ARTYKUŁY LOTNICZE

Materiały dotychczas opublikowane w serwisie SAMOLOTY.PL

Plage & Laśkiewicz

 

        Co wspólnego z produkcją samolotów w Polsce mają miedziane garnki i rondle ? Prawie wszyscy pytani przeze mnie, odpowiedziała że nic. Inni uznali, że za tym się  kryje coś podchwytliwego. Po prostu sobie żartuję. No może nie tak do końca, w garnku i rondlu można ugotować posiłek. Ten podać głodnym pasażerom czekającym na przylot samolotu albo po locie. Mnie chodziło o coś zupełnie innego.

 22 maja b.r. w Genewie rozpoczęły się największe w Europie targi lotnictwa biznesowego EBACE 2015 (European Business Aviation Conference and Exhibition). Corocznie impreza ta skupia liderów biznesu, producentów oraz ludzi zaangażowanych we wszystkie aspekty lotnictwa biznesowego.

Postanowiliśmy porównać parametry dwóch słynnych i popularnych czeskich samolotów - SportCruisera firmy CZAW (do niedawna PiperSport) oraz SportStara firmy Evektor Aerotechnik.

 

DSC_4104_mod2_ SportStar

 

 

SportStar


Dwumiejscowy, metalowy dolnopłat o stałym 3-kołowym podwoziu (sterowane koło przednie) wyposażonym w 80-konny silnik Rotax 912 UL lub 100-konny Rotax 912 ULS. Producent oferuje samolot z gwarancją na okres dwóch lat lub 200 h lotu.

Konstrukcja ta bazuje na samolocie Harmony, który otrzymał pełną certyfikację JAR-VLA. Jednocześnie jest on rozwinięciem europejskiej wersji tego samolotu o nazwie EV97 Eurostar, który został uznany w 2003 roku "samolotem roku" w konkursie UK Flyer Magazin. SportStar jest zmodyfikowaną odmianą Eurostara dla potrzeb rynku amerykańskiego (zmieniony profil skrzydła, powiększone baki paliwa, etc.). Samolot jest niezwykle popularny, obecnie na świecie lata ponad 500 egzemplarzy samolotów Eurostar / Sportstar.
SportStar jest przeznaczony do lotów treningowych, turystycznych i holowania szybowców. Odznacza się nieprzeciętnymi osiągami oraz najwyższą jakością wykonania przy zachowaniu bardzo atrakcyjnej ceny.

 


VK4 Kokpit SportStara

 

 

Jako pierwszy na świecie lekki samolot sportowy LSA (Light Sport Aircraft) otrzymał w USA certyfikat Special Airworthiness Certificate. Spełnia on wszystkie kryteria stawiane konstrukcjom klasy Sport Pilot Light Sport Aircraft. Został on certyfikowany jako ULL w Czechach i przeszedł certyfikację na typ w Kanadzie i Australii. Samolot ten jest obecnie sprzedawany w 23 krajach świata, a największymi odbiorcami są Stany Zjednocznone, Kanada, Australia i RPA.

 

Sportcruiser Sportcruiser

 

 

SportCruiser

 

Także dwumiejscowy dolnopłat, wykonany w całości z aluminium. Klienci, który zdecydują się na ten samolot mają do wyboru dwa rodzaje silników, 100-konny Rotax 912LS lub 120-konny Jabiru 3300. Do dyspozycji są również cztery rodzaje śmigieł: dwu- i trzyłopatowe Woodcomp SR3000, trzyłopatowe Woodcomp Classic i trzyłopatowe Sensenich z niklowanymi krawędziami. Opcjonalnie samolot wyposażany jest w spadochron produkcji Ballistic Recovery System, autopilota i zestawy cyfrowych wyświetlaczy oferowanych przez firmy Dynon i TruTrak.

 


img025141306579 Kokpit SportCruisera

 

 

W kilku państwach SportCruiser załapał się do kategorii samolotów ultralekkich, jest tak np. w USA, gdzie maszyna certyfikowana została w grupie Light-sport aircraft. Czeski produkt proponowany jest jako samolot do samodzielnego montażu oraz jako gotowy płatowiec. Forma zestawu samodzielnego montażu tej maszyny jest akceptowana w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Czech Sports Aircraft opracowała także SportCruisera Version III. Samolot ten otrzymał lekko poszerzony kadłub co pozwoliło na poprawienie komfortu osób znajdujących się w kabinie. Mimo zwiększenia rozmiarów, maszyna utrzymała się w klasie samolotów ultralekkich. Osiągnięto to poprzez zastosowanie w ramie owiewki włókien węglowych, które zmniejszyły jej wagę.

Opinie:

 
Osoby podróżujące samolotami podkreślają przestronność kokpitu, przyjemność w lataniu oraz w dość niskie koszty użytkowania. Samoloty pod względem konstrukcyjnym są bardzo do siebie podobne. Zarówno SportCruiser jak i SportStar są bardzo popularne w swojej klasie. Pora zatem na porównanie ich osiągów. Na tym polu zdecydowanie, aczkolwiek w niewielkim stopniu wygrywa SportStar.

 

SportStar wygrywa jeśli chodzi o:

 

 

 
SportStar
SportCruiser
Nieprzekraczalna prędkość 255 km/h 224 km/h
Predkość manewrowa 172 km/h 147 km/h
Max prędkość w locie poziomym 191 km/h 178 km/h
Prędkość przelotowa 171 km/h 163 km/h
Masa 335 kg 345 kg
Pojemność zbiornika paliwa 118 l 112 l
Szerokość kokpitu 1,18 m 1,17 m
Masa użytkowa 290 kg 270 kg
Max masa startowa 600 kg 600 kg

 

 

Natomiast Sportcruiser jest lepszy jeśli chodzi o:

 

  SportStar     SportCruiser    
Prędkość wznoszenia 5 m/s 6 m/s
Prędkość przeciągnięcia 83 km/h 70 km/h
Max prędkość z wysuniętymi klapami 127 km/h 132 km/h

 

Cena:

 

Na koniec jeszcze jedna ważna kwestia - cena samolotów. Na zakup SportStara należy przeznaczyć około 113,000 USD, a klasyczna wersja SportCruisera wynosi około 119900 USD. Cena zakupu nowego samolotu kształtuje się zatem bardzo podobnie.

 

 

Oprac. Bartłomiej Hypki na podst. LZ.pl

Fot. LZ.pl

1. Informacje ogólne.

  1. Operatorem Serwisu https://www.samoloty.pl//samoloty.pl jest MicroNet Art Sp. z o.o. ul. 3 Maja 13A, 62-800 Kalisz

  2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:

    1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje.

    2. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka")

2. Informacje w formularzach.

  1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

  2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP)

  3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej, niż za zgodą użytkownika.

  4. Dane podane w formularzu mogą stanowić zbiór potencjalnych klientów, zarejestrowany przez Operatora Serwisu w rejestrze prowadzonym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

  5. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego.

  6. Dane podane w formularzach mogą być przekazane podmiotom technicznie realizującym niektóre usługi – w szczególności dotyczy to przekazywania informacji o posiadaczu rejestrowanej domeny do podmiotów będących operatorami domen internetowych, serwisów obsługujących płatności lub też innych podmiotów, z którymi Operator Serwisu w tym zakresie współpracuje.

3. Informacja o plikach cookies.

  1. Serwis korzysta z plików cookies.

  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.

  4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:

    1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;

    2. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;

    3. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

  6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

  7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

  9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

  10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

  11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

4. Logi serwera.

  1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.

  2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać:

    1. czas nadejścia zapytania,

    2. czas wysłania odpowiedzi,

    3. nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,

    4. informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,

    5. adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik,

    6. informacje o przeglądarce użytkownika,

    7. Informacje o adresie IP.

  3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

  4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

5. Udostępnienie danych.

  1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

  2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.

  3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

6. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

  1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

  2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

    1. Internet Explorer

    2. Chrome

    3. Safari

    4. Firefox

    5. Opera

    6. Android

    7. Safari (iOS)

    8. Windows Phone

    9. Blackberry

Omar SaoudiRozmowa z Omarem Saoudi, managerem Wielkopolskiego Klastra Lotniczego z siedzibą w Kaliszu.

 

logowkl

Omar SaoudiRozmowa z Omarem Saoudi, managerem Wielkopolskiego Klastra Lotniczego z siedzibą w Kaliszu.

 

logowkl

Zadanie wykonane 72dpiPo krótkiej przerwie powracamy z kolejnym konkursem. Tym razem do wygrania są trzy egzemplarze książki pt: "Zadanie wykonane. Wspomnienia czeskiego asa myśliwskiego z czasów II wojny światowej" ufundowane przez Wydawnictwo REPLIKA. Portal Samoloty.pl objął książkę swoim patronatem medialnym.

okladkakonkursPo krótkiej przerwie powracamy z kolejnym konkursem. Tym razem do wygrania jest książka ufundowana przez Wydawnictwo ZP pt. "GWIAZDY nad Afganistanem" autorstwa Jerzego Gotowały.

Jeśli chcielibyście zobaczyć swoje zdjęcie na portalu www.samoloty.pl - ślijcie swoje prace!

Wraz z zakończeniem I wojny światowej terytorium Palestyny znalazło się za pośrednictwem Ligi Narodów pod protektoratem brytyjskim. Na terenie tym planowano stworzenie siedziby narodu żydowskiego.

Terminarz lotniczy 20142 tygodnie  temu,  wraz z Wydawnictwem Lotniczym PILEUS    zaprosiliśmy Was do udziału w pierwszym w tym roku konkursie. Do wygrania był "Termiarz lotniczy 2014". Konkurs trwał do dziś do godz. 10.00. Poniżej prawidłowe odpowiedzi wraz z listą dwóch laureatow konkursu.

 

Régis „Grifil” Grébent, grafik, filantrop, od zawsze zafascynowany rysunkiem i lotnictwem. Z pierwszej pasji uczynił swoją profesję, oddając jej talent i umysł. Drugiej poświęca swój wolny czas i oddał serce. Organizując pokazy lotnicze dzieli się swoją pasją i spełnieniem dziecięcych fascynacji. Wszystko, co związane jest z postacią sympatycznego Asterixa przechodzi przez jego ręce! Przedstawiamy niezwykle skromnego, ciepłego człowieka, który wciąż nie boi się marzyć – Régis Grébent.

{jcomments off} 2014 terminarzZachęcamy do udziału w pierwszym tegorocznym konkursie portalu SAMOLOTY.PL oraz Wydawnictwa Lotniczego PILEUS. Poniżej przedstawiamy pytania konkursowe dotyczące w/w wydawnictwa. Wśród poprawnych odpowiedzi wylosujemy dwóch zwycięzców. Nagrodą w konkursie jest Terminarz Lotniczy na rok 2014. Na odpowiedzi czekamy do 31 stycznia br. Dla ułatwienia podpowiemy, że odpowiedzi znajdą Państwo na naszej stronie oraz na stronie wydawcy.

 

W dniach 7-8 marca 2013 roku w Szczyrku, na stokach Skrzycznego odbędą się IX już Mistrzostwa Polski Pilotów i Personelu Pokładowego w Narciarstwie Alpejskim. Rozegrane zostaną konkurencje: Gigant i Slalom.

plakat 2013 - banerPokazy akrobacji lotniczych, modelarskie, skoki spadochronowe, loty widokowe to tylko nieliczne atrakcje, jakie czekały na widzów udających się na Nowotarski Piknik Lotniczy, który rozpoczął się w sobotę 17 sierpnia na Lotnisku Miejskim w Nowym Targu.

 

W dniach 9-10 marca, Stowarzyszenie paralotniowe Gekon Glide Club zaprasza na dziewiątą edycję Targów Lotnictwa Lekkiego "Paragiełda".

To już w najbliższy weekend - Mazury Airshow 2013. Przed nami piętnasta edycja jednej z największych imprez lotniczych w Polsce. Pokazy są kontynuacją odbywającego się rokrocznie się od 1999 roku Festynu Lotniczego Mazury, który gromadził liczną publiczność rozmiłowaną w podniebnych ewolucjach na lotnisku organizatora (Aeroklub Krainy jezior) w Wilamowie koło Kętrzyna. W tym roku odbędzie się on w dniach od 3 do 4 sierpnia w Giżycku nad jeziorem Niegocin. 

{jcomments off} Znamy zwycięzce lotniczego Quick Quizu !

MAZURY AIRSHOW 2013 jest 15-stą jubileuszową edycją jednej z największych imprez lotniczych w Polsce, przez dekadę organizowanej jako FESTYN LOTNICZY MAZURY. Co roku do Giżycka przyjeżdżają tysiące gości, aby wziąć udział w wydarzeniu o randze międzynarodowej współtworzonym przez znakomitych pilotów – mistrzów Polski i świata, zespoły pokazowe i indywidualnych pilotów akrobacyjnych różnych narodowości.

Zakończyliśmy lotniczy Quiz zorganizowany wraz z Wydawnictwem Olesiejuk. Zwycięzca otrzyma :Album „Historia Lotnictwa" oraz koszulkę z F-16  „Kocham dźwięk dopalaczy”.