Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj: Tupolew / ZSRR

 

Model: ANT-9

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Trójsilnikowy samolot pasażerski w układzie grzbietopłatu (pierwszy lot odbył się w kwietniu 1929 r.). Wiele maszyn tego typu latało do stolic europejskich oraz na trasach dalekiego zasięgu na obszarze Związku Radzieckiego. Podczas II wojny światowej samoloty te wykorzystywane były do zadań sanitarnych i transportowych. Przedłużoną wersję ANT-14 (przeznaczoną dla 38 pasażerów) z pięcioma silnikami zbudowano tylko w jednym egzemplarzu. Służyła ona przede wszystkim do akcji propagandowych i lotów okrężnych.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  3 x Wright Whirlwind
Maksymalna moc  3 x 224 kW (305 KM)
Liczba pasażerów  9 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 23,80 m
Długość  16,65 m
Wysokość  5 m
Masy  
Masa własna
 4 400 kg
Maksymalna masa startowa  6 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  205 km/h
Prędkość podróżna  180 km/h
Pułap  4 500 m
Zasięg  700 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}