okladkakonkurs

GWIAZDY nad Afganistanem. Taktyka rosyjskiego lotnictwa wojskowego w wojnie afgańskiej 1979-1989

 

Dla specjalistów wojna w Afganistanie do złudzenia przypomina amerykańską interwencję w Wietnamie. Sowiecka armia działała w Afganistanie w sposób zupełnie podobny. Popełniała niemal te same błędy, z tą jednak różnicą, że potrafiła się na nich uczyć. I podobnie jak Amerykanie, Rosjanie przegrali wojnę głównie politycznie. Potężny ZSRR uległ pierwszym – jak się wówczas wszystkim wydawało – ozdrowieńczym podmuchom Gorbaczowskiej „pieriestrojki” i opinii społecznej. Poza skutkami politycznymi, jakimi było pozostawienie samemu sobie dotychczasowego sojusznika i przegrana w Azji, w rosyjskim społeczeństwie doszło do niespotykanego nigdy, nowego zupełnie zjawiska. Rosjanie odrzucili nagle własnych żołnierzy, którzy brali udział w afgańskiej interwencji.
Wydaje się, że afgańska interwencja w rzeczy samej przyspieszyła również dostrzegalną już erozję ZSRR jako mocarstwa. Wkrótce po powrocie 40. Armii dzięki rozszerzającej się polityce „głasnosti” rosyjskie społeczeństwo zaczęło dowiadywać się o skrywanych dotąd przed opinią publiczną okrucieństwach popełnianych podczas wojny przez własnych żołnierzy. W prasie zaczęły pojawiać się publikacje o lotniczych dywanowych nalotach bombowych na obiekty czysto cywilne, taktyce spalonej napalmem ziemi, szerzącej się wśród oficerów i żołnierzy narkomanii, dezercjach itp. Pociągać to rzecz oczywista musiało i pociągało za sobą spadek zaufania do armii i jeszcze bardziej pogłębiało nieufność wobec oficjalnej propagandy. Ponadto – co może wydać się paradoksalne – dla niemal miliona obywateli ZSRR biorących rotacyjnie udział w tej wojnie pobyt w Afganistanie oznaczał nie tylko kontakt z inną, odmienną kulturą, ale często wojskowymi i cywilnymi produktami świata zachodniego o standardzie przewyższającym jednak znacznie własne, uważane za najlepsze na świecie wyposażenie.
(ze wstępu do książki)

Patronem medialnym książki jest między innymi nasz portal samoloty.pl.

 

Aby wziąć udział w konkursie należy odpowiedzieć na następujące pytania:

 

1. Na jakim szybowcu Jacek Fils, pilot szybowcowy Aeroklubu Ziemi Zamojskiej, wystartuje jako Reprezentant Polski na Szybowcowych Mistrzostwach Świata Juniorów 2015 w australijskim Narromin?

2. Jak nazywa się dron służący do czyszczenia paneli słonecznych zlokalizowanych na obszarach pustynnych?

 

Odpowiedzi szukajcie na naszym portalu. Wśród prawidłowo nadesłanych odpowiedzi wylosujemy jednego zwycięzcę.

 

Regulamin Konkursu

1. Uczestnikiem konkursu może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat.
2. W konkursie nie mogą brać udział osoby organizujące konkurs wraz z najbliższymi rodzinami.
3. Odpowiedzi należy przesyłać drogą mailową na adres: redakcja@samoloty.pl w tytule wpisując "Konkurs lotniczy".
4. W mailu prosimy o umieszczenie zdania: Akceptuję regulamin Konkursu, zamieszczony na stronie www.samoloty.pl
5. Jeśli takowego zdania nie ma, nadesłanie odpowiedzi jest równoznaczne z akceptacją regulaminu konkursu.
6. Rozpoczęcie konkursu to dzień 23.01.2015.
7. Koniec konkursu nastąpi 26.01.2015 r. (poniedziałek) o godz. 12.00.
8. Rozstrzygnięcie konkursu zostanie ogłoszone na łamach portalu SAMOLOTY.PL w dniu jego zakończenia.
9. Z zwycięzcami konkursu skontaktujemy się mailowo w celu ustalenia adresu wysyłki nagrody. Brak informacji zwrotnej w przeciągu 5 dniu będzie traktowane jako rezygnacja z wygranej.
10. Organizatorzy konkursu zastrzegają sobie prawo do przerwania konkursu bez podania przyczyn z powodów niezależnych od organizatorów.

Zapewniamy, iż dane uzyskane w wyniku konkursu będą wykorzystane tylko i wyłącznie w zakresie tegoż konkursu zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

 

Życzymy powodzenia!