Producent / Kraj:

Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze "AERO-KROS" Sp. z o.o. / Polska

Model:

MP-02 Czajka

 

MP02czajka

 

 

1. Historia modelu



2. Opis

2.1. Konstrukcja

Samolot MP-02 „Czajka” jest to klasyczny górnopłat o skrzydle wolnonośnym, wyposażonym w klapę dwuszczelinową, ze statecznikiem w układzie T. Kabina 2-osobowa (1,215m szer.) - zdwojony układ sterowania (jeden obok drugiego). Podwozie trzypunktowe z kołem przednim – skrętnym. Koła główne wyposażone w hamulce tarczowe. Struktura przekładkowa „sandwicz” oparta na kompozytach epoksydowych zbrojonych włóknami węglowymi i szklanymi. Samolot jest zbudowany zgodnie z wymogami niemieckich przepisów LTF-UL.

 

2.2. Wyposażenie

Standardowe wyposażenie samolotu:

  • Zespół napędowy stanowi silnik Rotax 912 ULS (100 KM), śmigło trzyłopatowe DUC.
  • Instalacja elektryczna prądu stałego 12V, akumulator o pojemności 7 Ah.
  • Instalacja paliwowa - 2 skrzydłowe zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 114 litrów oraz kadłubowy zbiornik wyrównawczy o pojemności 5 l. W zbiornikach głównych zainstalowano paliwomierze pływakowe. Mechaniczna pompa paliwa zamontowana na silniku, oraz dodatkowa elektryczna pompa paliwowa.
  • Podwozie stałe, trzypunktowe, ze skrętnym kołem przednim i podwoziem głównym, wyposażonym w hamulce tarczowe.
  • Skrzydła wyposażone w czterostopniowe klapy dwuszczelinowe sterowane ręcznie. Usterzenie wysokości wyposażone w trymer sprężynowy.
  • Kabina wyposażona w sterownice dla dwóch pilotów. Bagażnik dwukomorowy, z dostępem do części dolnej z zewnątrz samolotu i części górnej od kabiny pilotów.
  • Samolot wyposażono w system ratunkowy GRS.

 

Podstawowym wyposażeniem samolotu zabudowywanym na tablicy przyrządów jest:

  • wysokościomierz
  • prędkościomierz
  • obrotomierz
  • lampki sygnalizujące położenie klap
  • busola wraz z tabliczką kompensacyjną
  • wskaźniki poziomu paliwa
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik ciśnienia oleju
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • dwa cięgna przepustnicy
  • cięgno ssania
  • zespół kontrolek (prądnica, ciśnienie oleju, rezerwa paliwa)
  • zespół przełączników (akumulator, prądnica, przyrządy, pompa paliwa)
  • zespół bezpieczników (prąd, przyrządy, pompa)
  • wskaźnik ciśnienia paliwa

 

2.3. Warianty

Brak.

 

   
3. Schemat  

 

czajka_schemat

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu MP-02 Czajka
Silnik, producent Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,75 m
Długość 6,32 m
Wysokość 2,24 m
Masy
 
Masa własna
ok. 300 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna ok. 170 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 230 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 165 km/h
Prędkość minimalna 64 km/h
Wznoszenie maksymalne 6,5 m/s (jedna osoba na pokładzie)
Rozbieg 120 m
Dobieg 80 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 14 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 114 l
Zasięg ok. 1400 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.