ARTYKUŁY LOTNICZE

Materiały dotychczas opublikowane w serwisie SAMOLOTY.PL

Zakończyliśmy lotniczy Quiz zorganizowany wraz z Wydawnictwem Olesiejuk. Zwycięzca otrzyma :Album „Historia Lotnictwa" oraz koszulkę z F-16  „Kocham dźwięk dopalaczy”.

wilgaStało się! Jeśli ktoś lubi PZL-104 Wilga i brak mu tego modelu w Flight Simulator X w barwach rodzimych to mamy dobrą wiadomość. Od wczoraj paczka z ośmioma malowaniami do modelu Wilga X od Aerosoft jest już oficjalnie dostępna.

Dwudziestolecie międzywojenne w lotnictwie miało swój niesamowity klimat. Człowiek wciąż był oczarowany faktem, że może wzbić się w powietrze i latać. Pierwsza wojna światowa utwierdziła go ponadto, że maszyna latająca może stać się śmiercionośną bronią, a nie tylko wyższym punktem podziwiania pięknych widoków. Można powiedzieć, że były to czasy zbrojeń, zbrojeń jednak w coraz to lepsze osiągnięcia maszyn latających.

Evergreen Aviation & Space Museum

 

Evergreen1

Historie muzeum zapoczątkował Michael King Smith, syn założyciela Evergreen Aviation International - Delforda Smitha. Początkowo kolekcja składała się z kilku samolotów magazynowanych w hangarze siedziby głównej Evergreen Aviation. W marcu 1990 roku Disney postanowił o zamknięciu kolekcji w Long Beach, której głównym punktem był jeden z największych samolotów w historii- H-4 Herkules (zwany także Spruce Goose – Świerkowa Gęś). Aeroklub Południowej Kalifornii rozpoczął starania o znalezienie nowego domu dla giganta. Maszyna została przekazana Evergreen Museum, które obiecało zbudowanie hangaru, który go pomieści, a w którym będzie główną atrakcją. Swoją podróż latająca łódź H-4 rozpoczęła się w sierpniu 1992 roku, a skończyła w lutym 1993. Przez kolejne osiem lat trwały prace konserwacyjno-naprawcze, których głównymi zadaniem było uzupełnienie części i malowanie całości samolotu.

 

800px-Spruce_goose_evergreen_aviation_museum_triddleH-4 Spruce Goose

 

We wrześniu 2000 roku samolot w częściach trafił do nieskończonego jeszcze nowego gmachu muzeum. Tam nastąpił montaż. Muzeum zostało otwarte 6 czerwca 2001 roku, w tym czasie H-4 nie miał jeszcze zamontowanych lotek, klap i sterów. Herkules został skompletowany dopiero 7 grudnia. Od tego czasu muzeum regularnie się rozwija.

 

Placówka ma mieć charakter centrum edukacyjnego. Do celu tego dąży się wielotorowo. W Evergreen pracuje duża ilość wolontariuszy, m.in. pilotów dzięki którym uziemione obecnie samoloty mogą ożywać w opowieściach. W muzeum do prezentacji często wykorzystuje się prezentacje filmowe o historii rozwoju wystawianych eksponatów. Popularyzatorski charakter mają obiekty towarzyszące muzeum czyli kino IMAX i park wodny na dachu którego umieszczono Boeinga 747, który niegdyś operował w linii lotniczej Evergreen. Dodatkowymi atrakcjami są sowieckie czołgi: dwa T-34 i T-55 oraz dwa transportery opancerzone.

 

800px-B-17G_at_Evergreen_MuseumB-17

 

Centralnym punktem ekspozycji w głównym gmachu jest oczywiście jedyny powstały egzemplarz ogromnej łodzi latającej H-4. Samolot ten do tej pory jest statkiem latającym o największej rozpiętości skrzydeł. Oczywiście nie sam H-4 stanowi o jakości Evergreen Aviation & Space Museum. Placówka nie może konkurować w ilości samolotów z największymi muzeami świata. Jednak wszystkie eksponaty są doskonale utrzymane, a każdy śmigłowiec czy samolot jest konstrukcją wyjątkowo istotną dla historii lotnictwa. Jednym z najbardziej popularnych jest znany z osiągania znacznych prędkości SR-71 Blackbird, z kompletną kabiną prezentowaną zwiedzającym.

 

800px-SR-71_fore-view_Evergreen_MuseumSR-71 Blackbird

 

Bardzo korzystnie wypada również kolekcja samolotów z II wojny światowej. Oprócz amerykańskich klasyków: B-17G, P-40, C-47, F6F, pojawiają się również Spitfire Mk. XVI, replika Me-262 i jeden z niewielu, nadal mogących wznieść się w powietrze Bf109G-10/U4. Niewiele ustępuje również zestaw zimnowojennych samolotów bojowych. Są wśród nich D.H 100 Vampire Mk.52, F-15A, F-4 Phantom II, MiG-21 i -29, oraz rzadki w USA sowiecki MiG-17 (większość tych samolotów za oceanem to polskie Lim-y).

 

Evergreen starało się również o pozyskanie jednego z wycofywanych niedawno promów kosmicznych, jednak nie udało się (lista muzeów, które dostały promy nadal budzi poważne kontrowersje). Jednak i bez tego zbiory związane z eksploracją kosmosu są bardzo atrakcyjne. Muzeum posiada kapsułę Foton-6 (bezzałogowa wersja Wostoka), rakietę Titan II SLV, kapsułę Mercury, czy prototyp autonomicznego pojazdy ratunkowego NASA X-38.

 

Warte podkreślenia jest, że znajdujące się przy Oregon Route 18, która prowadzi do sąsiadującego McMinnville Municipial Airport muzeum jest prywatną inicjatywą, która dzięki atrakcyjnej formie nie musi korzystać z publicznych funduszy.

 

 

Tekst: Kamil Stasiak

Fot. wikipedia.org

 

Na sam koniec pierwszego kwartału 2011 dowiedzieliśmy się, że znana dotąd z serii ArmA firma Bohemia Interactive planuje tym razem wydać coś z zupełnie innej bajki. Najpierw obwieściła, że będzie to coś związanego ze śmigłowcami, a potem w dniu 1 kwietnia pojawił się trailer na YouTube z video zapowiedzią "Take On Zombies" wraz ze śmigłowcem koszącym swoim wirnikiem uciekających w popłochu chodzących umarlaków. Niezłe kino akcji:). Na szczęście to, co pojawiło się w sieci, okazało się pierwszokwietniowym całkiem niezłym dowcipem, jednak, to, że firma Bohemia z Czech planuje pójść w zupełnie inna stronę pozostało niezmienionym faktem.

Symulator lotu

 

Symulator lotu to urządzenie lub program komputerowy, który odwzorowuje zachowanie statku powietrznego (samolotu, szybowca, helikoptera itd.) w locie oraz innych jego fazach. Symulator lotu może być zarówno zaawansowaną i trudną „grą komputerową”, jak również skomplikowanym systemam do szkolenia pilotów, z repliką kokpitu umieszczoną na platformie hydraulicznej lub wirówce przeciążeniowej symulującej wrażenia ruchowe.

 

Simpit_example_2007Prosta tablica przyrządów symulatora domowej konstrukcji

 

 

Historia

 

Pierwsze treningowe symulatory lotnicze powstały podczas I wojny światowej. Nie weszły jednak do powszechnego użycia. Dopiero w 1934 r. Siły Powietrzne USA nabyły cztery urządzenia Link Trainer (nazywane żartobliwie Blue Box), służące do treningu lotów przyrządowych. W trakcie II wojny światowej urządzenia tego typu były już masowo wykorzystane do szkolenia alianckich pilotów. Pierwszym symulatorem samolotów wykorzystywanym przez linię lotniczą było urządzenie treningowe Boeinga 377 produkcji Curtiss-Wright zakupione w 1948 przez Pan Am.

 

Wczesne symulatory lotnictwa wykorzystywały systemy zobrazowania bazujące na ruchomej kamerze poruszające się nad makietą terenu i transmitującej obraz do monitora znajdującego się przed pilotem.

 kokpit_symulatora

 Symulator lotu NASA

 

 

Typy symulatorów

 

Wyróżniamy kilka typów symulatorów lotniczych:

 

  • Full Flight Simulator (FFS) - najbardziej zaawansowany technicznie rodzaj symulatora lotu samolotem. Kompletna, pełnowymiarowa i funkcjonalna replika kokpitu danego typu, modelu lub serii statku powietrznego połączona z odpowiednim systemem komputerowym niezbędnym do odwzorowania statku powietrznego podczas operacji na ziemi i w powietrzu. System wizualizacji zapewnia widok poza kokpitem, a system siłowników odwzorowuje wrażenia ruchowe. Urządzenia tego typu wykorzystuje się m.in. do treningu personelu latającego w niebezpiecznych stanach lotu, wyrobienia odpowiednich nawyków.

  • Flight Training Device (FTD) - kompletna, pełnowymiarowa i funkcjonalna replika instrumentów, wyposażenia i paneli kontrolnych danego typu statku powietrznego połączona z odpowiednim systemem komputerowym niezbędnym do odwzorowania statku powietrznego w warunkach na ziemi i w powietrzu. Urządzenia tego typu nie muszą być wyposażone w systemy wizualizacji i odwzorowania wrażeń ruchowych.

  • Flight and Navigation Procedures Trainer (FNPT) - model kokpitu połączony z odpowiednim systemem komputerowym niezbędnym do reprezentacji danego typu lub danej grupy typów statków powietrznych podczas wykonywania operacji w locie. Urządzenia tego typu wykorzystywane są m.in. do treningu lotu proceduralnego i nawigacji.

  • Basic Instrument Training Device (BITD) - urządzenie odwzorowujące przyrządy statku powietrznego (możliwe ich wyświetlanie na ekranie monitora) umożliwiające trening co najmniej proceduralnych aspektów lotu przyrządowego.

 

 

Na rynku gier komputerowych obecnych jest wiele symulatorów lotu. Oto niektóre z nich:

  • FlightGear – symulator lotu realizowany na zasadach GNU GPL. przeznaczony dla wielu platform systemowych

  • Flight Unlimited – symulatory lotnicze firmy Looking Glass Technologies

  • Microsoft Flight Simulator – seria jednych z najpopularniejszych cywilnych symulatorów lotu samolotem

  • Combat Flight Simulator – symulator samolotu z okresu II wojny światowej – tworzony na silniku Microsoft Flight Simulatora

  • Orbiter – kosmiczny symulator typu freeware

  • X-Plane – symulator samolotu z ciekawymi rozwiązaniami, (grafika wektorowa)

  • IL-2 Sturmovik – jeden z lepszych wojennych symulatorów lotu z okresu II wojny światowej

 

 

Bartłomiej Hypki (na podst. wikipedia.org)

Fot. wikipedia.org

Skany_dokumentow_historycznych_1

W połowie 1922 r. w Warszawie Ignacy Wygard, Bronisław Dunin-Żuchowski i Kazimierz Unruch podpisali dokument. Dokument, który powoływał do życia spółkę z o.o. Polska Linia Lotnicza Aerolloyd. Spółka miała ścisłe powiązania z Niemcami. Niemcy zapewniali jej zaplecze kapitałowe i personalne.  Jedno i drugie za ich sprawa miało powiązanie z funkcjonującą w Niemczech firmą o identycznej nazwie. Jej filia działała już wcześniej na terenie Wolnego Miasta Gdańska.

 
 

WaafKiedy jest mowa o lotniczej Bitwie o Wielką Brytanię, przypomina się najczęściej pilotów i ich bohaterskie wyczyny. Czasem zdarza się wspomnieć także mechaników. Ale nikt nie zauważa, jaką rolę w walce odegrały kobiety. Chciałbym swoim tekstem przybliżyć ich wkład w zwycięstwo Royal Air Force nad Luftwaffe. To właśnie panie w czasie walk pod niebem Londynu i nie tylko, wielokrotnie zastępowały na ziemi braci, mężów, ojców i przyjaciół.

Był taki czas kiedy wszystko było pierwsze. Również pierwsze przeloty nad Arktyką. Bez względu na narodowość, każdy marzył i próbował zmierzyć swoje siły z ojczyzną wielkiego lodu. Między tymi pionierami i śmiałkami nie mogło zabraknąć Polaków.

409px-Freya-skizze

Zdawać by się mogło, że chroniona poprzez ogromną sieć obserwatorów Observer Corps oraz radarów lotniczych Wielka Brytania mogła drwić z atakującego ją przeciwnika, hitlerowskich Niemiec. Niemcy, które ze swoimi sojusznikiem, faszystowskimi Włochami nie zamierzały rezygnować, jak się wydawało, z łatwej zdobyczy. Wszak to przed nim skapitulowała Francja. Gdy się nie powiodły zabiegi dyplomatyczne, miała także paść Wielka Brytania.

Royal_Observer_Corps_Badge Pojawienie się samolotu na niebie jako środka walki wymagało szybkiej identyfikacji - czy jest to maszyna własna, czy wroga. Jeżeli samolot należał do swoich, z reguły można się go było nie obawiać. Z reguły, bo w historii lotnictwa zdarzało się wiele pomyłek. Gorzej było oczywiście, kiedy samolot należał do przeciwnika...

To już dziś, Góraszkowicze, to warto wiedzieć...

Sprawdźcie plan zabawy, która trwa na Góraszcze. U nas także lista atrakcji i plan dojazdu na lotnisko. Relację na żywo będziecie mogli obejrzeć na stronie goraszka.info oraz kanałach Discovery, zaś u nas bogate galerie wraz z reportażem z imprezy. Czternasta edycja Międzynarodowego Pikniku Lotniczego w Góraszce rozpoczęła się wczoraj o godzinie 9.00... (fot.goraszka.info)

Wystawa wysokich lotów w Targach Kielce

III Targi Technologia i Infrastruktura Lotnisk to międzynarodowa specjalistyczna wystawa, która daje możliwość zaprezentowania sprzętu, technologii, usług dla lotnisk i linii lotniczych na szybko rozwijającym się rynku zarówno polskim, jak i światowym. TIL, które odbyły się od 12 do 15 maja, były doskonałą okazją do spotkania liderów tej branży...
"Chciałbym mieć czas na loty turystyczne po Europie swoim ZODIAKIEM!"
Tak w odpowiedzi na pytanie, co chciałby jeszcze zrealizować w swej lotniczej pasji, w rozmowie z dziennikarzem naszego portalu pisał Lech Szutowski, który wczoraj w godzinach popołudniowych zginął w katastrofie lotniczej w okolicach miejscowości Kiełp k/Chełmna. Jego samolot klasy special Zenair CH-601 Zodiac o numerach SP-YLS z nieustalonych dotąd przyczyn spadł na pola uprawne. Dwumiejscowy samolot leciał z Poznania do Chełmna. Maszyna rozbiła się zaledwie kilka kilometrów od celu podróży na obszarze niezabudowanym. Pilot zdąrzył zgłosić wieży podejście do lądowania. Potem łączność się urwała. Do wypadku doszło podczas manewru lądowania. Lech Szutowski był pilotem z 50-letnią praktyką lotniczą, był pilotem instruktorem samolotowym i szybowcowym (Złota Odznaka Szybowcowa z trzema diamentami).

AIR FAIR 2009 już w ten weekend

Już dziś na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy rozpoczyna się III edycja wystawy „Wszystko dla Lotnictwa” AIR FAIR 2009. potrwa ona do jutra. W czasie jej trwania zaprezentuje się około 50 firm z branży lotniczej z Polski i zagranicy...

Samolotem na rajd? Tylko w Kętrzynie

Choć prognozy pogody nie oszczędzały mazurskich terenów to Rajd po lotniskach i lądowiskach Warmii i Mazur po półmetku trzeba uznać za udany. Pomimo zimna panującego na dworze, ciepła atmosfera panująca wśród lotników towarzyszyła i towarzyszy wciąż uczestnikom Rajdu. W iście rodzinnej atmosferze kętrzyńskiego lotniska spędzają kolejne dni w locie i na ziemi. Czwartkowy i piątkowy wieczór w Tawernie Awiatorów stał się okazją do integracji lotniczego środowiska oraz czasem wspomnień z poprzedniego Rajdu na Litwę. Za nami dwa dni w doborowym towarzystwie najlepszych pilotów turystycznych w Polsce. W międzyczasie Rajdu odbyły się bopwiem także konkursy na celność lądowania. Na pierwsze relacje oraz fotografie z imprezy zapraszamy jutro po zakończeniu rajdu.

Targi Technologii i Infrastruktury Lotnisk

O tym, jakie są najnowocześniejsze systemy komunikacji i ostrzegania, jak fachowo oświetlić i oznakować lotnisko, nowocześnie wyposażyć terminale, a nawet jakie są najnowsze trendy w umundurowaniu pracowników dużych i małych lotnisk będzie się można dowiedzieć podczas kolejnej, trzeciej już, edycji Targów Technologii i Infrastruktury Lotnisk. Wystawa rozpoczęła się dziś w halach Targów Kielce i potrwa do 15 maja...

Rajd po Lotniskach Warmii i Mazur - czyli czerwcowy długi weekend w locie

Jak piękne są nasze polskie Mazury i ziemia warmińska już w najbliższy weekend będą mieli okazje przekonać się wszyscy piloci, którzy zechcą wziąć udział w Euroregionalnym - Międzynarodowym Rajdzie po Lotniskach (Lądowiskach) Warmii i Mazur. Impreza rozpocznie się 11 i potrwa do 14 czerwca...

Wyniki konkursu "Lotniska świata"

Poniżej przedstawiamy nagrodzone prace oraz zwycięzców konkursu fotograficznego organizowanego przez magazyn ”Lotnisko” oraz portal Samoloty.pl