiększony zbiornik paliwa o pojemności 78 litrów
- ogrzewanie kabiny
Silnik: Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie.
2.3. Warianty
Brak. |
|
|
|
3. Schemat |
|

|
|
4. Dane techniczne
Typ samolotu |
FK14 Polaris
|
Silnik, producent |
Rotax 912 UL / ULS |
Maksymalna moc |
80 / 100 KM |
Płatowiec |
2 osobowy dolnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
9,10 m |
Długość |
5,69 m |
Wysokość |
2,00 m |
Masy |
|
Masa własna
|
275 kg |
Maksymalna masa startowa |
472,5 kg (z systemem ratunkowym) |
Masa użyteczna |
197,5 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
b.d. |
Prędkość podróżna - 75% mocy |
235 / 243 km/h |
Prędkość minimalna |
64 km/h |
Wznoszenie maksymalne |
5,5 / 7,5 m/s |
Rozbieg |
205 / 180 m |
Dobieg |
b.d. |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej |
b.d. |
Pojemność zbiorników paliwa |
65 lub 78 l |
Zasięg |
b.d. |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
{jcomments on}
Producent / Kraj:
|
FK-Lightplanes / Niemcy |
Model:
|
FK12
|
|
|

|
|
1. Historia modelu
|
|
2. Opis
|
|
2.1. Konstrukcja
- Samolot FK12 jest ultralekkim dwupłatowcem. Posiada dwa miejsca w układzie tandem oraz stałe podwozie z kółkiem ogonowym.
- Kadłub konstrukcji kratownicowej, wykonany ze spawanych stalowych rur, a także wytłoczek z aluminium oraz tworzyw sztucznych.
- Skrzydła wykonane z materiałów kompozytowych.
- Skrzydła o skosie tylnym. W próbach statycznych przeszły pomyślnie testy pod obciążeniem +16/-8 g, co jest wynikiem znacznie przekraczającym wymagania przepisowe dla klasy samolotów ultralekkich. Ponadto analizy obciążeniowe spełniają wymogi FAR23 dotyczące podstawowej akrobacji.
- Skrzydła mogą być składane do tyłu (wzdłuż kadłuba) w celu łatwego transportu oraz przechowywania samolotu w mniejszych pomieszczeniach.
- Skrzydła wyposażone w aluminiowe klapolotki, które mogą być ustawiane w trzech pozycjach.
- Kółko tylne połączone z pedałami steru kierunku.
- Sterownice zdwojone. Dowódca samolotu zajmuje tylny fotel.
- Przestrzeń bagażowa o ładowności 8 kg znajduje się przed przednią tablicą przyrządów.
- Kilka opcji osłony kabiny (jednolita dla dwóch miejsc, częściowo lub całkowicie odkryte itp).
- Zbiornik paliwa o pojemności 42 litry zabudowany jest w przedniej części kadłuba pod przednią tablicą przyrządów.
- Koła wyposażone w hamulce, obsługiwane za pomocą dźwigni na pedałach steru kierunku.
- Spadochronowy system ratunkowy w wyposażeniu standardowym.
2.2. Wyposażenie
Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:
- obie tablice przyrządów zawierają zestaw podstawowych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych
Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:
Opcjonalne wyposażenie samolotu:
- ogrzewanie kabiny
- przestrzeń bagażowa w tylnej części kadłuba za fotelem pilota
- powiększony zbiornik paliwa o pojemności 58 litrów
- dźwignia hamulcy umieszczona na drążku sterowniczym
Silnik: Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Do wyboru jest także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie.
2.3. Warianty
FK12 Comet - wersja podstawowa
FK12 Limited - jest jednoosobową modyfikacją wersji "Comet". Posiada zmodyfikowane skrzydła dla zwiększenia prędkości kątowej przechylania oraz polepszenia charakterystyk przy niskich prędkościach lotu. Zmieniono także końcówki skrzydeł, usterzenie poziome oraz pionowe, podwozie główne oraz owiewkę kabiny, którą wykonano jako pojedynczy element w technologii wytłaczania szkła organicznego. Wersja "Limited" posiada także wyposażenie Dynon D180 typu "glass-cockpit" oraz dodatkową przestrzeń bagażową za tylnym fotelem pilota. W standardzie tego wariantu jest także silnik Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Ze względu na fakt, że wersji "Limited" samolot jest jednoosobowy, w Polsce nie może być zarejestrowany w klasie ultralekkiej, lecz jako typ "specjalny".
|
|
|
|
3. Schemat |
|
|
|
4. Dane techniczne
Typ samolotu |
FK12 Comet
|
FK12 Limited
|
Silnik, producent |
Rotax 912 UL/ULS |
Rotax 912 ULS |
Maksymalna moc |
80/100 KM |
100 KM |
Płatowiec - w układzie dwupłatu |
2 osobowy |
1 osobowy |
Wymiary |
|
|
Rozpiętość skrzydeł |
6,70 m |
6,70 m |
Długość |
5,60 m |
5,80 m |
Wysokość |
1,95 m |
1,95 m |
Masy |
|
|
Masa własna |
265 kg |
295 kg |
Maksymalna masa startowa (z systemem ratunkowym) |
472,5 kg |
540 kg |
Masa użyteczna |
207,5 kg |
245 kg |
Osiągi samolotu |
|
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
b.d. |
b.d. |
Prędkość podróżna - 75% mocy |
177/184 km/h |
185 km/h |
Prędkość minimalna |
65 km/h |
65 km/h |
Wznoszenie maksymalne |
4,5/7 m/s |
7 m/s |
Rozbieg |
200/180 m |
180 m |
Dobieg |
b.d. |
b.d. |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej |
b.d. |
b.d. |
Pojemność zbiorników paliwa |
42/58 l |
42/58 l |
Zasięg |
b.d. |
b.d. |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
{jcomments on}
Producent / Kraj:
|
FK-Lightplanes / Niemcy |
Model:
|
FK9
|
|
|

|
|
1. Historia modelu
|
|
2. Opis
|
|
2.1. Konstrukcja
- Samolot FK9 do dwumiejscowy, ultralekki górnopłat ze stałym podwoziem, dostępnym zarówno w wersji z kółkiem przednim, jak i ogonowym.
- Skrzydła o obrysie prostokątnym, podparte zastrzałem.
- Skrzydła wyposażone w trzy pozycyjne klapy oraz lotki.
- Kółko przednie/tylne sterowane (połączone z pedałami steru kierunku)
- Przestrzeń bagażowa o maksymalnej ładowności 10 kg znajduje się za fotelami pilotów.
- Zbiorniki paliwa zamontowane w kadłubie bądź w skrzydłach w zależności od wariantu samolotu.
- Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce, obsługiwane za pomocą dźwigni w centralnej konsoli w kokpicie.
- Standardowo wyposażony w spadochronowy system ratunkowy.
2.2. Wyposażenie
Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów (wariant FK9 MK IV):
- prędkościomierz
- wysokościomierz
- busola magnetyczna
- wariometr
- chyłomierz
- obrotomierz
- wskaźnik ciśnienia oleju
- wskaźnik temperatury oleju
- wskaźnik temperatury głowic cylindrów
Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów w opcji "Comfort" (wariant FK9 ELA):
- elektroniczny wyświetlacz EFIS
- wielofunkcyjny wyświetlacz ciekłokrystaliczny MID
- elektroniczny wyświetlacz parametrów pracy silnika EMS
- nawigacja GPS
- przyrządy analogowe: prędkościomierz i wysokościomierz
- radiostacja
- transponder
Opcjonalne wyposażenie tablicy przyrządów:
- na życzenie klienta wyposażenie tablicy przyrządów może być dowolnie modyfikowane i zawierać może zarówno przyrzady analgoowe, jak i wyświetlacze ciekłokrystaliczne typu "glass-cockpit"
- wariant FK9 ELA ma również drugą opcję wyposażenia przyrządowego "Cruiser"
Opcjonalne wyposażenie samolotu:
- ogrzewanie kabiny
- dodatkowe zbiorniki paliwa w skrzydłach
Silnik: Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL o mocy 80 KM lub Rotax 912 ULS o mocy 100 KM.
2.3. Warianty
FK9 MK IV - wariant dedykowany do szkoleń oraz do specjalnego przeznaczenia (możliwość zamontowania pływaków, płóz, zaczepu do holowania szybowców, a także wybór opcji podwozia z kółkiem tylnym). Wersja ta standardowo posiada dwa zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 60 litrów, zabudowane w kadłubie za fotelami pilotów. Opcjonalnie dostępne są także dodatkowe zbiorniki w skrzydłach o pojemności 20 litrów każdy (wówczas całkowita pojemność wynosi 100 litrów).
FK9 ELA - wariant dedykowany dla prywatnych właścicieli, który ze względu na jego bogatsze wyposażenie ma umożliwiać szybkie oraz bezpieczne przemieszczanie z miejsca na miejsce. Lepsze osiągi (zasięg, prędkość) oraz komfort podróży są dodatkowymi atutami. W tej wersji dostępne są dwie opcje instalacji paliwowej. Pierwsza z nich jest identyczna, jak w wersji MK IV (60 litrów w kadłubie i 40 litrów w skrzydłach). Drugą opcją są zbiorniki paliwa zabudowane tylko w skrzydłach o łącznej pojemności 78 litrów.
|
|
|
|
3. Schemat |
|

|
|
4. Dane techniczne
Typ samolotu |
FK9 MK IV
|
FK9 ELA
|
Silnik, producent |
Rotax 912 UL/ULS |
Rotax 912 UL/ULS |
Maksymalna moc |
80/100 KM |
80/100 KM |
Płatowiec |
Górnopłat, |
2 osobowy, |
Wymiary |
|
|
Rozpiętość skrzydeł |
9,85 m |
9,85 m |
Długość |
5,94 m |
5,98 m |
Wysokość |
2,15 m |
2,15 m |
Masy |
|
|
Masa własna |
268 kg |
271 kg |
Maksymalna masa startowa (z systemem ratunkowym) |
472,5 kg |
472,5 kg |
Masa użyteczna |
204,5 kg |
201,5 kg |
Osiągi samolotu |
|
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
b.d. |
b.d. |
Prędkość podróżna - 75% mocy |
192/197 km/h |
194/201 km/h |
Prędkość minimalna |
64 km/h |
64 km/h |
Wznoszenie maksymalne |
5/7,5 m/s |
5/7,5 m/s |
Rozbieg |
220/175 m |
220/175 m |
Dobieg |
b.d. |
b.d. |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej |
b.d. |
b.d. |
Pojemność zbiorników paliwa |
60/100 l |
60/100/78 l |
Zasięg |
b.d. |
b.d. |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
{jcomments on}
|