Producent / Kraj: Nord Aviation / Francja
|
|
Model: MH 262
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot komunikacyjny, górnopłat (oblatany 24.12.1962 r.). Nad maszyną pracowano od 1961 r., miała ona zastąpić model Nord 260 Super-Broussard. Poza Francją Nord Aviation 262 używany był w wielu krajach afrykanskich. We francuskiej marynarce wojennej latało od 1967 r. 26 samolotów Nord Aviation 262 Fregate.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 × Turbomeca Bastan VI C |
Maksymalna moc |
2 x 1065 KM |
Załoga |
30 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
21.90 m |
Długość |
19.28 m |
Wysokość |
6.21 m |
Masy |
|
Masa własna
|
6 654 kg |
Maksymalna masa startowa |
10 300 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
385 km/h |
Prędkość podróżna |
360 km/h |
Pułap |
7 300 m |
Zasięg |
1 110 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Bristol / Wielka Brytania
|
|
Model: Britannia
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Czterosilnikowy brytyjski samolot komunikacyjny (pierwszy lot 16.08.1952 r.). Pierwotnie zaplanowany na 48 miejsc pasażerskich, jednak wkrótce zwiększony. Dziesięć egzemplarzy serii 102 sprzedanych zostało do BOAC. W 1956 r. powstała seria 310 o większym zasięgu, umożliwiającym nieprzerwany lot nad Atlantykiem Północnym w obu kierunkach. Wojskowe wersje transportowe (serie 252 i 253) latały w RAF-ie.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
4 x Bristol Proteus 765 |
Maksymalna moc |
4 x 2775 kW (3770 KM) |
Liczba pasażerów |
84-139 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
43,36 m |
Długość |
37,87 m |
Wysokość |
11,4 m |
Masy |
|
Masa własna
|
42 230 kg |
Maksymalna masa startowa |
83 915 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
652 km/h |
Pułap |
9 700 m |
Zasięg |
7 870 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: Bristol / Wielka Brytania
|
|
Model: Brabazon
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Ośmiosilnikowy brytyjski samolot pasażerski. Ta przeznaczona do lotów nad Atlantykiem Północnym maszyna robiła duże wrażenie. Była jednak nieekonomiczna i nigdy nie została wprowadzona do produkcji seryjnej. Brabazon uchodził w 1949 r. za największy samolot lądowy świata. Niestety, cztery pary przeciwbierznych smigieł, każda napędzana dwoma silnikami tłokowymi, przysparzały sporo problemów technicznych.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
8 x Bristol Centaurus |
Maksymalna moc |
8 x 1864 kW (2535 KM) |
Liczba pasażerów |
100 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
70,10 m |
Długość |
53,95 m |
Wysokość |
15 m |
Masy |
|
Masa własna
|
65,820 kg |
Maksymalna masa startowa |
130,000 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
480 km/h |
Prędkość podróżna |
400 km/h |
Pułap |
7 620 km/h |
Zasięg |
8 850 km/h |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: British Aerospace / Wielka Brytania
|
|
Model: BAe 125
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Lekki samolot wielozadaniowy o dwóch silnikach odrzutowych, zaprojektowany w wytwórni samolotów de Havilland (pierwszy lot w 1962 r.). Firma de Havilland została przejęta przez Hawked Siddeley, a następnie włączona do koncernu British Aerospace, który od 1977 r. wprowadził model BAe 125 do produkcji. BAe 125 wykorzystywany był w wielu wersjach cywilnych i wojskowych: np. jako samolot turystyczny i taksówka powietrzna, w służbie medycznej lub jako samolot szkoleniowy.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x BS Viper 521 |
Maksymalna moc |
2 x 13,9 kN |
Liczba pasażerów |
8 + 1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
12 m |
Długość |
8,60 m |
Wysokość |
5,26 m |
Masy |
|
Masa własna
|
5,683 kg |
Maksymalna masa startowa |
1,340 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
840 km/h |
Prędkość podróżna |
747 km/h |
Pułap |
11 000 m |
Zasięg |
2 780 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Producent / Kraj: British Aerospace / Wielka Brytania
|
|
Model: ATP
|
|
|
|

|
|
1. Opis
Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy w układzie dolnopłatu, powstały jako dłuższa o 5,5 m wersja rozwojowa samolotu Avro/HS-748 (pierwszy lot 6.08.1986 r.). ATP wyposażony został w nowoczesną awionikę i szklany kokpit EFIS. Wolnoobrotowe śmigła z sześcioma łopatami wytwarzały hałas o niskim natężeniu.
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu |
|
Silnik, producent |
2 x Pratt & Whitney Canada PW126A |
Maksymalna moc |
2 x 1852 kW (2518 KM) |
Liczba pasażerów |
64-72 + 1 |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
30,62 m |
Długość |
26 m |
Wysokość |
7,14 m |
Masy |
|
Masa własna
|
13 595 kg |
Maksymalna masa startowa |
22 930 kg |
Osiągi samolotu |
|
Prędkość podróżna |
490 km/h |
Pułap |
8 100 m |
Zasięg |
1300-3600 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
|