Producent / Kraj: Messerschmitt / Niemcy
|
|
Model: Me 321 Gigant
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Bezsilnikowy samolot transportowy, grzbietopłat zastrzałowy (oblatany w marcu 1941 r.). Samolot został zaprojektowany w 1940 r. w ramach przygotowania do operacji "Seelowe", czyli zbrojnej inwazji na Wielką Brytanię. Maszyna mogła przewozić czołg PzKpfw IV lub 200 uzbrojonych żołnierzy. Ponieważ początkowo nie dysponowano odpowiednim samolotem holowniczym, Me 321 byl holowany przez 3 maszyny Messerschmitt Bf 110. Gdy jedna z maszyn holowniczych miała problem ze startem, wypadkowi mógł ulec cały zespół. W późniejszym czasie za samolot holowniczy posłużył specjalnie do tego celu skonstruowany model He-111 Z.
|
|
1.1. Konstrukcja
- grzbietopłat o konstrukcji mieszanej (sklejka, płótno, aluminium)
- kabina zakryta
- podwozie stałe
|
|
2. Dane techniczne
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
55.00 m |
Długość |
28,15 m |
Wysokość |
10,15 m |
Masy |
|
Masa własna
|
12,200 kg |
Maksymalna masa startowa |
39,400 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
180 km/h |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Szczerbakow / ZSRR
|
|
Model: Szcze-2
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot, transportowy, grzbietopłat zastrzałowy o drewnianej konstrukcji wyposażony w cichobieżne silniki (loty próbne rozpoczęto w czerwcu 1943 r.). Mógł być używany do zrzutu spadochroniarzy i zaopatrzenia (np. oddziałów partyzanckich) oraz jako samolot sanitarny. Produkcję zakończono w 1946 r. po zbudowaniu 550 egzemplarzy. Po zakończeniu wojny służył jeszcze jako cywilny samolot transportowy i samolot pasażerski krótkiego zasięgu. Zamierzano wykorzystać go do lotów usługowych w rolnictwie, jednak jego silniki okazały się zbyt słabe. Służył jako samolot szkolny, łącznikowy oraz fotogrametryczny.
|
|
1.1. Konstrukcja
- górnopłat o konstrukcji drewnianej,
- podwozie klasyczne – stałe
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x Szwiecow M-11D |
Maksymalna moc |
2x 115 KM |
Ładowność |
9-16 pasażerów lub ładunek o masie 1130 kg |
Załoga |
2 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
20,48 m |
Długość |
14,27 m |
Wysokość |
4,00 m |
Masy |
|
Masa własna
|
2 270 kg |
Maksymalna masa startowa |
3 700 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
157 km/h |
Prędkość podróżna |
140 km/h |
Pułap |
3000 m |
Zasięg |
1000 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Źródło obrazka: samolotypolskie.pl
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: McDonnell Douglas / USA
|
|
Model: KC-10 Extender
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Samolot cysterna i samolot transportowy z trzema silnikami odrzutowymi, dolnopłat (oblatany 12.07.1980 r.); samolot cysterna wywodzi się z modelu DC-10-30CF. Maszyna miała trzy gumowe zbiorniki w dolnym pokładzie oraz wysięgnik o długości 17,80 m. Mogła przewozić jednocześnie paliwo, ludzi i ładunki. Wyposażona była w system powietrznego tankowania. Zbudowano 60 samolotów tego typu
|
|
1.1. Konstrukcja
- duralowo-kompozytowa
- półskorupowa
- kabina hermetyzowana
- podwozie chowane
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
3 General Electric CF6-50C2 |
Maksymalna moc |
3 x 233 kN |
Załoga |
4-6 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
50,40 m |
Długość |
55,56 m |
Wysokość |
17,7 m |
Masy |
|
Masa własna
|
109,328 kg |
Maksymalna masa startowa |
267,620 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
989 km/h |
Prędkość wznoszenia |
34 m/s |
Pułap |
10 180 m |
Zasięg |
7,032 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Lockheed / USA
|
|
Model: AC-130
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy samolot bojowy stworzony na podstawie C-130. Maszyny transportowe wyposażone były w karabiny maszynowe Minigun oraz wielolufowe działka, dzięki czemu mogły okrążać cele i zwalczać je ogniem "z burty".
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 × Allison T56-A-15 |
Maksymalna moc |
4 x 4910 KM (3700 kW) |
Uzbrojenie |
- 4 × działko GAU-2/A kalibru 7,62 mm
- 2 × działko M61 Vulcan kalibru 20 mm
- 2 × armata Bofors L60 kalibru 40 mm
|
Załoga |
13 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
40,40 m |
Długość |
29,8 m |
Wysokość |
11,70 m |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
69750 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
480 km/h |
Pułap |
9100 m |
Zasięg |
4070 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: BAC / Wielka Brytania
|
|
Model: VC-10
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Samolot cysterna i samolot transportowy, dolnopłat z usterzeniem w układzie T. Skonstruowany na podstawie samolotu pasażerskiego, wersja samolotu cysterny była bardziej udana i używana od typu wyjściowego. Maszynę przekazano do użytku w 1982 r. VC-10 mógł tankować dwa samoloty jednocześnie. Jeszcze w 1994 r. wiele wówczas cywilnych VC-10 przebudowano na tankowce.
|
|
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 silniki dwuprzepływowe Rolls-Royce Conway Rco 43D Mk.550 |
Maksymalna moc |
4 x 100,1 kN |
Zastosowanie |
Samolot cysterna i samolot transportowy |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
44,55 m |
Długość |
52,32 m |
Wysokość |
12,04 m |
Masy |
|
Masa własna
|
71 975 kg |
Maksymalna masa startowa |
151 953 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
940 km/h |
Pułap |
11 580 m |
Zasięg |
11 600 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|