Producent / Kraj: Airspeed / Wielka Brytania
|
|
Model: AS 57 Ambassador
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot komunikacyjny średniego zasięgu (pierwszy lot w 1950 r.). Na krótkich trasach bardzo ekonomiczny. Był łatwy w utrzymaniu i konserwacji. Dzięki właściwościom umożliwiającym krótki start oraz ponadprzeciętnym osiągom lotu z pracującym jednym silnikiem stał się najbezpieczniejszym i najbardziej lubianym samolotem swoich czasów.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x Bristol „Centaurus 661” |
Maksymalna moc |
2 x 1929 kW (2625 KM) |
Liczba pasażerów |
47-60 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
35,05 m |
Długość |
25,05 m |
Wysokość |
5,59 m |
Masy |
|
Maksymalna masa startowa |
23 800 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
415 km/h |
Pułap |
7 600 m |
Zasięg |
2 200 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Airspeed / Wielka Brytania
|
|
Model: AS 6 Envoy
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy lekki samolot transportowy, dolnopłat (pierwszy lot 26.06.1934 r.). Zmodernizowana wersja jednosilnikowego AS 5. Skrzydła i kadłub drewniane z pokryciem płóciennym. Jako jeden z pierwszych samolotów brytyjskich miał chowane podwozie. Brytyjskie ministerstwo obrony w 1936 r. zamówiło 136 samolotów treningowych Envoy. Dzięki temu zleceniu rozpoczęto prace nad konstrukcją słynnego Airspeed AS 10 Oxford.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Amstrong Siddeley Cheetah IX |
Maksymalna moc |
2 x 256 kW (349 KM) |
Liczba pasażerów |
6-8 + 1-2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
15,90 m |
Długość |
10,50 m |
Wysokość |
2,90 m |
Masy |
|
Masa własna
|
1840 kg |
Maksymalna masa startowa |
2858 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
338 km/h |
Prędkość podróżna |
290 km/h |
Pułap |
6860 m |
Zasięg |
1046 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Aero / Czechosłowacja
|
|
Model: A.38
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot pasażerski i towarowy, dwupłat zbudowany z drewna (pierwszy lot w 1928 r.); wersja rozwojowa A.23. Przez przedłużenie kadłuba zwiększyła się pojemność samolotu. Z tyłu znajdowały się oddzielna ładownia bagażowa i toaleta, a na dziobie zamknięty kokpit. Użytkowany był jako samolot pasażerski oraz do misji specjalnych (np. samolot sanitarny). Stał się typem wyjściowym do produkcji lekkiego bombowca.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Bristol Jupiter IV |
Maksymalna moc |
330 kW (450 KM) |
Liczba pasażerów |
8 +2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
16,75 m |
Długość |
12,56 m |
Wysokość |
4,5 m |
Masy |
|
Masa własna
|
1 740 kg |
Maksymalna masa startowa |
3 150 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
190 km/h |
Prędkość podróżna |
165 km/h |
Pułap |
4 800 m |
Zasięg |
570 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Aero / Czechosłowacja
|
|
Model: A.23
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Jednosilnikowy samolot pasażerski i towarowy, dwupłat zbudowany z drewna (pierwszy lot w 1925 r.). Wewnątrz oprócz kabiny pasażerskiej miał luk bagażowy i toaletę. Otwarty kokpit dla pilota i drugiego pilota znajdował się za górnym skrzydłem nad lukiem bagażowym.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Bristol Jupiter IV |
Maksymalna moc |
330 kW (450 KM) |
Liczba pasażerów |
7-8 + 2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
16,70 m |
Długość |
12,60 m |
Masy |
|
Masa własna
|
1 860 kg |
Maksymalna masa startowa |
3 150 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
185 km/h |
Prędkość podróżna |
160 km/h |
Pułap |
5 500 m |
Zasięg |
800 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Ryan Aeronautical Company / USA
|
|
Model: Ryan X-13
|
|
|
|
|
|
1. Opis : Samolot doświdczalny z jednym silnikiem odrzutowym,który startował jak rakieta pionowo "na ogonie". Zaprojektowany w latach 50. w wytwórni lotniczej Ryan Aeronautical Company. Nazwa Vertijet jest połączeniem dwóch angielskich wyrazów Vertical (pionowy) i Jet (odrzutowiec). Celem projektu X-13 było zademonstrowanie zdolności samolotu odrzutowego do pionowego startu, zawisu, przejścia do lotu poziomego, oraz pionowego lądowania.Po zakończeniu II wojny światowej inżynierowie firmy Ryan rozważali możliwość przebudowania samolotu Ryan FR Fireball w taki sposób, aby mógł on startować pionowo. W 1947 biuro lotnictwa marynarki zainteresowane takim rozwiązaniem, przyznało firmie Ryan kontrakt na opracowanie myśliwca odrzutowego zdolnego do pionowego startu. W latach 1947 - 1950 prowadzono testy wytrzymałościowe zdalnie sterowanego samolotu VTOL, a w 1951 rozpoczęto testy w locie. Dwa lata później, w 1953 roku, na zlecenie USAF, wytwórnia Ryan opracowała załogowy samolot o nazwie X-13. Sterowanie maszyną podczas zawisu odbywało się przy pomocy wektorowanego ciągu silnika głównego, a obroty wokół osi pionowej umożliwiały zainstalowane na końcach skrzydeł dysze.
|
|
1.1. Konstrukcja
1.2. Wyposażenie
Turboodrzutowy silnik Rolls-Royce Avon o ciągu 45 kN.
|
|
|
|
2. Schemat

|
|
3. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
Rolls Royce Aveon RA 29 Mk-49 |
Maksymalna moc |
53,3 kN (5434 kG) |
Ciąg |
44,6 kN |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
6,40m |
Długość |
7,14m |
Wysokość |
4,62 m |
Masy |
|
Masa własna
|
2424 kg |
Masa startowa |
3272 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna |
560 km/h |
Prędkość podróżna |
400-500 km/h |
Pułap |
6100 m |
Zasięg |
307 km |
Załoga |
1 |
źródło: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|