|
|

|
|
1. Historia modelu
|
|
2. Opis
|
|
2.1. Konstrukcja
Samolot MP-02 „Czajka” jest to klasyczny górnopłat o skrzydle wolnonośnym, wyposażonym w klapę dwuszczelinową, ze statecznikiem w układzie T. Kabina 2-osobowa (1,215m szer.) - zdwojony układ sterowania (jeden obok drugiego). Podwozie trzypunktowe z kołem przednim – skrętnym. Koła główne wyposażone w hamulce tarczowe. Struktura przekładkowa „sandwicz” oparta na kompozytach epoksydowych zbrojonych włóknami węglowymi i szklanymi. Samolot jest zbudowany zgodnie z wymogami niemieckich przepisów LTF-UL.
2.2. Wyposażenie
Standardowe wyposażenie samolotu:
- Zespół napędowy stanowi silnik Rotax 912 ULS (100 KM), śmigło trzyłopatowe DUC.
- Instalacja elektryczna prądu stałego 12V, akumulator o pojemności 7 Ah.
- Instalacja paliwowa - 2 skrzydłowe zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 114 litrów oraz kadłubowy zbiornik wyrównawczy o pojemności 5 l. W zbiornikach głównych zainstalowano paliwomierze pływakowe. Mechaniczna pompa paliwa zamontowana na silniku, oraz dodatkowa elektryczna pompa paliwowa.
- Podwozie stałe, trzypunktowe, ze skrętnym kołem przednim i podwoziem głównym, wyposażonym w hamulce tarczowe.
- Skrzydła wyposażone w czterostopniowe klapy dwuszczelinowe sterowane ręcznie. Usterzenie wysokości wyposażone w trymer sprężynowy.
- Kabina wyposażona w sterownice dla dwóch pilotów. Bagażnik dwukomorowy, z dostępem do części dolnej z zewnątrz samolotu i części górnej od kabiny pilotów.
- Samolot wyposażono w system ratunkowy GRS.
Podstawowym wyposażeniem samolotu zabudowywanym na tablicy przyrządów jest:
- wysokościomierz
- prędkościomierz
- obrotomierz
- lampki sygnalizujące położenie klap
- busola wraz z tabliczką kompensacyjną
- wskaźniki poziomu paliwa
- wskaźnik temperatury oleju
- wskaźnik ciśnienia oleju
- wskaźnik temperatury głowic cylindrów
- dwa cięgna przepustnicy
- cięgno ssania
- zespół kontrolek (prądnica, ciśnienie oleju, rezerwa paliwa)
- zespół przełączników (akumulator, prądnica, przyrządy, pompa paliwa)
- zespół bezpieczników (prąd, przyrządy, pompa)
- wskaźnik ciśnienia paliwa
2.3. Warianty
Brak.
|
|
|
|
3. Schemat |
|

|
|
4. Dane techniczne
Typ samolotu |
MP-02 Czajka
|
Silnik, producent |
Rotax 912 ULS |
Maksymalna moc |
100 KM |
Płatowiec |
2 osobowy, górnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
9,75 m |
Długość |
6,32 m |
Wysokość |
2,24 m |
Masy |
|
Masa własna
|
ok. 300 kg |
Maksymalna masa startowa |
472,5 kg (z systemem ratunkowym) |
Masa użyteczna |
ok. 170 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
230 km/h |
Prędkość podróżna - 75% mocy |
165 km/h |
Prędkość minimalna |
64 km/h |
Wznoszenie maksymalne |
6,5 m/s (jedna osoba na pokładzie) |
Rozbieg |
120 m |
Dobieg |
80 m |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej |
14 l/h |
Pojemność zbiorników paliwa |
114 l |
Zasięg |
ok. 1400 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
|