Obie strony w ramach rokowań sporu zbiorowego wstępnie porozumiały się w zakresie zmian do regulaminu pracy i do regulaminu wynagrodzeń postulowanych przez stronę społeczną. Oba projekty zostaną przedstawione do konsultacji ze stroną społeczną oraz z Ministerstwem Infrastruktury.

Zmiana na stanowisku osoby zarządzającej Polską Agencją Żeglugi Powietrznej to niewątpliwie krok w dobrą stronę. Od kilku miesięcy alarmowaliśmy, że sytuacja w Agencji zmierza w złym kierunku i zmiana na stanowisku p.o. Prezesa jest niezbędna.

 

 

 

Kilkudziesięciominutowe opóźnienia lotów z i do Polski, paraliż przestrzeni powietrznej w Niemczech, Czechach, Słowacji, Litwie i Szwecji oraz milionowe straty europejskich linii lotniczych to główne wnioski najnowszego raportu Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej.

Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) to międzyrządowa agencja, której celem jest koordynacja współpracy państw członkowskich, a także organizacji międzynarodowych – takich jak Unia Europejska – w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów cywilnych oraz wojskowych. Organizacja powstała w 1960 r. i zrzesza obecnie 41 europejskich państw. Polska jest członkiem Eurocontrol od 2004 r.

Zdjcie 03An-124 Rusłan jest obecnie trzecim, co wielkości, samolotem transportowym na świecie. Do 2005 roku był drugim, a przed nim był An-225 zresztą jego następca. An 225, ze swoją masą własną rzędu 300 ton i całkowitą 600 ton, detronizowała wszystkie transportowce i duże liniowe samoloty pasażerskie, jakie w ogóle latały w historii lotnictwa. Rusłan zaś z masą własną 195 ton i całkowitą 392 tony był zaraz za An-225. Dopiero na trzecim miejscu była chluba amerykańskich transportowców powietrznych, mający 153 tony masy własnej i 348 ton masy całkowitej – Lockheed C-5 Galaxy. Jednak 27 kwietnia 2005 roku wzniosła się w powietrze inna chluba, tym razem Europy-Airbus A-380, i zepchnęła ze swoich pozycji zarówno Rusłana jak i Galaxy. A-380 waży 276 ton, a jego masa startowa dochodził do 560 ton. Niemniej Rusłan utrzymał się „na podium”, dzierżąc trzecią pozycję, za An-225 i A-380. I tak pozostało aż do dzisiaj.

 

LOTNICTWO TO WOLNOŚĆ – pod takim hasłem odbyła się gala, podczas której poznaliśmy laureatów plebiscytu lotniczego Cumulusy 2021, a spotkanie lotniczej rodziny niosło dobitnie i wielokrotnie wyrażany przekaz – SOLIDARNI Z UKRAINĄ.