Producent / Kraj: A.B.C / Wielka Brytania
|
|
Model: Robin
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot lekki, górnopłat o drewnianej konstrukcji (z 1929 r.), kadłub wykonany ze sklejki aby ułatwić przechowywanie tego modelu, wyposażono go w składane skrzydła. Oszklony kokpit zapewniał dibrą widoczność.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
A.B.C Motors Scorpion II |
Maksymalna moc |
20 kW (40 KM) |
Załoga |
1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
7,72 m |
Długość |
5,36 m |
Wysokość |
1,73m |
Masy |
|
Masa własna
|
188 kg |
Maksymalna masa startowa |
308 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
170 km/h |
Pułap |
5 180 m |
Zasięg |
550 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Doświadczenia pierwszych dwu dziesięcioleci XX wieku sprawiły, że wszystkie liczące się na świecie armie chciały mieć nowoczesne i skuteczne lotnictwo. Inżynierowie zajęli się konstruowaniem samolotów, które miały być przeznaczone wyłącznie do celów militarnych. Gdy wybuchła II wojna światowa, nikt już nie miał wątpliwości, że lotnictwo jest równie ważne na polu bitwy, jak piechota, marynarka czy artyleria. Spośród wielu typów samolotów biorących udział w tej wojnie kilka zasługuje na szczególną uwagę.
Są to m.in. samoloty bombowe, tak ważne w czasie walk. Polska nie wyprodukowała zbyt dużo samolotów tego typu. W większości w walkach korzystaliśmy bowiem z maszyn produkcji francuskiej bądź amerykańskiej.
Warto takze dodać, że choć oficjalnie samoloty wojskowe nadal dzielimy na myśliwskie, bombowe, rozpoznawcze, transportowe i specjalne (np. latające stanowiska dowodzenia lub samoloty cysterny), to wiele nowoczesnych maszyn może spełniać różne zadania. Na przykład samoloty myśliwsko - bombowe mogą zarówno niszczyć cele naziemne, jak i toczyć walki powietrzne z maszynami przeciwnika. Spośród współczesnych samolotów bojowych szczególnie interesujący jest brytyjski szturmowo - rozpoznawczy Harrier, amerykański samolot rozpoznania strategicznego Lockheed SR-71 "Blackbird" oraz myśliwsko - szturmowy Lockheed F-117A "Nighthawk". Harrier jest samolotem pionowego startu; dzięki zmianie ustawienia dysz może wznosić się pionowo oraz zawisać nieruchomo w powietrzu. Dla przykładu .. Blackbirda przeznaczono do misji szpiegowskich, ponieważ potrafi on lecieć z szybkością 3500 km/h oraz osiągać pułap 35 tysięcy metrów. Bardzo orygilnalny kształt ma natomiast nighthawk. Ten niewidzialny dla radarów samolot przypomina wielką deltę. Jego kadłub został pokryty materiałami pochłaniającymi promieniowanie elektromagnetyczne oraz tak wymodelowany, aby fale radiolokacyjne po odbiciu nie powracały do stacj namierzającej. Nighthawki mogą zabrać 2,5 tony uzbrojenia, a w czasie operacji "Pustynna burza" ich skuteczność wynosiła 85 procent trafień. Innymi znanymi samolotami bojowymi są na przykład: francuski Mirage 2000, rosyjski MiG-27 oraz amerykański F-16. Każdy z nich dysponuje ogromną siłą ognia.
W dziale:
Producent / Kraj: Beechcraft / USA
|
|
Model: 18 / Super 18
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy, dolnopłat o metalowej konstrukcji półskorupowej (pierwszy lot w 1927 r.). Wersja 18 była produkowana przez 30 lat i ciągle ulepszana. Pierwszy lot znacząco zmodernizowanego Super 18 odbył się 10.12.1963 r. Super 18 wyposażono w podwozie z kółkiem i seryjny radar.
|
|
1.1. Konstrukcja
- Metalowa
- chowane podwozie w układzie klasycznym
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x Pratt & Whitney R-985-AN-1 "Wasp Junior" |
Maksymalna moc |
2 x 330 kW (450 KM) |
Liczba pasażerów |
5-7 + 2 członków zalogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10,21 m |
Długość |
8,38 m |
Wysokość |
2,95 m |
Masy |
|
Masa własna
|
2 800 kg |
Maksymalna masa startowa |
4 490 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
350 km/h |
Pułap |
6 500 m |
Zasięg |
850 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Heinkel / Niemcy
|
|
Model: He 70 Blitz
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy, szybki samolot komunikacyny (pierwszy lot 1.12.1932 r.). Model konkurencyjny dla Lockheed Orion 9C. He 70 był najszybszy spośród wszystkich samolotów myśliwskich swoich czasów i jako pierwszy miał chowane podwozie. W 1933 r. pobił 8 rekordów. Czterech pasażerów siedziało na dwóch dwuosobowych fotelach naprzeciwko siebie, a piąty - za fotelem pilota.
|
|
1.1. Konstrukcja
- dolnopłat o konstrukcji mieszanej
- podwozie klasyczne – chowane w locie
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
BMW VI 7,3Z |
Maksymalna moc |
2 x 750 KM (552 kW) |
Liczba pasażerów |
5 + 1 pilot |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
14,80 m |
Długość |
12 m |
Wysokość |
3,1 m |
Masy |
|
Masa własna
|
2 300 kg |
Maksymalna masa startowa |
3 460 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
360 km/h |
Prędkość podróżna |
323 km/h |
Pułap |
5 500 m |
Zasięg |
890 km - 2100 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Beechcraft / USA
|
|
Model: 99
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy, wolnonośny dolnopłat krótkiego zasięgu (pierwszy lot prototypu odbył się w lipcu 1966 roku ,produkcję seryjną rozpoczęto w 1968 r.). Typ 99 miał zastąpić typ Beechcraft 18. W 1969 r. wprowadzono na rynek również wersję Expecutive- bardzo komfortowo wyposażony samolot turystyczny. Wyprodukowano 239 maszyn, ich część została później przebudowana na samoloty transportowe.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x Pratt&Whitney Canada PT6A |
Maksymalna moc |
2 x 405 kW (550 KM) |
Liczba pasażerów |
16 + 2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
13,98 m |
Długość |
13,58 m |
Wysokość |
4,34 m |
Masy |
|
Masa własna
|
2 515 kg |
Maksymalna masa startowa |
5 126 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
462 km/h |
Pułap |
6 100 m |
Zasięg |
1 687 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|