|
|||||
|
|
||||
1. Opis Lekki jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z trójłopatowym wirnikiem (prototyp oblatano 27.06.1974 r.); skonstruowany jako następca udanego modelu Alouette. Miał stałe płozy i stateczniki na belce ogonowej. Łopaty wirnika osadzone zostały w głowicy Starflex. Śmigłowiec powstał w różnych wersjach cywilnych i wojskowych. |
|||||
1.1. Konstrukcja:
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | Turboméca Arriel 2B1 |
Maksymalna moc | 543 kW (738 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
10,70 m |
Długość całkowita | 10,93 m |
Wysokość | 3,14m |
Masy | |
Masa własna
|
1 175 kg |
Maksymalna masa startowa | 2 250kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 287 km/h |
Prędkość wznoszenia | 593 m/min |
Pułap | 7 000 m |
Zasięg | 467 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}