letovs50

Letov Š-50 – czechosłowacki samolot rozpoznawczy i lekki bombowy, zbudowany w 1938 roku w wytwórni Letov w Pradze
W styczniu 1936 roku czechosłowackie Ministerstwo Obrony Narodowej opracował program budowy prototypów samolotów kilku kategorii, którego celem opracowanie nowoczesnych samolotów dla lotnictwa wojskowego. W programie podano szczegółowe wymagania taktyczno-techniczne różnych typów samolotu w tym dla trzymiejscowego dziennego i nocnego taktycznego samolotu obserwacyjnego i rozpoznawczego bliskiego zasięgu. Na podstawie tych wymagań czechosłowacka wytwórnia lotnicza Letov opracował projekt samolotu Letov Š-50. Projekt samolotu opracowany został przez konstruktora Aloisa Šmolika i był to pierwszy w historii wytwórni Letov samolot o całkowicie metalowej konstrukcji.

Wyposażony był jako pierwszy samolot czechosłowacki w mechanicznie obracaną wieżyczkę strzelecką firmy Tatra na grzbiecie kadłuba. W prototypie zastosowano stałe podwozie i silniki gwiazdowe typu Avia Rk-17, ale w maszynach seryjnych zamierzano zamontować podwozie chowane i mocniejsze silniki francuskie Gnôme-Rhône 14M o mocy po 700 KM (515 kW), co miało spowodować wzrost prędkości maksymalnej do 370 km/h. Budowa prototypu trwała jednak dość długo ze względu na brak doświadczenia w budowie całkowicie metalowych samolotów. W 1937 roku na wielkiej narodowej wystawie lotniczej w Pradze pokazano drewnianą makietę samolotu w skali 1:1. Oblot prototypu Letov Š-50 planowano początkowo na marzec 1938 roku, ale właściwe próby w locie rozpoczęły się dopiero w listopadzie 1938 roku. Po zajęciu Czechosłowacji przez Niemcy w marcu 1939 roku samolot został przez nich przejęty i otrzymał cywilną niemiecką rejestracją D-OPCO oraz swastykami na usterzeniu. Samolot wystawiono w lecie 1939 roku na międzynarodowej wystawie lotniczej w Brukseli, na stanowisku Protektoratu Czech i Moraw. Po wystawie samolot wrócił do zakładów, a następnie przekazano go do ośrodka doświadczalnego Luftwaffe w Rechlinie, gdzie przeprowadzono szereg testów. W trakcie tych testów uległ on uszkodzeniu, powrócił wtedy do wytwórni, gdzie ostatecznie go zezłomowano.

 

Opis konstrukcji

Samolot Letov Š-50 był dwusilnikowy trzymiejscowy średniopłat wolnonośny z zakrytymi kabinami załogi, konstrukcja całkowicie metalowa. Podwozie stałe trójkołowym z kółkiem ogonowym.

 

Dane techniczne
Napęd     2 silniki gwiazdowe, 9-cylindrowe, chłodzone powietrzem Avia Rk-17
Moc     420 KM (309 kW) (każdy)
Wymiary
Rozpiętość     17,30 m
Długość     12,60 m
Wysokość     4,70 m
Powierzchnia nośna     43,00 m²
Masa
Własna     2 475 kg
Startowa     5 708 kg
Osiągi
Prędkość maks.     305 km/h
Prędkość przelotowa     260 km/h
Pułap     6 200 m
Zasięg     1 300 km

 

Rozpiętość

17,30m

Długość

12,60m

Wysokość

2,6 m

Powierzchnia nośna

43,00m²

Masa własna

2 475 kg

Masa startowa

5 708kg

Prędkość maksymalna

305km/h

Pułap

6 200 m

Zasięg

1 300km

 

Dane operacyjne
Uzbrojenie
3 karabiny maszynowe wz. 30 kal. 7,92 mm
600 kg bomb

 

Źródło: Wikipedia.org